jag och några kompisar har byggt ett litet bryggverk och vi har försökt att hålla det så litet som möjligt och göra allt i samma behållare.
Vi har ett stort kärl med ett mindre i som maltrör, sedan pumpar vi ut vätska ur stora kastrullen för att pressa in det i maltröret underifrån med en "falskbotten" i toppen på maltröret så rinner mäsken ut över kanten ned i stora kastrullen.
Enligt Brewtoad.com så skulle vi fått ett OG på ~1.085. Men vi kom till 1.056 på de två batcherna av samma recept vi gjorde nu i lördags. Vilket gjorde oss ruggigt snopna. Någon som har mer koll än oss på hur en sådan här metod skulle kunna påverka utbytet så pass?
I dessa batcher så hade vi relativt mycket utrymme för malten att röra sig mellan övre och undre falskbotten, när vattnet pressade upp. Skulle det vara bättre eller sämre om vi pressade ihop och packar malten så det blir mer likt en maltbädd som det filtreras genom? D.v.s. att utrymmet mellan övre och undre falskbotten blir mindre (streckade horisontella linjerna).
Nu är jag inte helt säker på hur exakt skissen är. Men om det är som den visar att ni pumpar in vörten i sidan av maltpipan, kan det då vara så att det bildas kanaler i maltbädden så att ni helt enkelt inte utnyttjar all malt?
Prova om möjligt att pumpa in vörten under maltröret istället som Braumeistern gör, det borde öka effektiviteten nämnvärt.
Hur mycket vört och antal kg malt?
Hur mycket vört kasseras som förlust i maltpipan. Skattat värde i programmet behöver ju inte vara en bra skattning av eran metod.
martin_smartin skrev:Nu är jag inte helt säker på hur exakt skissen är. Men om det är som den visar att ni pumpar in vörten i sidan av maltpipan, kan det då vara så att det bildas kanaler i maltbädden så att ni helt enkelt inte utnyttjar all malt?
Prova om möjligt att pumpa in vörten under maltröret istället som Braumeistern gör, det borde öka effektiviteten nämnvärt.
Stort tack för ditt svar!
Stämmer, dock har vi falskbotten ovanför inloppet vilket gör att vattnet inte bör ta enklaste vägen när malten inte är helt packad (pga avståndet mellan falskbotten och filterplåten längst upp på maltpipan får vi lite rörelse i malten - bra eller dåligt?). Vi kollar dock på att man kanske skulle behöva sätta in ett rör med hål i som är bockad i en cirkel som ligger i botten och för delar trycket. Men som sagt så bör det inte vara något problem eftersom maltbädden inte är så packad och inloppet är i ett "fritt" utrymme under maltbädden.
Weinkeller skrev:Hur mycket vört och antal kg malt?
Hur mycket vört kasseras som förlust i maltpipan. Skattat värde i programmet behöver ju inte vara en bra skattning av eran metod.
Tack för att du tog dig tid att svara! Ca. 6.5 kg malt och ca 30 liter pre-boil (~1.044 - 1.046, olika värden på de två batcher vi gjorde samma dag) och ca 25 - 26 liter post boil 90 min. När jag räknar nu på en annan webbapp så får jag närmare det värde vi fick idag. Så kanske något tjall på uträkningnarna som du säger. Får kolla närmare på dem...
Enkelt överslag ger:
1kg malt ger maximalt 300 öchslegrader i en liter vört.
(300*6,5)/30=65
Ni hade ca 45 vilket ger:
45/65=ca 70% mäskeffektivitet..
Lite lågt men absolut inte onormalt. Eftersom ni borde köra med ganska mycket vatten så kan det vara värt att kolla på pH och inte bara geometrin samt funktion av bryggverket. Man glömmer lätt bort det basala. Tex kan ni ju också ha en hel del vört bunden i maltpipan vilket kommer sänka effektiviteten avsevärt.
Weinkeller skrev:Enkelt överslag ger:
1kg malt ger maximalt 300 öchslegrader i en liter vört.
(300*6,5)/30=65
Ni hade ca 45 vilket ger:
45/65=ca 70% mäskeffektivitet..
Lite lågt men absolut inte onormalt. Eftersom ni borde köra med ganska mycket vatten så kan det vara värt att kolla på pH och inte bara geometrin samt funktion av bryggverket. Man glömmer lätt bort det basala. Tex kan ni ju också ha en hel del vört bunden i maltpipan vilket kommer sänka effektiviteten avsevärt.
Tack för input!
Det var inte mycket vätska kvar i maltröret när det dränerats. Mindre än när jag bryggt "vanligt" och lakat. Men helt klart värt att t.ex. kolla t.ex. pH vid nästa bryggning. Dock tycker jag att effektiviteten borde vara högre eftersom vätskan cirkulerar hela tiden och pressas upp genom malten. Blir den "mättad" och därför man "behöver" laka för att få ut mer ur malten? Isf skulle man ju kanske kunna mäska med lägre volym och sedan tillsätta fresht vatten... Men eftersom den inte rinner genom maltbädden på konventionellt vis utan blandas med befintlig vätska kanske det inte spelar någon roll...?
Hej hittade den här diskussionen, intresserad av hur du dränerar maltbädden? Jag leker med tanken att göra biltemakastrullen till maltpipa liknande det du beskriver i större kastrull med flöde nerifrån uppåt. Behöver praktisk lösning på rördragningar och dränering. Pumpa ur maltbädd?