Lauterhelix 1800mm
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Lauterhelix 1800mm
Hej!
Är det någon som använder sig av denna istället för falskbotten? Funderar på att köpa en sådan o testa.. Något speciellt att tänka på, tips mm mottages gärna.
Är det någon som använder sig av denna istället för falskbotten? Funderar på att köpa en sådan o testa.. Något speciellt att tänka på, tips mm mottages gärna.
Re: Lauterhelix 1800mm
Nej, men kommer inhandla en för att bygga en 60 liters mäskkärl till.
/Peter
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
-
martin_smartin
- Delmäskare

Hallå!
Jag kapar tråden lite istället för att skapa en ny liknande.
Jag har en 1000 mm lauterhelix och bryggde igår första batchen med denna som avsilning i MLT:n. Jag upplevde det som svårt att flödeslaka med den och maltbädden satte igen totalt nästan direkt. Provade att "lossa" på bädden men utan lycka. Däremot om jag bände loss den något från kanten av grytan så kunde jag satslaka, vilket fick bli kvällens metod på bekostnad av lite effektivitet.
Är det någon som har lite tips och erfarenhet här? Är det satslakning som gäller med lauterhelix eller hade jag bara oflyt igår? Kan tillägga att jag hade 10% rågflingor i min maltbädd men försökte kompensera med några nävar risskal.
Jag kapar tråden lite istället för att skapa en ny liknande.
Jag har en 1000 mm lauterhelix och bryggde igår första batchen med denna som avsilning i MLT:n. Jag upplevde det som svårt att flödeslaka med den och maltbädden satte igen totalt nästan direkt. Provade att "lossa" på bädden men utan lycka. Däremot om jag bände loss den något från kanten av grytan så kunde jag satslaka, vilket fick bli kvällens metod på bekostnad av lite effektivitet.
Är det någon som har lite tips och erfarenhet här? Är det satslakning som gäller med lauterhelix eller hade jag bara oflyt igår? Kan tillägga att jag hade 10% rågflingor i min maltbädd men försökte kompensera med några nävar risskal.
Vi har nu byggt ett mäsk och lakkärl med LauterHelix och en Thermogryta. Funkar mycket bra måste jag säga. Blir väldigt klar vört betydligt snabbare än man falskbotten. Bra utbyte också. Bryggde en saison i helgen med 25% vetemalt och inte havreskal. Inga problem. Inget stopp eller småpartiklar. Bara klart och fint. Kan rekommenderas! Kostar en del men tid är också pengar.
Här är länken till vårat bygge:
http://fearwolf.blogspot.com/2015/03/ut ... k-och.html
/Peter
/Peter
Blogg
Blogg
-
martin_smartin
- Delmäskare

Gött att ni får det att fungera med flödeslakningen. Hur gjorde ni när ni med placering av helixen? Jag fick känslan av att min sög fast och stoppade flödet tack vare att den låg mot kanten på grytan. Fick bättre flöde när jag bände loss den från kanten med mäskpaddeln. Vad körde ni för hastighet på lakningen? Min gick stopp nästan direkt men kanske hade att göra med att jag råkade öppna kulventilen lite väl mycket i början. Får prova att vara försiktigare nästa gång.aenima skrev:Vi har nu byggt ett mäsk och lakkärl med LauterHelix och en Thermogryta. Funkar mycket bra måste jag säga. Blir väldigt klar vört betydligt snabbare än man falskbotten. Bra utbyte också. Bryggde en saison i helgen med 25% vetemalt och inte havreskal. Inga problem. Inget stopp eller småpartiklar. Bara klart och fint. Kan rekommenderas! Kostar en del men tid är också pengar.
/Peter
Förstår inte riktigt frågan om placeringen av helixen. Vi lägger den i två ringar så att säga så den skall kunna suga från en så stor area som möjligt. Vi brukar laka 1l/m. Men ner vi recirkulerar så kör vi betydligt fortare. Inte haft ett enda problem med lauterhelix hittils.martin_smartin skrev: Gött att ni får det att fungera med flödeslakningen. Hur gjorde ni när ni med placering av helixen? Jag fick känslan av att min sög fast och stoppade flödet tack vare att den låg mot kanten på grytan. Fick bättre flöde när jag bände loss den från kanten med mäskpaddeln. Vad körde ni för hastighet på lakningen? Min gick stopp nästan direkt men kanske hade att göra med att jag råkade öppna kulventilen lite väl mycket i början. Får prova att vara försiktigare nästa gång.
/Peter
Blogg
Blogg
Provade LauterHelix i min Camurri CB-50 men den var ingen höjdare... Den sattes igen direkt och
det var ett mindre h-e att få ut vörten....
det var ett mindre h-e att få ut vörten....
-
martin_smartin
- Delmäskare

Jag har gjort ytterligare en bryggning nu där jag flödeslakade med LauterHelix. Kan säga att jag är riktigt nöjd med den. Har nog aldrig haft en så lyckad lakning som denna, och då bestod ca 20% av maltbasen av krossat vete. Läs gärna mer här:
https://yeahrupbrewery.wordpress.com/20 ... -batch-19/
https://yeahrupbrewery.wordpress.com/20 ... -batch-19/