Sida 3 av 3

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: söndag 2018-09-23 10:24
av Grindcrusher
Hade det inte varit mäktigt med en humle-odlings kategori här på forumet där man kunde hitta alla trådarna?

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: söndag 2018-09-23 15:03
av DrHans
Grindcrusher skrev:Hade det inte varit mäktigt med en humle-odlings kategori här på forumet där man kunde hitta alla trådarna?
Jo det hade varit bra!

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: söndag 2018-09-23 15:18
av Grindcrusher
Hoppas Martin eller annan moderator har tid och ork att styra upp det.

Jag tänkte beställa några First Gold plantor, dock så levereras de lagom till jul. Vad har ni för tips på rhizom-förvaring över vintern? Just nu spekulerar jag att sätta dem i jord i hinkar och förvara i förrådet, och försöka hålla jorden fuktig.

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: måndag 2018-09-24 11:36
av martinb
Låter asjobbigt ;) Jag får se över det

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: måndag 2018-09-24 11:47
av martinb
Sådär @Grindcrusher och @DrHans nu har ni det.

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: måndag 2018-09-24 14:30
av Grindcrusher
BRUTALT! Applåder och saluter!

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: tisdag 2018-09-25 23:47
av humlekotte
Plockade 1.5 kg kottar idag. De har inte riktigt utvecklats som jag hoppats, kanske den varma sommaren har ställt till det.
Blev 0.5 kg efter torkning. Får kanske,hoppa över torksteget, det var tråkigt att det försvann så mycket :(

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: fredag 2018-09-28 19:57
av Bee
humlekotte skrev: Blev 0.5 kg efter torkning. Får kanske,hoppa över torksteget, det var tråkigt att det försvann så mycket :(
Låter dumt, det är ju bara vatten som försvinner inte humle... Hur tror du som gör kommersiellt?

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: tisdag 2018-10-16 18:36
av ThePier
Skördade min humle något sent pga massa olika skäl. Vissa kottar är lite bruna på de yttre bladen men grönare inuti, går dessa ändå att använda tro? Eller har den tappat all smak?

Blir bara en mindre mängd, till aromhumle i så fall.
IMG_6840.JPG

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: tisdag 2018-10-16 19:59
av Djonk
Har använt gammal humle som såg ut sådär ungefär, blev bra ändå.

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: tisdag 2018-10-16 23:27
av Bee
Det där ser inte ut att vara ett problem. Lite väl åt det bruna hållet men dom ser inte dåliga ut. Hur luktar dom?
Det är först när kottarna börjar öppna sig som dom blir riktigt dåliga, men då har plantan börjat dö och lupulinet trillar ur dom.

Jag gjorde en video, för några år sen, om hur man ser när ens humle är mogen. Vad jag kan se från poster på Facebook verkar många skörda för tidigt...

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: onsdag 2018-10-17 12:39
av ThePier
Doften är inte speciellt stark alls. Men öppnar man bladen är det ganska gott om de gula ”fröna” (lupullin?)

Tilläggas kan att detta är Magnum, (har också Nordbrau) det är andra året jag har den. Första året blev det knappt hälften så många kottar. Då plockade jag den dock tidigare, så den har finare färg.

Ligger fö kvar i frysen i påse, går det att använda den från 2017 tros?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Odlar ni någon humle i år?

Postat: torsdag 2018-10-18 23:08
av Djonk
Påsen jag hade med bruna fläckar var 4 år gammal (men vacuumförpackad och fryst hos MM antar jag). Hade inte höga förväntningar men det blev riktigt bra.