Olsvamlarn skrev:Jag skulle personligen inte gjort en förkultur till endast 4,5 liter öl. Har gjort förkulturer i den storleken och aldrig haft problem att få igång jäsning på ett rör eller smackpack. Skulle heller inte göra en förkultur till endast 18 liter öl.
Tycker hela jästcellshetsen gått lite till överdrift, eller iallafall dessa kalkulatorer som förespråkar extremt stora förkulturer. Jag brukar göra förkultur när jag använder flytande jäst och då blir det oftast 3-4 liter förkultur till 90-130 liter färdig öl. Har aldrig haft problem med att jäsningen inte kommer igång eller infektioner. Dock har jag haft problem att jäsningen stannar när jag brygger riktigt stark öl (över 10%), men det beror på att jästen jag använt klarat max 10% och har kunnat lösa det med att tillsätta en mer alkoholtolerant jäst på slutet. Torrjäst brukar vi bara rehydrera enligt förpackningen och så använder vi rekomendationerna från företaget och köper det antal förpackningar som behövs för bryggningen.
Enligt kalkulatorerna borde förkulturen ligga på 25-60 liter för en sats på 90-130 liter. Vilket jag tycker är helt galet.
Jag kan hålla med till viss del, framförallt överdrivs betydelsen av till punkt och pricka hålla sig till de rekommenderade mängderna.
Men trögstartade eller icke-startade jäsningar är ett reellt problem, och en mindre förkultur som du själv gör är ett bra sätt att undvika det.
Och varför måste det vara galet med de stora förkulturer du nämner, när jag förmodar att det handlar om riktigt starka öl? Notera att man för så stora förkulturer naturligtvis måste låta jästen sedimentera ordentligt och dekantera av vätskan.
ekstedt skrev:
Jag kan hålla med till viss del, framförallt överdrivs betydelsen av till punkt och pricka hålla sig till de rekommenderade mängderna.
Men trögstartade eller icke-startade jäsningar är ett reellt problem, och en mindre förkultur som du själv gör är ett bra sätt att undvika det.
Och varför måste det vara galet med de stora förkulturer du nämner, när jag förmodar att det handlar om riktigt starka öl? Notera att man för så stora förkulturer naturligtvis måste låta jästen sedimentera ordentligt och dekantera av vätskan.
Anledningen till att jag tycker att det är galet är att om jag ska sätta en 60 liters förkultur så måste jag i princip brygga en stor sats ett par dagar innan jag ska brygga. Måste jag då göra en förkultur till min förkultur? I sin tur en förkultur till den förkulturen? I praktiken skulle det bli så mycket jobb med förkulturen att jag helt skulle sluta brygga. Sen hör det till att första gången jag fick höra detta så hade jag bryggt i flera år med de storlekar på förkulturer som jag skrev i första inlägget (3-4 liter) utan några problem. Detta även på riktigt stark öl, 12-15%. Vi har provat att göra en 10 liters förkultur men märkte ingen skillnad på jäsningen.
Vad gäller jäsningen har jag egentligen bara haft två problem, det ena är att jäsningen stannar av eller går sakta på slutet. Det andra är att jäsningen inte går att sätta stopp för. Men det har bara hänt en gång när vi provade Super High Gravity-jästen. Sen kan förstås en icke startande jäsning vara ett problem, jag tror dock inte man behöver så där stora förkulturer för att den ska komma igång.
Sen får förstås folk göra precis som de vill, jag tror inte det skadar ölen att göra dessa stora förkulturer.
Olsvamlarn skrev:
Anledningen till att jag tycker att det är galet är att om jag ska sätta en 60 liters förkultur så måste jag i princip brygga en stor sats ett par dagar innan jag ska brygga. Måste jag då göra en förkultur till min förkultur? I sin tur en förkultur till den förkulturen? I praktiken skulle det bli så mycket jobb med förkulturen att jag helt skulle sluta brygga. Sen hör det till att första gången jag fick höra detta så hade jag bryggt i flera år med de storlekar på förkulturer som jag skrev i första inlägget (3-4 liter) utan några problem. Detta även på riktigt stark öl, 12-15%. Vi har provat att göra en 10 liters förkultur men märkte ingen skillnad på jäsningen.
Det finns väl många sätt att göra det på. Ett sätt är att göra det i flera steg som du beskriver vilket väl inte är så vansinnigt jobbigt egentligen i förhållande till mängden öl som kommer ut i slutändan. Med maltextrakt så tar det väl max en timma i varje steg. Ett annat är att köpa fler paket att starta med. Med kontinuerlig omrörning kan man dra ner på förkulturernas storlek ordentligt, något som vissa jästkalkylatorer dessutom verkar underskatta. Själv väljer jag att brygga en svagare grundöl först och sedan återanvända (delar av) jästen för en starkare öl. Hursomhelst är det ett ganska dåligt argument för att avfärda rekommenderade jästmängder för att man tycker det verkar jobbigt.
Sedan om man personligen är nöjd med resultatet med avsevärt mindre jästmängder så är det väl bara att köra på det för egen del.
Olsvamlarn skrev:Jag skulle personligen inte gjort en förkultur till endast 4,5 liter öl. Har gjort förkulturer i den storleken och aldrig haft problem att få igång jäsning på ett rör eller smackpack. Skulle heller inte göra en förkultur till endast 18 liter öl.
Tycker hela jästcellshetsen gått lite till överdrift, eller iallafall dessa kalkulatorer som förespråkar extremt stora förkulturer. Jag brukar göra förkultur när jag använder flytande jäst och då blir det oftast 3-4 liter förkultur till 90-130 liter färdig öl. Har aldrig haft problem med att jäsningen inte kommer igång eller infektioner. Dock har jag haft problem att jäsningen stannar när jag brygger riktigt stark öl (över 10%), men det beror på att jästen jag använt klarat max 10% och har kunnat lösa det med att tillsätta en mer alkoholtolerant jäst på slutet. Torrjäst brukar vi bara rehydrera enligt förpackningen och så använder vi rekomendationerna från företaget och köper det antal förpackningar som behövs för bryggningen.
Enligt kalkulatorerna borde förkulturen ligga på 25-60 liter för en sats på 90-130 liter. Vilket jag tycker är helt galet.
Finns det något annat än dina egna erfarenheter som talar för att man inte ska göra en förkultur enligt t.ex. mr. malty?
Saltakatten skrev:
Är flaked oats det samma som havregryn? Behöver dessa förklistras? Kort beskrivet eller länk, hur gör man?
Havregryn har redan utsatts för värme och tryck innan de torkats och packeterats. Deras stärkelse skall ha förklistrats (starch gelatinization) och kan tillsättas direkt till mäsken så att stärkelsen kan brytas ner till socker.
Är lite osäker på om flaked oats är detsamma som havregryn, eller om rolled oats är detsamma som havregryn, oavsett vilket kan du tillsätta havregryn till mäsken.
Om du kör havregryn kan du kolla på förpackningen att de inte innehåller salt, det kan också stå något i stil med "ångpreparerade och valsade".
Jag har ett vagt minne av att jag läst i en bok att man inte skall tillsätta "för mycket" havre, dels för att det kan klibba ihop sig något grymt, dels för smakens skull, jag skulle nog iallafall inte gå över 10%. Lakningen kan ta längre till betydligt längre tid än vanligt, risken att bädden sätter sig är också större.
Havre ger inte direkt någon smak, utan mer den lena munkänslan.
Havre skall ge mer grumling/turbiditet än korn, om det spelar någon roll för dig.
Sebastian Berg skrev:
Finns det något annat än dina egna erfarenheter som talar för att man inte ska göra en förkultur enligt t.ex. mr. malty?
Asch! Skrev ett långt svar och så blev jag utloggad innan jag hann skicka. Nej det är inte bara min egna erfarenhet. Har även många bryggarkamrater som kör på liknande vis och vet att högt rankade bryggerier som t.o.m. kör på mindre förkulturer. Sen förespråkar ju inte jästföretagen själva så stora förkulturer. Men jag tror att du missförstod mig, jag säger inte att man inte ska göra som t.ex. Mr Malty. Jag tror inte att ölen blir dålig av att få för mycket jäst. Jag säger bara att det är onödigt och inte behövs för att göra en riktigt bra öl. Sen är jag inte anti mot förkulturer, men i de är inte alltid nödvändiga, t.ex. när man brygger små satser.
Ekstedt: Nej det handlar inte enbart om arbetsbördan, även om jag tycker att den blir extrem vid mängder upp mot 60 liter. Speciellt om man ska göra den hemma på spisen. Men du experimenterar ju en del, har du experimenterat med detta? Blir själv lite sugen på att genomföra ett experiment. Ska snart brygga en Barley Wine så skulle kunna avsätta en liten mängd och prova detta för att se om det blir någon skillnad. Jag har aldrig provat detta på samma öl tidigare.
Olsvamlarn skrev:
Ekstedt: Nej det handlar inte enbart om arbetsbördan, även om jag tycker att den blir extrem vid mängder upp mot 60 liter. Speciellt om man ska göra den hemma på spisen. Men du experimenterar ju en del, har du experimenterat med detta? Blir själv lite sugen på att genomföra ett experiment. Ska snart brygga en Barley Wine så skulle kunna avsätta en liten mängd och prova detta för att se om det blir någon skillnad. Jag har aldrig provat detta på samma öl tidigare.
Nej, jag har inte experimenterat med detta, och årets experiment har jag redan bestämt kommer handla om jästemperaturens betydelse (för US-05). Men det vore intressant med ett sådant experiment. Jag tror heller inte att jästmängden är så himla känslig utan att man säkert kan ligga åtminstone en faktor två fel utan att det har någon större påverkan. Men att ni bara kör med en fyraliters förkultur till en hundraliterssats med riktigt stark öl tycker jag är förbluffande. Jag är ju väl medveten om att era öl brukar hålla hög kvalitet.
Jag reagerade nog mest lite på ditt val av ordet "galet"; det lät som du tyckte det vore helt befängt eller orimligt med en så stor förkultur som 60 liter. Jag tycker själv inte att det är något konstigt i sig; ju större sats desto större förkultur, ju starkare vört desto större förkultur. Har man ett bryggverk med kapacitet för drygt 100 liter borde det inte vara så ansträngande att koka upp 60 liter med några kilo maltextrakt, kyla och hälla ner i tre jäshinkar tillsammans med några paket jäst. Framförallt med tanke på den volym man får ut är det relativt sett mindre arbete än när jag gör en förkultur för mina 20-literssatser.
Om du fortfarande letar tips på jäst så är mitt förslag wlp007 dry english ale. Bryggde en havrestout med choklad i april och fick mycket gott resultat med den jösten. Jäste ut bra och gav en balanserad sötma i kombination med den krossade kakaon.
ekstedt skrev:
Nej, jag har inte experimenterat med detta, och årets experiment har jag redan bestämt kommer handla om jästemperaturens betydelse (för US-05). Men det vore intressant med ett sådant experiment. Jag tror heller inte att jästmängden är så himla känslig utan att man säkert kan ligga åtminstone en faktor två fel utan att det har någon större påverkan. Men att ni bara kör med en fyraliters förkultur till en hundraliterssats med riktigt stark öl tycker jag är förbluffande. Jag är ju väl medveten om att era öl brukar hålla hög kvalitet.
Jag reagerade nog mest lite på ditt val av ordet "galet"; det lät som du tyckte det vore helt befängt eller orimligt med en så stor förkultur som 60 liter. Jag tycker själv inte att det är något konstigt i sig; ju större sats desto större förkultur, ju starkare vört desto större förkultur. Har man ett bryggverk med kapacitet för drygt 100 liter borde det inte vara så ansträngande att koka upp 60 liter med några kilo maltextrakt, kyla och hälla ner i tre jäshinkar tillsammans med några paket jäst. Framförallt med tanke på den volym man får ut är det relativt sett mindre arbete än när jag gör en förkultur för mina 20-literssatser.
Jästemperaturens betydelse låter helt klart som ett intressant experiment. Vi håller på och ska installera någon form av AC för att kunna hålla konstant temp i vårat jäsrum.
Ah det är lite så jag uttrycker mig. Dock så behöver väll en 60 liters sats en förkultur på 30 liter och den en förkultur på 15 liter och den i sin tur på 7,5 liter och den i sin tur på 3,5 liter o.s.v. Eller förstår jag resonemanget fel? Alltså att man förutsätter att det ska vara "optimal" jäsning genom hela propageringen. Annars skulle man ju kunna argumentera för att en 60 liters sats inte behöver någon förkultur. Detta jobb skulle jag i sånt fall behöva utföras hemma på spisen med en kastrull som kan koka max 4 liter vört då det blir för små mängder för vårat bryggverk. Sen släpa ned 60 liter förkultur för 4 trapper utan hiss och sen köra till bryggeriet 3 mil bort. Känns som ett jäkla projekt för att skaka fram lite jäst.
Vi har provat att göra en 10 liters förkultur. Men det märkte jag ingen skillnad på. Den jäste på samma sätt som om jag använt 4 liter.
Normalt när jag kör förkultur så gör jag den på torsdag kväll om vi ska brygga på lördag morgon. Så ca 48 timmar innan. Sen brukar jag inte kallkrascha och greja utan jag tar den kraftigt jäsande förkulturen och rullar runt vätskan så att jästen fördelar sig jämt. Sen fördelar jag jästvätskan på de jäskärl vi använder. Lite som en flygande start helt enkelt. Men sen använder vi väldigt ofta torrjäst också och då kör jag på rekomendationen från paketen.
Jag funderar på varför vi inte har haft några större problem med jäsning (utöver att den har stannat vid hög ABV). Jag bor ju nära Malt Magnus. Skulle det kunna bero på att jag hämtar jästen samma dag som jag gör förkulturen? Jästen behöver alltså inte genomgå någon lång transport med posten. Ändå gången jag fått rejält feljäst öl är från en jäst jag fick på posten (från Finland). Det var Conan-jästen för övrigt.
Detta är ju rejält OT, så någon moderator som har ork & lust får gärna knoppa av denna sidodiskussion till en ny tråd. Med det sagt så kör jag vidare.
Det går naturligtvis att brygga 60 liter eller hur många liter som helst utan förkultur, det är bara att slänga i tillräckligt många paket jäst. Men genom förkulturer kan man låta jästen föröka sig och därmed spara pengar. När Mr Malty (eller någon annan) rekommenderar en förkultur på 60 liter så är det garanterat fler än ett paket som är tänkt att användas. Alternativt kör man en mindre förkultur först istället med det rätta antalet celler så sparar man in ännu fler paket. Förkulturens storlek i förhållande till antalet celler den matas med styr hur stor förökningen blir, med en övre begränsning på en faktor 6 sådär. Så ett alternativ till att mata en förkultur på 60 liter med 6 paket - vilket ger en sexfaldig ökning av antalet celler - är att i stället mata den med en tioliters förkultur på 1 paket.
Jag förstår att det kan bli jobbigt för just er när ni har brygglokalen så lång bort. Men det är ju väldigt specifikt för just er och går ju inte att generalisera till andra bryggare rakt av.
Som ni kanske förstår så är jag ganska kluven kring om jag behöver göra en förkultur eller inte.
Som sagt, OG kommer vara på ca 1.115 och på 4-4,5 liter. Det är en Wyeast Activator, smack pack. Den är på 10 miljarder celler. Packad 25 september. Ser inte näringen i paketet till att jästen är pigg? Paketet sväller ju upp.
Sorry att jag ställer typ samma fråga igen, men jag får inte riktigt klarhet i hur nödvändigt det är för min lilla volym och med tanke på att det är ett smack pack. Det kanske fortfarande råder delade meningar (som med så mycket annat när det kommer till bryggning). Att en förkultur minskar eventuella misslyckande är förståligt, men riskerna kanske är väldigt små?
Saltakatten skrev:Som ni kanske förstår så är jag ganska kluven kring om jag behöver göra en förkultur eller inte.
Som sagt, OG kommer vara på ca 1.115 och på 4-4,5 liter. Det är en Wyeast Activator, smack pack. Den är på 10 miljarder celler. Packad 25 september. Ser inte näringen i paketet till att jästen är pigg? Paketet sväller ju upp.
Sorry att jag ställer typ samma fråga igen, men jag får inte riktigt klarhet i hur nödvändigt det är för min lilla volym och med tanke på att det är ett smack pack. Det kanske fortfarande råder delade meningar (som med så mycket annat när det kommer till bryggning). Att en förkultur minskar eventuella misslyckande är förståligt, men riskerna kanske är väldigt små?
Med tanke på att påsen är så färsk borde risken att misslyckas utan förkultur vara väldigt liten. Men om påsen börjar närma sig utgångsdatum är det inte alls säkert att det hjälper med enbart näringen inuti påsen. Hur gör du på bryggdagen om påsen bara har svällt lite grand?
Jag kommer att ha strax över 20% omältad malt, mestadels havregryn. Jag räknar nästan definitivt med att få problem med lakningen. Men för att minimera problem tänker jag tillsätta havreskal. Jag skulle dock behöva lite riktlinjer kring mängd. 50 g per kilo malt har jag läst, men är det inte mer relevant att dosera efter mängd havregryn?