Sida 2 av 5

Postat: onsdag 2007-12-05 16:14
av Salle
Hej
håller på att försöka göra en Speidel Braumasterklon och undrar följande:
Är det värmen som styr pumpen eller ligger pumpen på hela tiden.
Någon som testat Julas borrmaskinpump i brons? 299 kr till att köra en RIMS.

Salle i Växjö

Rims bryggverk

Postat: onsdag 2007-12-05 16:16
av mats.ekelund
Pumpen styrs manuellt av en strömbrytare på den modellen jag har.

Hälsningar,
Mats

Den 2007-12-05 skrev Salle <salle60@hotmail.com>:
Hej
håller på att försöka göra en Speidel Braumasterklon och undrar följande:
Är det värmen som styr pumpen eller ligger pumpen på hela tiden.
Någon som testat Julas borrmaskinpump i brons? 299 kr till att köra en RIMS.

Salle i Växjö







Postat: onsdag 2007-12-05 18:06
av pere
Inte heller jag har slutat att fundera på RIMS.

Mina tankar går just nu såhär:
Gör en kopparspiral på 1 meter och montera den inuti en vattenkokare på två kW. Låt rören sticka upp genom locket och montera slangarna där.
Rotera vörten med en steglös slangpump som är helt okänslig för om det kommer in skräp i pumpen.

Eller:
Sänk ner hela bronspumpen i en vattenkokare och ha axeln till att sticka upp ur vattenkokaren.
In och utslangen går naturligtvis in och ur pumpen och hela huset värms upp i och med att det är nedsänkt i vatten.
Eftersom drivkällan är utanför så ska det gå med en hyffsat vanlig motor.


Det är viktigt att motorn drar jämt, det blir nog mindre "skada" på lakbädden då.

Eventuellt vill man kunna köra motorn baklänges för att på så sätt "lätta" lakbädden om den sätter sig.


Jag gillar vattenkokare eftersom dom kostar 69 spänn på jula och är "färdiga" att använda utan särskilt mycker ombyggnad.
Tyvärr kan man inte värma malt i dom eftersom det bränner fast.


Automatiken är det enkla att lösa :-)

Postat: onsdag 2007-12-05 18:09
av Salle
Har för mig att den danska firman Lundteknik har ett plastkärl till lakkärl, någon som har testat med en vanlig 30-liters jäshink med IKEA:s stekstänkskydd i botten ?

Såg även på en tysk nätaffär att dom sålde en vörtpump som var väldigt snarlik den jag efterfrågade i mitt förra inlägg, den kostade 149 europeiska pengar.

Mats: låter du pumpen gå hela tiden eller bara lite på slutet, jag har kollat på de tyska filmerna (på bryggverket) men inte lyckats utröna hur dom gör.

Salle i Växjö

Rims bryggverk

Postat: onsdag 2007-12-05 18:20
av mats.ekelund
Jag låter pumpen gå nästan hela tiden. Stänger bara av den ett par
gånger för att få vörten att rinna baklänges genom lakbädden.

Mats

Den 2007-12-05 skrev Salle <salle60@hotmail.com>:
Har för mig att den danska firman Lundteknik har ett plastkärl till lakkärl, någon som har testat med en vanlig 30-liters jäshink med IKEA:s stekstänkskydd i botten ?

Såg även på en tysk nätaffär att dom sålde en vörtpump som var väldigt snarlik den jag efterfrågade i mitt förra inlägg, den kostade 149 europeiska pengar.

Mats: låter du pumpen gå hela tiden eller bara lite på slutet, jag har kollat på de tyska filmerna (på bryggverket) men inte lyckats utröna hur dom gör.

Salle i Växjö







Postat: onsdag 2007-12-05 18:20
av Salle
Min tanke är att just köra baklänges, precis som på braumeisteren, på det viset ska inte lakbädden kunna sätta igen.
Om du ska ha en vattenkokare, hur mycket ska du brygga åt gången ?
Kan du inte sätta rn falskbotten så slipper du ju problemet med att det bränner fast, dessutom slipper du ju vattenkokarn.

Salle i Växjö

Postat: torsdag 2007-12-06 00:20
av pere
Med kopparspiralen i vattenkokaren och en slangpump som trycker vörten genom kopparspiralen som värms via vattnet så kommer man aldrig få problemet att något bränner fast.

Oavsett vilket element man använder så finns det risk för att man får för hög effekt per ytenhet.
Det kommer smita igenom maltskrot genom alla falskbottnar, och det kommer antingen att bränna fast på elementet eller fastna i pumpen om det är en vanlig pump.

Med cirkulationen kan man dessutom mäta temperaturen på vörten på väg ut från tunnan och få en ganska bra bild av vad temperaturen är i tunnan.
Idag har jag en diff på minst 5 grader om jag mäter vid ytan på kärlet ellr i botten på kärlet.
Detta slipper jag förhoppningsvis om jag cirkulerar vörten.

Främsta anledningen till planerna är att jag enkelt ska kunna stegmäska med en tunna som är full med malt.
Annars måste jag alltid se till att jag har plats över för att kunna hälla på det vatten som krävs för att höja tempen till 75 grader när det är dags för utmäskning.

Nu kan jag max laka ut 6 kg malt, med rims borde det gå med 10kg minst eftersom det är 20liters hinkar.
Hemmakonstruerade falskbottnar har en tendens att kollapsa, därför använder jag två hinkar istället.

Men har men ett element med tillräckligt stor yta och låg effekt är det ju bara att stoppa ner det i lakbädden och brassa på.
Bygger man hela kitet från början så finns det ju fler alternativ.

Annars kan man stoppa ner en kopparspiral i mäsken och genom den köra ånga från vattenkokaren kanske.....
Kanske man kan få den självcirkulernade.

Postat: torsdag 2007-12-06 01:32
av Fredrik Almgren
Salle skrev:Min tanke är att just köra baklänges,
Ursäkta en dum fråga men vad menar du med baklänges?
Att ta vört på toppen av lakbädden och pumpa in under falskbotten?
Det kan väl bara funka en väldigt kort stund innan det blir torrt
på toppen?

Postat: torsdag 2007-12-06 09:51
av Salle
Ska försöka förklara: Du har hinken med malt inuti kokkärlet, överst på innerhinken har du en falskbotten som sitter fast, i innerhinkens botten finns en liten öppning som man pumpar i vatten underifrån vilket trycker malten uppåt, vätskan till pumpen tar du mellan innerhinken och kokkärlet.

Gå in på Speidel Braumeisters hemsida så finns där en film på hur det funkar.

Salle i Växjö

Tillägg:
Pere: glöm inte att sabba termostaten i vattenkokaren, jag tycker ändå att det känns som för lite vätska i vattenkokaren, men det kan mycket väl funka.

Tillägg II:
Länk till filmen: http://www.speidels-braumeister.de/shop ... t/Download

Postat: fredag 2007-12-07 00:36
av Perry
Hej

RIMS funkar utmärkt bra och är speciellt bra om man vill bygga ett bryggverk med automatik, dvs en liten apparat som sköter temperaturhöjningarna och tiderna. Ett av mina tidigare bryggverk var RIMS och levererade vört av god kvalitet. Det finns några problem som man måste hantera, ett av problemen är att sockerkoncentrationen blir hög på vörten som pumpas runt och har man lågt flöde och hög effekt på värmekällan så vill det gärna bränna och färga vörten. Man måste även, som Dan beskriver hantera luften i systemet som kan ställa till det för vissa pumpar. Det gäller åxå att få ett jämt flöde genom hela bädden så att det inte bildas partier i bädden som inte hänger med i mäskningen. När man börjar växla av sötvörten till kokaren och fylla på med lakvatten så har jag märkt att bädden gärna sätter sig lite extra men det brukar släppa efter ett tag, varför den gör så vet jag inte.

Hur man löser de problemen finns en mängd med tekniker och metoder för och här kan man se hur andra löst det, nästan bara RIMS verk

http://www.brewzilla.nl/?brewhalla

Fördelen med ett fungerande RIMS bryggverk är framförallt att det är lätt att automaticera och att avsilningen, är liksom klar av sig själv, man får alltid en kristallklar vört.

Jag har inte hört talas om att något större bryggeri använder sig av RIMS metoden och det kan man fundera en del på varför. Det närmaste är kanske Alfa Lavals försök att lansera ett bryggverk för kontinuerlig bryggning på 70 talet, men dom fick det aldrig att funka ordentligt vad jag vet.

Jag har gått tillbaka till det gamla hederliga "veva runt vörten för hand" metoden och värmer med ånga. Varför, tja, det känns rätt bra att få jobba med mäsken, genuint på nått sätt.
Men man vet aldrig, mitt nästa bryggverk skulle mycket väl kunna bli ett RIMS-verk igen.

Lundteknik

Postat: lördag 2007-12-15 02:59
av Andrenalin
Tänkte bara bidra med mina erfarenheter av lundtekniks bryggverk.
Fick hem det häromdagen och bryggde med det för första gången idag.

Jag måste säga att jag tycker att det är toksmidigt! Jag köpte även till humlegårdens termostat (kommer ändå vilja ha den till kylskåpet) och dom två kombinerade är väldigt bra.

Jag ställde in min mäsktemp (starta vid 67,9 grader och stoppa vid 68,0) och lät sedan pumpen köra runt allting i två timmar, enda omrörningen skedde i början, sen klarar det sig självt.

Brygger man inte några stora mängder med hög OG tycker jag själv också att man kan skippa lakningen, min effektivitet (kan tilläggas att det var första gången jag malde malten själv också) låg ändå på drygt 70% helt utan lakning, vilket jag tycker känns helt ok. Då blir bryggningen väldigt smidig och problemfri.

Sen kombinerade jag den dessutom med clasohlsons timer för 49 kr så den drar igång grytan på morgonen så mäskvattnet är klart när jag går upp! Bara att sänka ner malten, röra om, starta pumpen, äta frukost, höja malten och börja koket! :D

Lundteknik's idé bygger ju egentligen bara på en elgryta med avtappningskran med filter och en pump, sen är det klart.

Postat: lördag 2007-12-15 20:01
av Fredrik Almgren
Vi har också ett RIMS-verk från Lundteknik men har nog känt att vi har
en del problem med det.

Det första var att det inte gick att koka ordentligt med det för att
den inbyggda termostaten slog ifrån innan man fick upp koket. Sedan
gjorde hysteresen att värmen inte slogs på förrän temperaturen sjunkit
en bit ytterligare.

Detta löste vi genom en egeninkopplad strömbrytare för att koppla förbi
termostaten. På det sättet kan man få upp kok, nästan.

Det har hänt är att det svarta plasthöljet i underkant på sidan har smultit.
När man kör grytan kan man se att det är rödglödgat under grytan. Det
är denna värmekälla som strålar ut så starkt åt sidan att plasten smält.

Trots vad jag skrivit ovan så känns det som om kokgrytan har ytterligare
någon termostat/överhettningsskydd som slår av värmen ibland. Detta
är störande då det innebär att det inte blir rejäl fart i koket.

Det lät ju kanske lite svidande men min känsla är att den kokgryta
som Lundteknik har använt till det RIMS-verk vi har inte är tillräckligt
bra för detta ändåmål.

Postat: söndag 2007-12-16 17:15
av Andrenalin
Vet att humlegården slutade med grytan just för att den slog ifrån för mkt (dom verkar leta efter en ny, bättre)

Själv sätter jag den på "ensaften" och då har det varit ett rullande kok hela tiden, i alla fall när jag använt den. Vid mätning av temperaturen har ytan legat strax över 100 grader.
Men det är möjligt att problemen kommer senare, vad vet jag. Men det där med termostaten löste sig när man vred förbi "kochen" till "ensaften" som sagt. Faktum är att det t.o.m. kokat över en gång när jag inte vaktade...

Antingen har vi olika grytor, eller så har jag tur, eller så har jag bara haft tur hittills :P

Kan för övrigt tillägga att portern jag gjorde med grytan igår hade ett utbyte på 85%! Det enda jag gjorde då var att hälla 78 gradit vatten över malten från kastrullen (vände inte upp och ner på den såklart, men hällde inte särskilt långsamt heller) får att få rätt volym.

Får se om jag är lika nöjd med grytan om ett tag.

Det som dock retar mig är att dom i sin pdf har sagt att 20 liter är ca 10 cm från toppen när det i själva verkar ska vara ca 7,5 cm. Ingen jätteskillnad men det är lite surt när man beräknat allt efter vissa mått.

Jag kokar förresten 20-22 liter åt gången, men antar att det är samma som för dig?

Postat: fredag 2007-12-21 18:40
av Salle
Braumasterklonen
Material just nu:
1 Rf kärl 75 liter diam 44cm med 2 elpatroner 1850W monterade (Finns 3 till, ej till salu)
1 75 liters RF gryta, lika stort som det första (Men snyggare)
1 RF kärl diam ca 30cm, höjd ca 75cm (högre än kärl 1)
1 st JULA-pump pris 299 kr (för er som vill kolla)
1 Värmeväxlare (den i Hembryggaren omtalade Växjöväxlaren.. hehe)
Styrning med hjälp av PT100-givare och en liten annan manick. (Ni som var hos Morgan första sommarölsträffen har mött denna skapelse, men nu funkar den ;-)

Vad ska göras:
Montera ventil i RF kärl
Kapa ner RF kärl samt montera falsk"botten" i toppen på det samt att få det till att sitta fast när jag vill och det ska även gå att ta bort när jag vill
Montera rör till nederdelen på samma kärl samt få till en riktig falskbotten.

Känns nästan som det skulle kunna bli ett litet reportage i tidningen: Bygg din egen Braumeisterklon för en bråkdel av vad den kostar i handeln.


Salle i Växjö

Postat: söndag 2007-12-23 19:52
av Kim
Sist jag kollade in Braumeisterfilmen så fastnade jag lite för principen, då den i princip inte kan sätta igen bädden då den trycker vörten uppför.
Men vad jag inte riktigt gillar är att vörten rinner längs sidan och kan då syresättas då den pumpas runt i kanske en timme.
Den andra saken är att i början av rundpumpningen kan man inte ta hand om vörten innan den blivit klar (detta gäller även vid avrinningen).

Annars är mitt bryggverk, utan att jag kunnat hjälpa det, redan nästan förberett för att enkelt kunna ändras till ett bryggverk a la Braumeister, då jag redan har mitt mäskkärl inuti kokkärlet och en bottenanslutning rakt igenom kokkärlet.
Min trånga faktor är just lakkärlet, då jag har problem med volymökningen vid utmäskning. En stegmäskning hade löst detta problem för mig.
Frågan är bara var man hittar en lämplig pump? Vill helst ha en med integrerad motor och inte köra den med en borrmaskin. Förslag mottages tacksamt!

// Kim