Kapsylerare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

SBNiklas
Satsbryggare
Satsbryggare

Kapsylerare

Inlägg av SBNiklas »

Köpte handkapsyleraren Greta från Hembryggeriet förra veckan.
I lördags tappade jag upp min första helmaltsbrygd på flaskor och tänkte att det bara var att klämma dit kapsylerna en efter en....tji fick jag :roll: .
Stod med åtta fyllda flaskor som kapsyleraren inte klarade av att klämma dit kapsylen på.
Måttligt irriterad.
Står förvisso att den klarar dom flesta flaskor men man ska väl inte behöva provtrycka alla sina sparade flaskor....suck.

Får införskaffa en bänkmodell till nästa buteljering :wink:
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Kapsylerare

Inlägg av Hövdingen »

SBNiklas skrev:Köpte handkapsyleraren Greta från Hembryggeriet förra veckan.
I lördags tappade jag upp min första helmaltsbrygd på flaskor och tänkte att det bara var att klämma dit kapsylerna en efter en....tji fick jag :roll: .
Stod med åtta fyllda flaskor som kapsyleraren inte klarade av att klämma dit kapsylen på.
Måttligt irriterad.
Står förvisso att den klarar dom flesta flaskor men man ska väl inte behöva provtrycka alla sina sparade flaskor....suck.

Får införskaffa en bänkmodell till nästa buteljering :wink:
Den klarar bara av flaskor med denna typ av huvud. Den typen av flaskor är standard i Europa men det finns undantag (typ Stubby m.fl).
Bilagor
ölflaskaprodukt.jpg
ölflaskaprodukt.jpg (6.57 KiB) Visad 4797 gånger
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Vanligt nybörjarmisstag :D
Greta är ökänd i bryggarkretsar. Bra tänkt att satsa på en bänkmodell!
Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ängesbryggarna »

Mardröm! Greta knäckte halsen på en plaska under en buteljering för mig, varvid flaskan havererade fullständigt, och jag körde nävarna i bänken full med stora glasskärvor. Lyckligtvis gick det bra, men Greta ligger i skogen efter en ballistisk luftfärd. Bänkkapsylerare inhandlades omedelbart, och den kommer överleva både mig och några generationer bryggare efter mig. Coronan!
staf
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av staf »

ängesbryggarna skrev:Mardröm! Greta knäckte halsen på en plaska under en buteljering för mig, varvid flaskan havererade fullständigt, och jag körde nävarna i bänken full med stora glasskärvor. Lyckligtvis gick det bra, men Greta ligger i skogen efter en ballistisk luftfärd. Bänkkapsylerare inhandlades omedelbart, och den kommer överleva både mig och några generationer bryggare efter mig. Coronan!
Har också en Greta och har varit lite smårädd för att det skulle hända mig någon gång. Kanske dags att investera i en bänkmodell...
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av 140cab »

Har också Greta. Trixet är att lägga "magen" ovanpå upphöjningen som finns då man har andra flaskhalsar.
Ibland behövs det ett omtag men det brukar funka.
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... arat-greta
20190510_150554_compress61.jpg
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ett vanligt handhavande fel med Greta är att man inte trycker ner kapsylen på flaskan utan använder hävarmarna för att dra in flaskan i kapsylen.
Hävarmarna ska hålla fast flaskan men din vikt ska pressa på kapsylen, då spricker det sällan med "udda" flaskor. Den fungerar mer som en bänkkapsylerare då.
Om man har en flaska med kort eller tjock hals finns risken att hävarmarna skadar dessa när man tar i med dom, därav repor/sprickor/trasig flaska.
(Ja jag har tänkt och utvärderat handhavandet med Greta alldeles för mycket.)
Har en Greta men även en bänkkapsylerare båda funkar bra, men när man kapsylerar många är bänkkapsyleraren mycket lättar att jobba med.
Skriv svar