Hur identifiera felsmak och hitta orsak

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hur identifiera felsmak och hitta orsak

Inlägg av Saint »

Jag kan hålla med om att torrjäst kan var boven, men varför har ingen pratat om humlen? Saison och lager verkar ju ha fungerat och jag gissar att mindre humle har används? Kan det ha skvalpat lite lite för mycket vid omtappning/flaskning vilket har gett en lättare oxidation.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Frithiof »

ekstedt skrev:Det troligaste är att det är någon egenskap hos torrjästerna som du helt enkelt inte gillar. Här är ett intressant experiment där man jämför US-05 mot WLP001 och där den förstnämnda rapporteras ha en kryddig ton: http://brulosophy.com/2017/04/03/yeast- ... t-results/
Ja, se där. Uppenbarligen en märkbar skillnad då. Det som talar emot att det är samma smak jag fått i ölen är att några av testpersonerna i undersökningen faktiskt föredrar torrjäst-versionen. Den smak jag har i min ale är ingen man föredrar framför en ren och klar.

Drake skrev:Sedan undrar jag om din jästemp avser i vörten eller temperaturen i jäskylen? US-05 kan ge lite lustiga bismaker om man jäser den för varmt, max 18 i vörten skulle jag säga även om man kan komma undan med högre temperatur.
I första skedet, när jag kyler ner vörten mäter jag direkt i vörten (med en sjukt dyr labbtermometer som visar exakt samma temperatur som min billigare från ICA). I följande moment har jag bara koll på rumstemperaturen. Det vill säga jag lägger en termometer i anslutning till hinken.

Drake skrev:Ett sätt att vara säker på att diacetylrasten är över är ju att göra ett diacetyltest, då märker man ofelbart om den behöver stå ett tag till.
Ska prova detta nästa gång.

ekstedt skrev: Det är inte det minsta omtvistat att jästen "städar upp efter sig", möjligen kan man ha synpunkter på själva metaforen. Det kräver dock inte flera veckor om man sköter sin jäsning (vilket du verkar göra), utan 3-4 dagar efter att FG har uppnåtts.
Så är det förstås.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Frithiof »

Saint skrev:Jag kan hålla med om att torrjäst kan var boven, men varför har ingen pratat om humlen? Saison och lager verkar ju ha fungerat och jag gissar att mindre humle har används? Kan det ha skvalpat lite lite för mycket vid omtappning/flaskning vilket har gett en lättare oxidation.
Ja, det är en relevant fråga. Men jag skulle vilja säga att jag är så noggrann jag kan vara. Jag tappar inte om för sekundärjäsning och inte heller för sockerlag inför buteljering. Blåser ur flaskorna med några kolsyrepuffar direkt innan flaskningen. Kapsylerar direkt. Dessutom hade jag i det närmaste lika mycket humle i lagern jag bryggde som i senaste alen. Runt 10 gram per liter. Och lagern hade inga oangenäma toner (som jag kunde uppfatta).

Så jag tror jag ska fokusera på att förändra några andra moment nästa gång. Jag provar en flytande jäst och håller koll på temperatur och jästid bättre. Tänker att jag ska förändra några saker i märkningen också.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Varför inte prova med torrjästen en gång till? Annars lär du ju inte få reda på om det var den det var fel på. Alltid bättre att ändra en parameter i taget.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Frithiof »

Drake skrev:Varför inte prova med torrjästen en gång till? Annars lär du ju inte få reda på om det var den det var fel på. Alltid bättre att ändra en parameter i taget.
Mmm, det är en tanke ... å andra sidan vill jag gärna att nästa omgång blir helt bra. Blir den det kan jag testa torrjäst igen gången därpå.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ja, fokusera på en sak i taget. Att testa WLP001 i stället för US-05 eller Nottingham är det mest relevanta spåret.

Oxidering av humle är ett möjligt alternativ, dock brukar ölen då smaka bra initialt för att sedan försämras (och mörkna).
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Frithiof »

ekstedt skrev:Att testa WLP001 i stället för US-05 eller Nottingham är det mest relevanta spåret.
Ja, eller Wyeast 1056 då, va?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Saint »

Har du inte möjlighet att dela upp batchen i två? US05 och WLP001?
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Frithiof »

Saint skrev:Har du inte möjlighet att dela upp batchen i två? US05 och WLP001?
Kanske, jag har bara möjlighet att göra 10–12-litersbatcher. Återkommer med resultat i vilket fall.
Skriv svar