Hjälp med beräkning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

nilsson_martin
Satsbryggare
Satsbryggare

Hjälp med beräkning

Inlägg av nilsson_martin »

God afton.
Jag gjorde en laddning kandisirap i går. Jag använde 2 kg strösocker, jästnäring och vinsten, blev mycket nöjd. För att göra sirapen hanterbar blandade jag i 5 dl vatten. Nu till frågan: vilken sg håller sirapen? Vidare undrar jag hur man räknar ut nytt sg vid blandning av två vätskor med olika sg? Exempelvis en vört på 1.050 och en på 1.060 (samma volym), blir det 1.055?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Hjälp med beräkning

Inlägg av niklas_n »

Vad gällande beräkningen är det ganska enkelt om man tar antalet punkter i de två vätskorna och gångrar med volymen av varje, sen delar det med den totala volymen.

10l vört med OG 50 plus 10l vört med OG 60 ((10*50)+(10*60)/(10+10))=55.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Extraktbidrag kan man hitta bl a här på wikin: https://www.shbf.se/wiki/index.php/Extraktbidrag

Där kan man se att socker har ett extraktbidrag på 375Ö/kg/l

Så ditt SG på 5l sockerlag med 2kg socker blir (375 x 2) / 5 = 150Ö
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Egentligen är det en rätt komplex uträkning, eller uträkning och uträkning - det rör sig om att man blandar och ser vad det blir och sen skapar man en formel utifrån det mha kurvanpassning.

Det som komplicerar det är att formeln som används bara funkar inom det område som kurvanpassningen gjorts för.

För normala vörtstyrkor som inte skiljer sig alltförmycket sinsemellan så funkar det ganska bra att bara ta viktat medelvärde när man blandar vört. Man viktar utifrån hur mycket man har av varje. Tar du 10L vört på 55Ö och blandar med 1L vatten så bör det bli 11L på 50Ö ( (10*55 + 1*0) / 11 ).
nilsson_martin
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av nilsson_martin »

Tackar för svaren.
Skriv svar