Högt IBU

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

te96usn
Satsbryggare
Satsbryggare

Högt IBU

Inlägg av te96usn »

Jag tänkte prova och göra recept som finns här: https://bryggaipa.wordpress.com/2015/12 ... -amarillo/
Dock när jag lägger in det i BeerSmith får jag ett IBU på 92,7, som känns väldigt högt!
Vad är felet?
Förslag på förändringar i receptet?

4 kg Pilsnermalt
1 kg Munich
250g Light Crystall

Vid 90 minuter kvar:
15g Chinook humle.

vid 15 minuter kvar: 30g vardera av:
Citra humle
Chinook humle
centennial humle

Sista minuten av vörtkoket:
30g vardera av:
Citra humle
Chinook humle
centennial humle

Tappa sedan över vörten till jäskärlet och jäs med US-05 i tre veckor och sedan tappa om ölen i nytt jäskärl. Torkhuml sedan ölen med:
25g Chinook humle
40g Citra humle
40g Centennial humle
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Högt IBU

Inlägg av skyking »

För att förstå varför BS kommer fram till 92,7 (när programmet svarar så, så ifrågasätter jag programmerarens kompetens - sen när var en sådan uppskattning så nogrann att man kan pricka IBU på tiondelen när) så är det ju fördelaktigt ifall man vet alfasyrahalten i humlet. Kanske finns det parametrar man kan ställa in som påverkar uträkningarna också?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

IBU-formlerna är kalibrerade upp till 60 IBU, därefter har de en tendens att alltmer överskatta. Därtill kommer problemet att de ofta är kalibrerade för stora bryggsystem, och hembryggare har ofta sämre utbyte. Så en mer rimlig skattning är kanske 60-70 IBU.

Och nej, att ange IBU-tal med decimaler är helt poänglöst. Snarare borde man kanske ange i hela tiotal, åtminstone vid stora värden.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Vidare är 3 veckor onödigt länge innan du ens torrhumlar. En vecka + några dagars torrhumling räcker gott och väl för US-05.
te96usn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av te96usn »

Tack för svaren, tycker ni proportionerna och tiderna ser ok ut, eller nått jag med fördel kan ändra?
Jag är nybörjare på BeerSmith... Vad får Ni för IBU när ni lägger in receptet i Era program?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

te96usn skrev:Tack för svaren, tycker ni proportionerna och tiderna ser ok ut, eller nått jag med fördel kan ändra?
Jag är nybörjare på BeerSmith... Vad får Ni för IBU när ni lägger in receptet i Era program?
Ser ingen mening med att koka bittergivan i 90 min. 60 min räcker utmärkt. Själv hade jag kanske lagt den vid 30-15min och ökat på den istället.
Skriv svar