Val av värmekälla, vad krävs?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Val av värmekälla, vad krävs?
Hej Skall uppgradera min utrustning från de lilla 10 liters jag kör med idag, till en 32liters kastrull för BIAB bryggning.
Dock så har jag stött på ett problem. hur skall jag lösa uppvärmningen? jag har en trött spis hemma som knappt fungerar till min 10liters som jag kör med idag, så därför ber jag om hjälp här
Räcker det med någon av dessa olika induktionshällar som finns hos kjell, classe i sjön eller på IKEA till en 32liters gryta?
eller bör man komplettera med en doppvärmare? och i så fall, vart hittar man en inom Sveriges gränser till ett vettigt pris?
Det jag vill försöka åstadkomma är ett snabbt uppkok så man slipper vänta så himla länge med det roliga.
Kan tillägga att jag bara har 10A så därav blir man lite begränsad.
Dock så har jag stött på ett problem. hur skall jag lösa uppvärmningen? jag har en trött spis hemma som knappt fungerar till min 10liters som jag kör med idag, så därför ber jag om hjälp här
Räcker det med någon av dessa olika induktionshällar som finns hos kjell, classe i sjön eller på IKEA till en 32liters gryta?
eller bör man komplettera med en doppvärmare? och i så fall, vart hittar man en inom Sveriges gränser till ett vettigt pris?
Det jag vill försöka åstadkomma är ett snabbt uppkok så man slipper vänta så himla länge med det roliga.
Re: Val av värmekälla, vad krävs?
hej
ungefär en sån här har vi
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ndi-3-5-kw
Men vi köpte den på e-bay istället, då för 1500 spänn plus frakt.
Den varianten vi har har en digital angivare på hur många watt man drar, precis som den på humleshoppen. vi har också bara kört på 1fas 10 A.
Vi har kört 24 liter vört i vår kastrull med gott resultat. tilläggsisolerat med liggunderlag (stor skilland för liten krona)
ungefär en sån här har vi
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ndi-3-5-kw
Men vi köpte den på e-bay istället, då för 1500 spänn plus frakt.
Den varianten vi har har en digital angivare på hur många watt man drar, precis som den på humleshoppen. vi har också bara kört på 1fas 10 A.
Vi har kört 24 liter vört i vår kastrull med gott resultat. tilläggsisolerat med liggunderlag (stor skilland för liten krona)
Jag har kört med min induktionsplatta från Hendi på 2900 watt i 60 min på 10 A-säkring vid flera tillfällen utan problem. Dock i nybyggd lägenhet så det kanske har betydelse för elen. Isolering av gryta har som sagt stor betydelse också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då kan jag säga att du är dj**ligt tight på det. Jag har i tidigare utläggning kommit fram till att man behöver 63W/L exklusive värmeförluster (räknat på 10% bortkok). Det skulle bli 2016W alltså. Har du smältsäkringar så kanske du kommer undan med högre effekt om du inte berättar det för någon.Alex123 skrev:Hej Skall uppgradera min utrustning från de lilla 10 liters jag kör med idag, till en 32liters kastrull för BIAB bryggning.
Jag trodde jag led av den begränsningen, men lösningen låg i en sån här att koppla in i uttaget för spisen. På det viset kunde jag ledigt dra upp till 16A (behövde 3kW) trots att vi har automatsäkringar.
Angående kjells induktionsplatta så är den väl bara på 2kW? Och då det är på nåder den skulle räcka även om du löser strömbegränsningen. Kompletterar du den med en doppvärmare så måste du lösa strömbegränsningen vilket också kan göras genom att du kopplar dem på olika faser eller åtminstonde olika säkring (men då måste huvudsäkringen räcka också inklusive allt annat som är inkopplat).
Sch!Waggman skrev:Jag har kört med min induktionsplatta från Hendi på 2900 watt i 60 min på 10 A-säkring vid flera tillfällen utan problem. Dock i nybyggd lägenhet så det kanske har betydelse för elen. Isolering av gryta har som sagt stor betydelse också.
Har man smältsäkringar som man kör över nominell ström sådär så bör man tänka på att ha skyddshandskar tillgängliga, det är en tidsfråga innan säkringen går och för att byta den då så underlättar det att ha skyddshandskar...
Okej ja jag förstår att det blir ganska tight med en 2000w induktionshäll. Men jag kommer ju knappast koka med ytspädning. Siktar på 20l i jästunnan.skyking skrev:
Då kan jag säga att du är dj**ligt tight på det. Jag har i tidigare utläggning kommit fram till att man behöver 63W/L exklusive värmeförluster (räknat på 10% bortkok). Det skulle bli 2016W alltså. Har du smältsäkringar så kanske du kommer undan med högre effekt om du inte berättar det för någon.
Jag trodde jag led av den begränsningen, men lösningen låg i en sån här att koppla in i uttaget för spisen. På det viset kunde jag ledigt dra upp till 16A (behövde 3kW) trots att vi har automatsäkringar.
Angående kjells induktionsplatta så är den väl bara på 2kW? Och då det är på nåder den skulle räcka även om du löser strömbegränsningen. Kompletterar du den med en doppvärmare så måste du lösa strömbegränsningen vilket också kan göras genom att du kopplar dem på olika faser eller åtminstonde olika säkring (men då måste huvudsäkringen räcka också inklusive allt annat som är inkopplat).
Kan man kanske kompleter med en grill tändare och kokplatta? Vad är era erfarenheter?
-
andreas_pson
- Satsbryggare

TIll min 36L gryta har jag denna: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 5739.9433/
Har isolerat grytan ordentligt och får inte jättebra kok förutom om jag har locket nästan helt på, men jag tycker absolut att det duger. Tar dock en jädra tid att få igång koket. Brukar koka ca 25L.
Jag är dock helt färsk på bryggning med 5 batcher under bältet - men har inga planer på att byta kokplattan.
Har isolerat grytan ordentligt och får inte jättebra kok förutom om jag har locket nästan helt på, men jag tycker absolut att det duger. Tar dock en jädra tid att få igång koket. Brukar koka ca 25L.
Jag är dock helt färsk på bryggning med 5 batcher under bältet - men har inga planer på att byta kokplattan.
Senast redigerad av andreas_pson den tisdag 2016-12-27 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Inga erfarenheter, men jag skulle nog iaf välja en annan värmekälla än grill-tändaren. Annars ser jag ingen anledning till varför det inte skulle funka, bara du ser till att välja säkringsgrupper med omsorg att koppla in på. Saken är ju att om du bara har 10A så är det troligen för att säkringen är på 10A och då kan du ju koppla in maximalt 10A på den säkringen (vilket betyder drygt 2kW). Du kanske också bör också ta hänsyn till storleken på huvudsäkringen - är den t.ex. 16A så bör du bara koppla in totalt 16A på samma fas.Alex123 skrev:Okej ja jag förstår att det blir ganska tight med en 2000w induktionshäll. Men jag kommer ju knappast koka med ytspädning. Siktar på 20l i jästunnan.
Kan man kanske kompleter med en grill tändare och kokplatta? Vad är era erfarenheter?
Som andreas_pson påpekar så kan det funka, men hans lösning visar ju på att han ligger på gränsen. Ju bättre man isolerar destu bättre kan man klara av att ligga på gränsen.
Å andra sidan om du siktar på 20L i jästtunnan så kommer du inte behöva köra grytan speciellt full utan det bör räcka med runt 25L vilket drar ned effektbehovet. Man kan se de extra litrarna som utrymme för framtida uppgradering då du isf eventuellt kan behöva uppgradera värmekällan. Med min formel skall du med 25L komma undan med 1575W vilket låter betydligt mer bekvämt att skaka fram på 10A (med en 2kW-platta).
Ursäkta trådkapning, men jag tror inte detta stämmer. Jag kokar själv med 9% bortkok på en timme (vilket är mycket, enligt egna erfarenheter räcker drygt hälften) på knappa 50 w/litern (uppmätt 200 liter pre-boil och 182 liter efter 1 timmes kok på 9600 watt i en mjölktank)skyking skrev: Jag har i tidigare utläggning kommit fram till att man behöver 63W/L exklusive värmeförluster (räknat på 10% bortkok). Det skulle bli 2016W alltså. Har du smältsäkringar så kanske du kommer undan med högre effekt om du inte berättar det för någon.
Finns det en tråd på ämnet?
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Tror inte heller att det riktigt stämmer. Jag kokar ca 26-27 liter med 1200-1300 watt. Men jag har märkt att det är väldigt stor skillnad beroende på temperaturen i bryggrummet, trots isolerad gryta. När det har varit kallt därinne låg jag nog närmare 2 kW eller kanske till och med över. Tror att det är många variabler som spelar in så det är nog inte så enkelt att räkna ut ett exakt energibehov. En sak är ju vad koket kräver, uppvärmningen däremot är ju den som behöver mycket effekt för att inte ta för lång tid. Jag hade gärna haft 2-300 watt/liter då. Står på listan över saker som är kvar att skaffa, en doppvärmare som komplement till Hendin så kommer jag upp i 260-270 W/L. 
Angående min siffra så baserar den sig på att ångbildningsentalpin för vatten är 2257kJ/kg vilket är ungefär 630Wh/kg. 630W är alltså vad som behövs för att förånga ett kg vatten på en timme. Mot den bakgrunden låter det märkligt att man lyckas koka bort med mindre effekt, jag skulle nog leta felkällor i mätningarna isf, noga. Kan iofs finnas energitillskott som jag bortser ifrån, men har man inget sånt så är det ju bara att gratulera ifall man lyckas tillföra 630Wh med mindre energifördelning än 630Wh...
Köp en sånhär för 2000:- så e det löst

Teori är en sak, vad som gäller i verkligheten är en annan. Ångbildningsentalpin? Vi är på en rätt ordentligt nördig nivå nu va?skyking skrev:Angående min siffra så baserar den sig på att ångbildningsentalpin för vatten är 2257kJ/kg vilket är ungefär 630Wh/kg. 630W är alltså vad som behövs för att förånga ett kg vatten på en timme. Mot den bakgrunden låter det märkligt att man lyckas koka bort med mindre effekt, jag skulle nog leta felkällor i mätningarna isf, noga. Kan iofs finnas energitillskott som jag bortser ifrån, men har man inget sånt så är det ju bara att gratulera ifall man lyckas tillföra 630Wh med mindre energifördelning än 630Wh...
Jag utgår från att din beräkning gäller vid en viss temperatur? Vid 0 grader kan det kanske stämma någorlunda men inte i ett normalt uppvärmt rum. Som jag skrev så är det rätt stor skillnad beroende på temp i bryggrummet. Så där kanske du har det energitillskott som felar i din formel.
Skulle temperaturen i rummet vara det energitillskott som felar så skulle det innebära att vörten tar upp värme från omgivningen när den kokar, dvs kyler rummet - min erfarenhet är att det sker i ganska måttlig omfattning, iaf när jag brygger. Det hela är en fråga om att kunna få ut mer energi (i vattenångan) än vad man stoppar in, något som jag ställer mig väldigt tveksam till (och om någon bryter mot den teorin så skulle jag nog vara väldigt noga med att kontrollera så att man inte har glömt något energitillskott).Drake skrev:Teori är en sak, vad som gäller i verkligheten är en annan. Ångbildningsentalpin? Vi är på en rätt ordentligt nördig nivå nu va?![]()
Jag utgår från att din beräkning gäller vid en viss temperatur? Vid 0 grader kan det kanske stämma någorlunda men inte i ett normalt uppvärmt rum. Som jag skrev så är det rätt stor skillnad beroende på temp i bryggrummet. Så där kanske du har det energitillskott som felar i din formel.
För övrigt så är jag ganska övertygad om att ångbildningsentalpin avser normal kokpunkt och normalt tryck, om man avviker från detta kraftigt kan en betydande korrigering av siffrorna behövas, men då är det ju också annat i bryggprocessen som ändrar sig också antar jag.
Kan vara. Jag är varken kemist eller fysiker som sagt, kan bara konstatera att temperaturen i rummet påverkar markant. Förlust eller tillskott är väl egentligen ointressant rent praktiskt?
Dessutom ställer jag mig funderande hur det egentligen hänger ihop med bortkok och energiåtgång, alla som försökt reducera mat på spisen vet ju att det går betydligt fortare om man har en gryta med stor diameter. Det måste väl till någon mer parameter för att kunna räkna på bortkoket rent teoretiskt?
Dessutom ställer jag mig funderande hur det egentligen hänger ihop med bortkok och energiåtgång, alla som försökt reducera mat på spisen vet ju att det går betydligt fortare om man har en gryta med stor diameter. Det måste väl till någon mer parameter för att kunna räkna på bortkoket rent teoretiskt?