Jäsa Kombucha

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Jäsa Kombucha

Inlägg av Falkens »

Frugan håller på med Kombucha hemma och jag är lite nyfiken på en sak, vart man än läser så hänvisar man till att man ska jäsa i glaskärl.
Jag kan leva med att man kanske ska undvika plast men rostfritt? Kan inte det funka, det jag läst där är att det är typ 50/50 som säger att det är OK andra inte. Vad som skulle göra att det är sämre med rostfritt vet jag inte men vad säger ni? Ni som är proffs på jäsningar, vad säger ni? :wink:

Jag skulle vilja växla över till rostfritt till henne. Nu är det typ glasburkar och jag vill ha denna i stället Brew Bucket Mini
// Jonas
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Jäsa Kombucha

Inlägg av svensson.lu »

Jag tror det har mer med att man vill kunna se gelémonstret att göra, blandat med en viss new age konservatism.
Ser själv inget problem med rostfritt >304ss för Kombucha. Det är surt, men inte så att det korroderar metallen.
Annars kan du ju be humle att ta hem dessa i glas om du inte lyckas övertyga hustrun.
https://www.brouwland.com/en/our-produc ... ccessories.

Själv tycker jag det är supergott, men dricker det i lite för liten mängd för att det ska vara lönt att brygga själv.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag är inte särskilt hemma på kombucha, men ett tag var jag rätt så sugen på att prova. Tyvärr, verkade SCOBY:n jag fick tag på inte vara vid liv, för det hände aldrig nånting.
Men jag läste på en del och det finns en hel del intressanta trådar på ämnet. Det verkar onekligen som att en hel del 'myter' runt kombucha inte stämmer.
Det finns de som brygger kombucha i rostfritt, så det går garanterat. Det som skulle kunna vara ett problem är det låga pH:t, som möjligvis skulle kunna skada stålet i förlängningen.
Men att det går att jäsa kombucha i rostfritt och utan felsmaker/hälsoaspekter är jag själv helt övertygad om. Men det är mina 5 ören. Jag kan ha fel.
Edit: dang it, svensson.lu hann före :) nåja han verkar ju tycka ungerfär samma :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

bryggapa skrev: Men att det går att jäsa kombucha i rostfritt och utan felsmaker/hälsoaspekter är jag själv helt övertygad om.
Ja att Kombucha troligen inte har några hälsoaspekter verkar helt tydligt, efter att ha läst på lite ;-)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Glugg skrev: Ja att Kombucha troligen inte har några hälsoaspekter verkar helt tydligt, efter att ha läst på lite ;-)
Du vet hur det är... man läser lite här och lite där sen bildar man sig sin egen uppfattning.
Jag kommer inte säga att det är fel efter ha läst... kommer nog inte säga det efter ha testat heller för jag vet inte det beror på drycken eller att jag TROR det beror på drycken.

Jag tycker man ska undvika att säga att det inte funkar... låt folk upplevda eller tror vad de tror :wink:
// Jonas
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Jag hade inget emot Kombucha i sig (och visste inte så mycket ännu) så jag lämnar det för tillfället, men nu reagerar jag mot principen du förespråkar. Varför inte ett ganska försvarligt/skämtsamt påstående (med glad gubbe) kunde stå obesvarat - det gör mig intresserad.

Det är skadligt att uppmuntra pseudovetenskap och i min mening speciellt den typ av sinnesstämning som går ut på att ignorera fakta och att leva med fantasier. Så i den mån det finns vetenskapliga experiment att luta sig mot kommer jag alltid lyfta fram dem före uppmuntran att folk ska tro sig friska.

Man läser lite här och var och bildar sig en uppfattning? Nej, man söker efter huruvida det har genomförts riktiga vetenskapliga experiment som publicerats på ett sätt så att metoden och slutsatserna kan granskas av andra forskare. De i sin tur kommer kontrollera att det har använts kontrollgrupper, störningar har eliminerats o.s.v. Om det har gjorts tillfullo blir det medicinsk vetenskap, om inte så är det ovetenskapliga påståenden som inte bör fortleva. Sorry.

Om någon har något konkret om Kombucha får gärna bidra till min kunskap - det är liksom poängen i det jag säger. Men det är ju risk att tråden drar iväg...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

szb skrev:Scandinavian Zombie Brewery
Borde kunna ge lite tips.
Senast redigerad av Bee den måndag 2016-09-05 14:02, redigerad totalt 2 gånger.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Glugg skrev:Jag hade inget emot Kombucha i sig (och visste inte så mycket ännu) så jag lämnar det för tillfället, men nu reagerar jag mot principen du förespråkar. Varför inte ett ganska försvarligt/skämtsamt påstående (med glad gubbe) kunde stå obesvarat - det gör mig intresserad.

Det är skadligt att uppmuntra pseudovetenskap och i min mening speciellt den typ av sinnesstämning som går ut på att ignorera fakta och att leva med fantasier. Så i den mån det finns vetenskapliga experiment att luta sig mot kommer jag alltid lyfta fram dem före uppmuntran att folk ska tro sig friska.

Man läser lite här och var och bildar sig en uppfattning? Nej, man söker efter huruvida det har genomförts riktiga vetenskapliga experiment som publicerats på ett sätt så att metoden och slutsatserna kan granskas av andra forskare. De i sin tur kommer kontrollera att det har använts kontrollgrupper, störningar har eliminerats o.s.v. Om det har gjorts tillfullo blir det medicinsk vetenskap, om inte så är det ovetenskapliga påståenden som inte bör fortleva. Sorry.

Om någon har något konkret om Kombucha får gärna bidra till min kunskap - det är liksom poängen i det jag säger. Men det är ju risk att tråden drar iväg...
Det är nästan så jag ångrade att jag frågade...
// Jonas
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Falkens skrev: Det är nästan så jag ångrade att jag frågade...
Frågan om vilken metod som är bäst är väl helt okej, fast jag är inte förvånad att de har svårt att enas om det ;-)
Återanvänd kunskapen från ölen så blir det säkert bra - och frågan om att köpa rostfritt eller glas verkar nu som det kommer handla mest om vad din fru trivs med.

Det var ju någon som sa att det var gott och det är väl anledning nog, precis som med öl. Kör på!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Ja egentligen handlar det om att jag vill ha en Ss hemma... men om det är till henne så är det lättare att få igenom köptet :-P
// Jonas
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

"Du älskling, du vet väl att du kan få Kombucha på tapp om vi bara köper den där ölkylen som jag pratat om..."
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

svensson.lu skrev:"Du älskling, du vet väl att du kan få Kombucha på tapp om vi bara köper den där ölkylen som jag pratat om..."
Jag gillar hur du tänker :lol:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Denna var lite kul... tydligen är det någon som tror det funkar, ja så pass så White Lab säjer "jästen/svampen" eller scoby som dom kallar den

http://www.whitelabs.com/yeast-bank/wlp ... ucha-scoby
// Jonas
Skriv svar