Hej, någon som kan förstå vad som går fel?
Jag jäser nu min andra lager öl i kylskåp men jäsningen är otroligt långsam men dör inte.
Så här har jag gjort:
Låtit jäsningen kommit igång ordentligt i rumstemperatur för att sedan stoppat in hela jäs hinken i ett litet kylskåp inställt på att hålla 10-12 grader via en extern styrning där proben är fasttejpad på jäskaret med bubbelplast.
Kylskåpet är lite litet så jäsröret är lite böjt men fungerar.
På först ölen jäste jag i 2 veckor i kylskåp ställde sedan fram den för ett dygn och hade då OG 1035 varpå jag körde en veckan till i kylskåp innan det igen fick jäsa klart i rumstemp som ändå tog två dagar. (Vart inget bra resultat)
Den andra ölen är inne i kylskåpet nu men efter 1,5 veckor jäser det väldigt långsamt och OG är 1040 nu.
Någon som har någon idé på vad jag gör för fel?
Får inte till jäsning i kylskåp
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Karlofduty
- Delmäskare

Re: Får inte till jäsning i kylskåp
Hur stor batch och hur mycket jäst?
Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag vet att vissa kyler aktivt jäsande öl, men jag har aldrig haft några goda erfarenheter av det.
Testa att starta med kall vört (samma som jästemp) och tillsätt rejält med jäst (kolla mr malty eller brewers friend)
Testa att starta med kall vört (samma som jästemp) och tillsätt rejält med jäst (kolla mr malty eller brewers friend)
Håller med föregående. Kyl vörten till jästemp innan du pitchar mycket och frisk lagerjäst.
Är inte säker på att den mår vidare bra av att komma igång i varm temp för att sen kylas ner så där.
Är inte säker på att den mår vidare bra av att komma igång i varm temp för att sen kylas ner så där.
Hej,
Jag kör ca 20 liter satser och har andvänt wyeast jäst.
Lyckas inte bifoga en bild från förpakningen men där står det att man ska låta jäsningen komma igång i 18-22 grader innan man går över till vald jäsnings temp.
Jag kör ca 20 liter satser och har andvänt wyeast jäst.
Lyckas inte bifoga en bild från förpakningen men där står det att man ska låta jäsningen komma igång i 18-22 grader innan man går över till vald jäsnings temp.
Jag har för mig att tillverkaren har nån anledning till att skriva så som egentligen inte är så bra. Svårt att få till det för oss, men smidigt för dom på nåt sätt..
Lyssna på detta klippet från Beersmith Podcast, ca 20 min 20 sek in i klippet pratar dom om det. Bra svar på din fråga!
http://ec.libsyn.com/p/f/5/3/f5365ab1cb ... d=12051241
Lyssna på detta klippet från Beersmith Podcast, ca 20 min 20 sek in i klippet pratar dom om det. Bra svar på din fråga!
http://ec.libsyn.com/p/f/5/3/f5365ab1cb ... d=12051241
Får inte till jäsning i kylskåp
Om jag inte har för mig fel så har det att göra med att tillverkaren vill få sin produkt att framstå som så enkel att använda som möjligt. Ingen förkultur alltså. Men vid lagerbryggning så blir det svårare att pitcha direkt utan förkultur, därav start i varm vört för att kicka igång, sen kyla för att hamna i rätt jästemp.
Nåt sånt skulle jag tro! Men det är svårt att få till det bra på det sättet.
Nåt sånt skulle jag tro! Men det är svårt att få till det bra på det sättet.