Jäst till saison
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Jäst till saison
Jag ska snart brygga en saison. Vill ha den torr och utjäst. Gjorde en saison förra våren där jag använde belle saison. Blev dock inte helt nöjd med den smakmäasigt. Nu tänker jag mig använda french saison antingen torr från Mangrove Jacks (m29) eller flytande från wyeast. Efter läsning verkar det som att wyeast skulle passa bra men är samtidigt lite nervös för att göra förkultur då jag inte gjort det innan. Får ut ca 20 liter i jästunna. Skulle det rent av räcka med en smack pack till den volymen eller ska jag hellre köra med rehydrerad m29?
Någon som provat torrjästen och vet om den är bra?
Vore mycket tacksam för hjälp!
Någon som provat torrjästen och vet om den är bra?
Vore mycket tacksam för hjälp!
Re: Jäst till saison
Vaddå nervös för att göra en förkultur???
Du har väl gjort öl tidigare? Det är ju egentligen ingen skillnad förrutom batchstorleken!
Du har väl gjort öl tidigare? Det är ju egentligen ingen skillnad förrutom batchstorleken!
- Weinkeller
- Maltrostare

Till Wyeast behövs ingen förkultur enligt min erfarenhet om din öl är normalstark och jäser vid 20 - 25C. Jästen är oftast pigg och jäser ut bra.
Jag har gjort öl förut. Dock nybörjare med fyra bryggningar bakom mig. Har e-kolv och dme hemma men har förkultur planerat som något jag ska börja med när jag har utvecklats mer i själva bryggprocessen. Det jag är osäker på är mängden jäst som behövs, alltså hur stor förkultur man behöver? Hur vet man när förkultur är på topp och hur långt före brygg ska man göra den? Går det lätt att fixa utan magnetomrörare?
Men som sagt, tänkte ta tag i detta och uppodling av jäst i framtiden. Det jag undrade var främst om en wyeastförpackning räcker till 20 liter och om Mangrove Jacks torrjäst är bra.
Men som sagt, tänkte ta tag i detta och uppodling av jäst i framtiden. Det jag undrade var främst om en wyeastförpackning räcker till 20 liter och om Mangrove Jacks torrjäst är bra.
Tack weinkeller! Den ska bli runt 6% är tanken. Jästemp runt 21-23.
Men bra att du avdramatiserar förkulturer Drake! Nu är jag taggad att prova!
Om jästen är färsk räcker ett paket till 20 l normalstark vört. Börjar den bli mer än säg 2-3 månader gammal kan det vara läge att göra en förkultur på en liter. Det går bra utan magnetomrörare även om du kan bättra på celltillväxten genom att skaka lite på e-kolven varje gång du får tillfälle därtill. Jag tycker det brukar vara lagom att göra förkulturen 2 dagar innan bryggdagen. Jag gör alltid förkultur bara för att vara 100 % säker på att jästen är på G på bryggdagen.
Tack Ekstedt!
Då tror jag att jag provar med en liter förkultur! Får väl köpa en påse torrjäst som backup ifall det skiter sig! Men provar då m29 istället för belle! Tackar för övrigt för din trevliga och lärorika hemsida!!
Då tror jag att jag provar med en liter förkultur! Får väl köpa en påse torrjäst som backup ifall det skiter sig! Men provar då m29 istället för belle! Tackar för övrigt för din trevliga och lärorika hemsida!!