Varför stark öl ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Varför stark öl ?

Inlägg av Chabo »

Personligen gillar jag lite alc svagare öl runt 4,5-5,5 %.

Många tycks vilja ha starkare öl & min fråga är då varför...

Yrsel eller smak ?
Vet ju att en lättöl bär smaker sämre än en mellan/starköl...men nånstans borde ju % gentemot förhöjd smak avta...

Anders
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Varför stark öl ?

Inlägg av svensson.lu »

Smak givetvis!
Senast bryggde jag en pale ale på runt 5% med massor av humle, men den är inte ens i närheten smaken av en IPA på 8%
Oftast dricker jag bara en öl så får jag välja så blir det en med lite drag i.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Brygger sällan starkare än 4,5-4,7% så jag kan inte svara på frågan mer än att jag håller med dig. Skulle jag tyckt om starkare öl hade jag också bryggt det. Men smaken är delad och tur är väl det.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

svensson.lu skrev:Smak givetvis!
Senast bryggde jag en pale ale på runt 5% med massor av humle, men den är inte ens i närheten smaken av en IPA på 8%
Oftast dricker jag bara en öl så får jag välja så blir det en med lite drag i.
Men nu sa du ju olika sorters öl..
Pale Ale samt IPA

Jag tänker mer 5% IPA mot 8 % IPA

Skickat från min iPhone med Tapatalk
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Ta en IPA, tillsätt 1/3 kolsyrat vatten. Boom!!! Pale ale. Mind. Blown. :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

bryggapa skrev:Ta en IPA, tillsätt 1/3 kolsyrat vatten. Boom!!! Pale ale. Mind. Blown. :)
:lol:
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

bryggapa skrev:Ta en IPA, tillsätt 1/3 kolsyrat vatten. Boom!!! Pale ale. Mind. Blown. :)
Så kan man göra folköl av starköl också. Snabbt, lätt och ofta riktigt gott. Se till att ha ett passande basöl bara.

Själv håller jag mig oftast runt 4-5%ABV, starkare öl kan vara gott men jag ogillar att känna mig berusad av 2-3 öl. Jag tycker inte nödvändigtvis att det är smakmässigt godare bara för att det är starkare. Får tyvärr migrän av vissa humlestinna IPAs så jag dricker hellre belgare om det ska vara lite starkare.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Det finns onekligen ett glapp mellan 3,5% och 4,5% på systembolaget. En av anledningarna till varför jag började brygga.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Personligen gillar jag öl runt 4% men det tenderar att hamna runt 6% när jag brygger för det känns som att man dricker mindre av den och det är större chans att ändarna möts i bryggcykeln.

Jag håller med föregående skrivande om att systembolaget och våra alkoholskatter verkligen har gjort folket en björntjänst som tryckt upp standarden till 5.2-5.6%. Jag tror personligen aldrig att man skulle reglera vin på samma klumpiga sätt. Typ lägga en skattesats under 9% och nästa över 15%. Känns nästan som om öl har varit det oönskade folkliga barnet i "vin och sprit"-familjen.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Chabo skrev:Personligen gillar jag lite alc svagare öl runt 4,5-5,5 %.

Många tycks vilja ha starkare öl & min fråga är då varför...

Yrsel eller smak ?
Vet ju att en lättöl bär smaker sämre än en mellan/starköl...men nånstans borde ju % gentemot förhöjd smak avta...

Anders
Jag tycker att de starka ölerna har sitt värde. Riktiga humlebomber balanseras mycket bättre med en rejäl maltkropp och alkoholhetta, i min mening. I Barley Wine och RIS är alkoholtonerna också en vital del av smaken, till skillnad från motbjudande skapelser som elefantöl o dyl. där det känns som om "yrsel per krona" är det huvudsakliga säljargumentet.
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Såväl svagare som starkare öl har sina förtjänster och brister, men jag tycker personligen generellt att det bryggs lite väl stor andel starka öl av såväl hembryggare som mindre kommersiella bryggare. Jag har märkt att jag alltmer har börjat favorisera att dricka öl med alkoholhalt på 5-6 %. Emellanåt varierar jag med starkare (eller svagare), men det är sällan jag dricker (och uppskattar) något över 10 %. Jag tenderar att brygga hälften av mina öl vid just 5-6 % och resten starkare kring 7-10 %, och jag märker tydligt att det är de starkaste brygderna som har sämst åtgång.
Skriv svar