US-05 tråden?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
US-05 tråden?
Tänkte det kunde vara bra med en tråd vigd åt denna allra vanligaste av öljäster/ar(?). Så alla frågor relaterade till jäst är välkomna!
Faktiskt första gången jag använder den nu. Mitt mål är en rätt generisk ale utan större humlearom.
Bryggningen gick bra, om än lite väl stort bortkok. Og 1.045 till 18 liter. 4 kg pale ale malt 50 gram brunmalt och 25 gram dark crystal. Ibu 30.
Nu till det egentliga problemet, min jäskyl bråkade lite och de två första dygnen stod den lite väl kallt. 15 grader ungefär. Dock började den puttra på ändå. Och 2 dagar in har jag nu fått upp tempen till 18, vilket jag har förstått på andra ställen ska vara den optimala tempen för US-05an. Har fått höra att om den jäser varmare än så så ger den ovälkomna attributer.
Men nu eftersom att jag jäste så pass kallt i början är jag lite rädd att den inte ska jäsa ut ordentligt.. Kan jag rampa upp den till 20 C° efter en vecka å hoppas på att den jäser ut ordentligt utan ovälkomna jästsmaker eller oroar jag mig i onödan hur som? Den verkar ju puttra på bra ändå.. #nojjigövertorrjäst
Faktiskt första gången jag använder den nu. Mitt mål är en rätt generisk ale utan större humlearom.
Bryggningen gick bra, om än lite väl stort bortkok. Og 1.045 till 18 liter. 4 kg pale ale malt 50 gram brunmalt och 25 gram dark crystal. Ibu 30.
Nu till det egentliga problemet, min jäskyl bråkade lite och de två första dygnen stod den lite väl kallt. 15 grader ungefär. Dock började den puttra på ändå. Och 2 dagar in har jag nu fått upp tempen till 18, vilket jag har förstått på andra ställen ska vara den optimala tempen för US-05an. Har fått höra att om den jäser varmare än så så ger den ovälkomna attributer.
Men nu eftersom att jag jäste så pass kallt i början är jag lite rädd att den inte ska jäsa ut ordentligt.. Kan jag rampa upp den till 20 C° efter en vecka å hoppas på att den jäser ut ordentligt utan ovälkomna jästsmaker eller oroar jag mig i onödan hur som? Den verkar ju puttra på bra ändå.. #nojjigövertorrjäst
Re: US-05 tråden?
Jag brukar jäsa den i 17 grader i 3-4 dagar och sedan rampa den en grad om dagen upp till 23 grader. Då har den alltid varit utjäst och all diacetyl har försvunnit.
Känner inga estrar eller felsmaker med denna metod. Har även provat att höja direkt till 20-22 grader efter de första 3-4 dagarna med gott resultat. Gjorde nyss ett diacetyltest efter 6-7 dagar och det var inte nog med tid för att bli av med diacetylen. Gränsen för mina jäsningar verkar gå vid 8-10 dagar ungefär.
Känner inga estrar eller felsmaker med denna metod. Har även provat att höja direkt till 20-22 grader efter de första 3-4 dagarna med gott resultat. Gjorde nyss ett diacetyltest efter 6-7 dagar och det var inte nog med tid för att bli av med diacetylen. Gränsen för mina jäsningar verkar gå vid 8-10 dagar ungefär.
Det låter ju positivt! Tack för bra svar! 
Jag gjorde en lätthumlad ale nyligen med us-05. Eftersom jag inte har någon direkt kylkontroll kör jag med blöt handduk med tempen innanför handduken för att hålla koll. Men då dök tempen ner till 15 grader när jag kollade morgonen där på, och nu 2 veckor efter flaskjäsning känner jag estrar a'la bakjäst. Läst att man kan få estrar även om man jäser för kallt, men vet inte om det är de eller om de varit temperaturfluktuationer, att de kan ha gått upp till 17 grader o sedan ner till 15 igen eller dylikt.
Men försöker generellt sätt få den att hålla ~17 grader och fått bäst resultat då med 3-4 primär och 1,5 vecka (tot 14 dagar) på sekundärjäsning.
Men försöker generellt sätt få den att hålla ~17 grader och fått bäst resultat då med 3-4 primär och 1,5 vecka (tot 14 dagar) på sekundärjäsning.
Ajdå. Ja, vi får hoppas att det är temperaturskillnaderna.. annars för de stackars bröllopsfestsgästerna lida för min dårskap! 
Tänk på att det skiljer en hel del på temperaturen i jäshinken och temperaturen i rummet också. Jag har givaren till kylen placerad på jäshinken och tempen i kylen ligger minst ett par-tre grader lägre.
Även jag brukar starta med rätt låg temp (16-17 grader) för att efter några dagar låta den höjas sakta till rumstemperatur. Har en stor kylbag där jäshinken står i. Stoppar i frysta petflaskor så tempkontrollen är inte helt hundra, och temperaturen har åkt lite jojo. Trots detta har jag aldrig haft problem med denna jäst. Tycker den är grym 
Bra att höra olika vittnesmål!
I de tiotal bryggningar jag gjort så har jag använt US-05 och inte haft någon anledning att byta.
Två brygder blev inte jättebra men då jäste dom med 22-24 graders yttertemp, nybörjare som man är så brydde jag mig för lite om temperaturen.
Men har förstått att de sämre resultaten berodde på för hög temp.
Jäser nu i ett vattenbad som håller 17-19 grader som jag sedan höjer upp till mellan 19-21 med bra resultat och klart renare smaker.
Så i min erfarenhet så borde inte lite temperatur skillnader påverka den alltför mycket, men högre temperaturer tycker den inte om.
Två brygder blev inte jättebra men då jäste dom med 22-24 graders yttertemp, nybörjare som man är så brydde jag mig för lite om temperaturen.
Men har förstått att de sämre resultaten berodde på för hög temp.
Jäser nu i ett vattenbad som håller 17-19 grader som jag sedan höjer upp till mellan 19-21 med bra resultat och klart renare smaker.
Så i min erfarenhet så borde inte lite temperatur skillnader påverka den alltför mycket, men högre temperaturer tycker den inte om.
Det är ju väsentligt att skilja på vad som är yttertemperatur och vad som är temperatur i jäskärlet. Beroende på jäskärlets storlek och utformning kan temperaturen vara 2-3 grader högre i vörten än yttertemperaturen när jäsningen är aktiv. Med US-05 är min erfarenhet att jäsningen lugnar ner sig efter omkring fem dagar, bubblandet minskar och temperaturen sänks. När jag märker att det är på gång flyttar jag hinkarna till lite varmare temperatur för att undvika att jäsningen stannar av. Brukar bli bra resultat. Igår fick jag lite feedback på en dubbelIPA som jäst fem dagar i 19 grader och sedan kommit upp så högt som 24 grader efter det när jag flyttat hinken från källaren till garderoben uppe i lägenheten. Inga kommentarer om estrar, fenoler eller diacetyl eller andra felsmaker från jäsningen.
Sammanfattningsvis tänker jag att det är viktigt att hålla nere temperaturen i lagfasen och under primärjäsningen med US-05. Har man gjort det är det inte så känsligt om temperaturen är högre efter det. Däremot har jag haft dålig utjäsning om temperaturen tillåtits sjunka när jäsningen inte alstrar värme längre.
Sammanfattningsvis tänker jag att det är viktigt att hålla nere temperaturen i lagfasen och under primärjäsningen med US-05. Har man gjort det är det inte så känsligt om temperaturen är högre efter det. Däremot har jag haft dålig utjäsning om temperaturen tillåtits sjunka när jäsningen inte alstrar värme längre.
Bryggt ett 15 tal öl med us-05 och har gjort en del observationer:
- hyfsad utjäsning.
- hyfsad alkoholtolerans.
- neutral, framhäver vare sig malt eller humle.
- jästemperatur är viktigt. börja lågt (17C) och låt jäshinken så svalt.
Jag tycker mig dock ha funnit bättre alternativ till US-05 idag. Skall jag brygga ett humligt öl skulle jag välja west coast från mangrove. Skall jag brygga maltigt väljer jag english ale från mangrove.
/Peter
- hyfsad utjäsning.
- hyfsad alkoholtolerans.
- neutral, framhäver vare sig malt eller humle.
- jästemperatur är viktigt. börja lågt (17C) och låt jäshinken så svalt.
Jag tycker mig dock ha funnit bättre alternativ till US-05 idag. Skall jag brygga ett humligt öl skulle jag välja west coast från mangrove. Skall jag brygga maltigt väljer jag english ale från mangrove.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Har inte prövat Mangrove Jacks West Coast. Vad har den för fördelar gentemot US-05?
Fördelarna är att den jäser ut bättre och framhäver humlen. Perfekt för IPA.Magnus A skrev:Har inte prövat Mangrove Jacks West Coast. Vad har den för fördelar gentemot US-05?
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Någon som använt 05:an till flaskjäsning?
Nej, och det kommer jag nog inte försöka heller. Den känns som en mycket dubiös kolsyrejäst med sin höga utjäsning.