Effekt för 46 literskok

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare

Effekt för 46 literskok

Inlägg av Daddybrewer »

Hej,

Har beställt två värmelement på 2.4 kw st som jag ska montera i en isolerad 50 litersgryta,
Är det någon som har något liknande och vet om det går att hålla ett rullande kok med bara ett av elementen igång?
Najjklas
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Effekt för 46 literskok

Inlägg av Najjklas »

Element från pecoservice?
Hade ett sådant tidigare.
Har inget svar på din fråga men här är strax under 30 liter om jag minns rätt, och det rullar ju på rätt rejält. Spontant känns det som du bör klara dig, men det är egentligen bara en gissning.

https://vimeo.com/130021108
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Jag får rullande kok på 50 liter med 3 kw, men då är den välisolerad runt om (gullfiber som är klätt med 12 mm läckt och 50mm cellplast i botten)
Så 2,4 kw skulle kanske gå med en välisolerad gryta och locket på glänt.
Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Daddybrewer »

Hej,

Japp, dom är från pecoservice,
Jag kommer att montera dom i en thermogryta och kör med hop spider, så det verkar ju lovande
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Pecoservice element håller 36 liter rullande LÄTT! Var tvungen att begränsa effekten för att ha ett kok som inte kokade över i min 36l(38l) patina.

Dessutom gör elementet så att det blir ett "rullande kok" redan när det sjuder, eftersom det värmer på ena sidan av grytan och vörten cirkulerar därav.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Med 2st så har du inga problem att koka, kan ta lite tid att komma till kok bara men orkar man vänta så är det lugnt.
Jag har 2st peco element på min biltema kastrull och får ställa ner ordentligt för att det inte ska vara vört i hela köket
men den är snabb upp till kok iallafall :)
Tänk på att du inte kan köra 2 på en och samma 10A säkring bara.
Du tar volten och multiplicerar med Amperen så får du ut hur många watt du kan belasta säkringen med.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Bee skrev:Pecoservice element håller 36 liter rullande LÄTT! Var tvungen att begränsa effekten för att ha ett kok som inte kokade över i min 36l(38l) patina.

Dessutom gör elementet så att det blir ett "rullande kok" redan när det sjuder, eftersom det värmer på ena sidan av grytan och vörten cirkulerar därav.
Det där med 38 önskar jag att jag fick veta i tid, la på mitt lock en gång när jag körde biab. Ajaj, då förstod jag att 36 var med lock på och 38 to the brimm..
Skriv svar