[SÖKEs] Oppigårds Indian Tribute samt Oppigårds Amarillo
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Recept Oppigårds Indian Tribute samt Oppigårds Amarillo
Nu är ölen klar och jag jämförde den med orginalet. Tyckte att min amarillo var klart god kunde gärna varit lite mer citrus, men nöjd 
Hur såg receptet ut?
Jag hade följande råvaror som jag efter kok spädde upp till 20 l
Råvaror:
3 kg malt extrakt spray dried light
250 g malen caramel light
500 gr munton spraymalt light
Amarillo kottar 200 gr (=2 påsar)
Mät upp 15 l H2O till gryta - värm till 65c (ok anv. bakterm - skall ändå kokas upp sen)
Lägg malen malt i ”tepåse” - stöpa i 30 min (dra bort från plattan - men bör vara 65 C)
Lyft ut ”te-påsen” med malt
Sätt på plattan när det kokar lägg i 50 % av malt extraktet
Koka upp igen
Koket = kokar på 3:an / 4 :an
Lägg i 30 gr av Amarillon i strumpa och sätt äggklockan på 60 min - 60 m
När 45 min gått häll i resten av maltextraktet & 30 gram Amarillo till i ny strumpa till - 15 min
När 50 min gått (på de 60 min) lägg i ytterligare 30 gr amarillo i ny strumpa - 10 min
När 60 min gått lägg i 60 gr Amarillo i strumpa - se till att den blandas runt - 0 min
Och sedan torrhumlade jag med 50 gr amarillo när det slutat jäsa ;0)
OG, 1060
FG, 1016
Råvaror:
3 kg malt extrakt spray dried light
250 g malen caramel light
500 gr munton spraymalt light
Amarillo kottar 200 gr (=2 påsar)
Mät upp 15 l H2O till gryta - värm till 65c (ok anv. bakterm - skall ändå kokas upp sen)
Lägg malen malt i ”tepåse” - stöpa i 30 min (dra bort från plattan - men bör vara 65 C)
Lyft ut ”te-påsen” med malt
Sätt på plattan när det kokar lägg i 50 % av malt extraktet
Koka upp igen
Koket = kokar på 3:an / 4 :an
Lägg i 30 gr av Amarillon i strumpa och sätt äggklockan på 60 min - 60 m
När 45 min gått häll i resten av maltextraktet & 30 gram Amarillo till i ny strumpa till - 15 min
När 50 min gått (på de 60 min) lägg i ytterligare 30 gr amarillo i ny strumpa - 10 min
När 60 min gått lägg i 60 gr Amarillo i strumpa - se till att den blandas runt - 0 min
Och sedan torrhumlade jag med 50 gr amarillo när det slutat jäsa ;0)
OG, 1060
FG, 1016
Senast redigerad av Beerpong den tisdag 2015-05-19 21:06, redigerad totalt 1 gång.
Oppigårds torrhumlar väl sin också. Testa det nästa gång. Dessutom har dom vetemalt i.
Jag har gjort 3 försök på en klon nu och dom blir bättre och bättre för varje gång.
4:e gången gillt kanske?
Jag har gjort 3 försök på en klon nu och dom blir bättre och bättre för varje gång.
4:e gången gillt kanske?
Hej drake,
Glömde skriva att jag också torrhumlade!
Vill du dela med dig av receptet?
Har du även testat klona fler av Oppigårds Ale?
//
Glömde skriva att jag också torrhumlade!
Vill du dela med dig av receptet?
Har du även testat klona fler av Oppigårds Ale?
//
Nej, jag har inte provat några andra Oppigårdar. Dessutom mindes jag fel, jag har bara gjort 2 riktiga försök hittills på just Oppigårds.
Den första jag tänkte på var en single hop Amarillo från boken Brygg ditt eget öl. Visserligen är den rätt lik också men inte riktigt en klon.
Här finns en rätt svamlig tråd om mina försök: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... rds#p54384
Den första jag tänkte på var en single hop Amarillo från boken Brygg ditt eget öl. Visserligen är den rätt lik också men inte riktigt en klon.
Här finns en rätt svamlig tråd om mina försök: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... rds#p54384