Jag har köpt ett beg Elux-kylskåp som jag skall koppla min STC-1000. Jag funderar på hur jag skall tjuvkoppla termostaten. Har kollat och mätt på de trådar som går in in den vita boxen, som jag tror är styrenheten. När kompressorn är av har jag 230V mellan brun och svart (de två översta) och när kompressorn är igång har jag 0V. Min tanke är att koppla samman dessa för att få komp. att gå hela tiden. Den vita längst ner verkar ha med lampan att göra.
Jag vill bara höra om någon sett en liknande koppling, och ev få någon input om jag har tänkt någorlunda rätt. Är ingen elektriker, men har hyfsad koll på och respekt för el.
Smart där Morgan, att sätta STCn på tändtråden.
Jag har dock redan monterat min STC i låda med kontakter, så jag kommer att köra på niklas_n's variant, att bygla så komp går kontinuerligt, och bryta strömmen till kylen med STCn.
Jag behöver inte klippa något, så det kommer att vara möjligt att återställa kylen.
Smart där Morgan, att sätta STCn på tändtråden.
Jag har dock redan monterat min STC i låda med kontakter, så jag kommer att köra på niklas_n's variant, att bygla så komp går kontinuerligt, och bryta strömmen till kylen med STCn.
Jag behöver inte klippa något, så det kommer att vara möjligt att återställa kylen.
/Anders
Sent from my iPad using Tapatalk
Jag håller tummarna att det går bra, annars får du skylla på mig
Du kan också lokalisera kylskåpets termostat-probe och dra ut den och sätta den på utsidan av kylskåpet. Om yttertemperaturen inte går under kylskåpets lägsta temperatur så kommer kompressor att gå hela tiden. Så har jag gjort. Det kanske inte är den snyggaste lösningen men det funkar bra.
Tänkte köpa mig en frostvakt att styra värmen i min nya jäskyl med. Vad tror ni om denna? Verkar som man kan ställa effekten på den också så man slipper utnyttja fulla 200W och få för stora svängingar. Billigare än rören på ebay dessutom.