Oxidering av flaskor
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Oxidering av flaskor
Hallå!
Jag upplever att jag har problem med oxidering av mina flaskor. Humlesmak och arom försvinner på ett par veckor, mina ipor blir snabbt mörka från vad jag nu antar är oxidering i kombination med tanniner från humlen.
Tappar aldrig över ölet på sekundär.
Tillsätter CO2 för att minimera syret i flaskningshinken.
Jag tror att en stor bov har varit kallkrashningen, men jag har nu börjat använda cask breather och co2 för att inte dra in syre i jäshinken.
Har sedan dess bara bryggt medelhumliga öl men dessa har fortfarande tappat väldigt mycket humlekaraktär snabbt. En öl som har väldigt påtaglig humle när jag öppnar första flaskan har nästan förlorat allt en vecka senare.
Jag spekulerar i om jag kan förbättra min flaskningsprocedur, och riktar in mig på den där luftspalten jag får i varje flaska. Har läst många påståenden att flaskjäsningen äter upp syret i flaskan. Kan det verkligen stämma? Även på en lätt kolsyrad engelsk öl? Borde jag försöka spola ut luften ur varje flaska när jag fyller?
Om någon annan här på forumet haft liknande problem och lyckats adressera det, berätta gärna hur och vad ni har för tankar.
Jag upplever att jag har problem med oxidering av mina flaskor. Humlesmak och arom försvinner på ett par veckor, mina ipor blir snabbt mörka från vad jag nu antar är oxidering i kombination med tanniner från humlen.
Tappar aldrig över ölet på sekundär.
Tillsätter CO2 för att minimera syret i flaskningshinken.
Jag tror att en stor bov har varit kallkrashningen, men jag har nu börjat använda cask breather och co2 för att inte dra in syre i jäshinken.
Har sedan dess bara bryggt medelhumliga öl men dessa har fortfarande tappat väldigt mycket humlekaraktär snabbt. En öl som har väldigt påtaglig humle när jag öppnar första flaskan har nästan förlorat allt en vecka senare.
Jag spekulerar i om jag kan förbättra min flaskningsprocedur, och riktar in mig på den där luftspalten jag får i varje flaska. Har läst många påståenden att flaskjäsningen äter upp syret i flaskan. Kan det verkligen stämma? Även på en lätt kolsyrad engelsk öl? Borde jag försöka spola ut luften ur varje flaska när jag fyller?
Om någon annan här på forumet haft liknande problem och lyckats adressera det, berätta gärna hur och vad ni har för tankar.
Re: Oxidering av flaskor
Jag har samma problem för mina välhumlade öl, och jag har inte hittat någon lösning. Kolsyrejäsningen kan väl förbruka en del syre, men inte hur mycket som helst.
Jag drar mig lite för att brygga ipor och dylikt på grund av detta.
Jag har dock inte provat att kolsyreflasha mina flaskor vid tappning.
Jag drar mig lite för att brygga ipor och dylikt på grund av detta.
Jag har dock inte provat att kolsyreflasha mina flaskor vid tappning.
- Weinkeller
- Maltrostare

Jästen drar med sig en hel del av humlearomen vid flaskjäsning också. Jag tror många har samma problem som dig. Jag har märkt klar skillnad på öl från fat och flaskjäst dito. Kan jag kör jag allt välhumlat på fat. Aromen förändras under hela tiden man dricker ölen och jag tycker mig urskilja särskilda skillnader efter två, fyra och åtta veckor på fatet.
En teori jag har är att använda flera sorter i kok och torrhumling för att få längre fräsch humle period. Dessutom om man flaskjäser så testa att öka humlemängden sent i koket eller torrt med 25% mot vad du tror och se om det blir någon skillnad.
Men fatanvändning tycker jag har gett mig renare smaker och längre tid med fräsch humle.
Sedan blir man ju mer och mer petig ju mer färsk öl man dricker så det kan vara lite av en ond cirkel också, bortskämd så att säga.
En teori jag har är att använda flera sorter i kok och torrhumling för att få längre fräsch humle period. Dessutom om man flaskjäser så testa att öka humlemängden sent i koket eller torrt med 25% mot vad du tror och se om det blir någon skillnad.
Men fatanvändning tycker jag har gett mig renare smaker och längre tid med fräsch humle.
Sedan blir man ju mer och mer petig ju mer färsk öl man dricker så det kan vara lite av en ond cirkel också, bortskämd så att säga.
Samma problem här. Inte att de blir mörka eller spretiga men att de blir mer otydliga. Jag brukar ofta tycka att ölen smakar asbra när jag flaskar och även första och andra flaskan, men sen händer nåt och jag blir besviken. Riktigt trist. Har funderat på att skaffa fatanläggning nästan bara av den anledningen.
Jag har också märkt att speciellt välhumlade/torrhumlade öl blir mörkare med tiden. Om detta är den verkliga orsaken eller bara ett sammanträffande har jag svårt att säga. Det här säger Beer & wine Journal:
Grumligare öl upplevs ju definitivt som mörkare. Samtidigt tycker jag att ölen de första veckorna är betydligt ljusare. Märkligt. Följer tråden med intresse.Dry Hopping
When beer is dry hopped, the hops are exposed to the beer at low temperatures (refrigerator temperature is optimally around 38 °F/3.3 °C) and at a low pH (4.0–4.4 is common for non-sour beers). However, the contact time is at least several days. This does extract tannins, and this is part of the reason that dry-hopped beers are usually hazy. (One form of beer haze is protein-polyphenol haze. Hops also contain around 15% protein, so that also contributes to the haze.) When dry hopping, remove the hops once the aroma from the dry hops has been imparted to the beer.
Senast redigerad av eric den torsdag 2015-04-23 16:11, redigerad totalt 1 gång.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Tack för er input.
Jag ska börja med att prova att spola ner co2 i flaskorna efter fyllning för att se om det ger någon skillnad. Annars helt enkelt försöka kompensera för vad jästen äter upp med mer humle. Jag gillar flaskjäst öl, men har en känsla av det finns utrymme för klar förbättring i utförandet.
Ett annat experiment jag håller på och utvärderar är att flaska direkt från primären, 2 pinnar från FG. Det är så jag gör med mina casks, och vad jag förstått så är inte ovanligt bland bryggerier i England att man även gör så med flaskorna. Ska prova flaska nr2 ikväll, den förra visade en del tecken på diacetyl och "ostädad efterjäsning" (efter då 14 dagar från bryggdag, totalt).
Intressant. Märker du skillnad även om du sedan flaskar från fatet? Där borde ju den största skillnaden vara just jästen som du säger.Weinkeller skrev:Jästen drar med sig en hel del av humlearomen vid flaskjäsning också. Jag tror många har samma problem som dig. Jag har märkt klar skillnad på öl från fat och flaskjäst dito. Kan jag kör jag allt välhumlat på fat. Aromen förändras under hela tiden man dricker ölen och jag tycker mig urskilja särskilda skillnader efter två, fyra och åtta veckor på fatet.
Jag ska börja med att prova att spola ner co2 i flaskorna efter fyllning för att se om det ger någon skillnad. Annars helt enkelt försöka kompensera för vad jästen äter upp med mer humle. Jag gillar flaskjäst öl, men har en känsla av det finns utrymme för klar förbättring i utförandet.
Ett annat experiment jag håller på och utvärderar är att flaska direkt från primären, 2 pinnar från FG. Det är så jag gör med mina casks, och vad jag förstått så är inte ovanligt bland bryggerier i England att man även gör så med flaskorna. Ska prova flaska nr2 ikväll, den förra visade en del tecken på diacetyl och "ostädad efterjäsning" (efter då 14 dagar från bryggdag, totalt).
- Weinkeller
- Maltrostare

Ja, men flaskning från fat med min utrustning påverkar nog hållbarheten en del också. De öl jag flaskar från fat brukar dock inte bli så gamla.
Jag testade syreabsorberande kapsyler på batchen jag buteljerade igår, med en mindre kontrollgrupp med vanliga kapsyler. Ska bli intressant att se om de har någon effekt.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Väldigt nyfiken på om de funkar! Skriv gärna här om 3-4 veckor och återkoppla...st1 skrev:Jag testade syreabsorberande kapsyler på batchen jag buteljerade igår, med en mindre kontrollgrupp med vanliga kapsyler. Ska bli intressant att se om de har någon effekt.
Will do.Grindcrusher skrev:Väldigt nyfiken på om de funkar! Skriv gärna här om 3-4 veckor och återkoppla...
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Var hittar man syreabsorberande kapsyler. Låter coolt. Och eventuellt lite dyrt!st1 skrev:Jag testade syreabsorberande kapsyler på batchen jag buteljerade igår, med en mindre kontrollgrupp med vanliga kapsyler. Ska bli intressant att se om de har någon effekt.
Finns här, bland annat:Jonas Johnsson skrev:Var hittar man syreabsorberande kapsyler. Låter coolt. Och eventuellt lite dyrt!
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... sorberande
De finns på Humlegården och kostar bara 10 kr mer än 250 stycken vanliga kapsyler. Jag har läst lite här och var att de syreabsorberande egenskaperna skulle går förlorade om man desinficerar dem med StarSan (eftersom effekten aktiveras när de blir våta). Dock hittade jag en tråd på ett amerikanskt forum där någon hade kontaktat tillverkaren, som menade att det inte var någon risk över huvud taget, eftersom absorptionen av syre sker under flera dagar/veckor. I vilket fall som helst tyckte jag att det var kul att testa, speciellt när det är så liten prisskillnad.Jonas Johnsson skrev:Var hittar man syreabsorberande kapsyler. Låter coolt. Och eventuellt lite dyrt!
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... sorberande
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Skulle vara kul att testa om det skulle bli bättre med mitt jäskärl. Enda gången ölen kommer i kontakt med syre är tiden innan kapsylen trycks på, efter att jag mottrycksfyllt.
Det borde gå att torrhumla under tryck i ett Corneliusfat om man kan få till någon form av sil på tappröret.
Det borde gå att torrhumla under tryck i ett Corneliusfat om man kan få till någon form av sil på tappröret.