Temp vid flaskning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Temp vid flaskning
Vet att det finns ett gäng trådar om detta men blir inte riktigt klok på detta. Så:
- Temp på öl vid flaskning efter kallkrasch?
- På vilken temp räknar jag ut hur mycket socker jag ska ha?
- Bästa primningskalkylatorn?
Temp vid flaskning
Det va en tråd om detta alldeles nyligen: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=10328
Svaren va ungefär såhär:
1. Togs i och för sig inte upp, men rumstemperatur kör jag med. Du kanske får tänka på lite fler saker om du tappar vid 1c. Lämnar det osagt.
2. Väldigt kortfattat, på den högsta temp du haft ölen i (läs mer i tråden ovan).
3. Finns några stycken. Brewer's Friend tex. Googla så hittar du.
Svaren va ungefär såhär:
1. Togs i och för sig inte upp, men rumstemperatur kör jag med. Du kanske får tänka på lite fler saker om du tappar vid 1c. Lämnar det osagt.
2. Väldigt kortfattat, på den högsta temp du haft ölen i (läs mer i tråden ovan).
3. Finns några stycken. Brewer's Friend tex. Googla så hittar du.
Re: Temp vid flaskning
Vore bra att klistra en del trådar. Kommer ju upp samma frågor om och om igen.
Vore kanon!
Admin/moderatorer är inte så aktiva på sådana saker....Patrik-b skrev:Vore bra att klistra en del trådar. Kommer ju upp samma frågor om och om igen.
// Jonas
Den här satans tapatalk gör det inte lättare att söka heller
Temperatur vid flaskning spelar ingen större roll så länge ölet har befunnit sig vid rumstemperatur under några dagar efter avslutad jäsning. Skit i primningskalkylatorer och lär dig den hårda vägen vad olika kolsyresockermängder ger för kolsyrenivå. En bra utgångspunkt är 5-8 g/l, den lägre nivån för exempelvis brittiska/amerikanska öl, den högre för belgiska öl och veteöl.pezmannen skrev:Vet att det finns ett gäng trådar om detta men blir inte riktigt klok på detta. Så:
Perfekt. Då gör jag så. Hade uppe ölen i 22 grader i själva jäsprogrammet