Partypump
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Partypump
Hejsan!
Jag tänkte höra med er vilken den praktiska skillnaden mellan en så kallad party/picknickpump som man pumpar igång för hand, och en kolsyredriven tex Flexitap?
Vilken är rent praktiskt lättast att ha och göra med?
Och hur pass stor skillnad är det i hållbarheten för ölen mellan dom 2 pumparna?
Tack på förhand!
Jag tänkte höra med er vilken den praktiska skillnaden mellan en så kallad party/picknickpump som man pumpar igång för hand, och en kolsyredriven tex Flexitap?
Vilken är rent praktiskt lättast att ha och göra med?
Och hur pass stor skillnad är det i hållbarheten för ölen mellan dom 2 pumparna?
Tack på förhand!
Re: Partypump
Partypump är säkert lättast men du får dricka upp fatet inom ett par dagar till en vecka medans öl på co2 kan hålla över 6 månader
Tack för ditt svar! Då lutar det åt En flexitap, med tillhörande kolsyretub.knox skrev:Partypump är säkert lättast men du får dricka upp fatet inom ett par dagar till en vecka medans öl på co2 kan hålla över 6 månader
Då har jag en ytterligare fråga. Om jag nu köper en flexitap,co2, och en tappkran. Behöver jag en regulator mellan tuben och fatet?
Eller funkar det utan?
Ja, du behöver en regulator mellan kolsyretuben och fatet för att ställa rätt tryck.
Har ni något tips på en regulator till en "sodastream" co2 tub?
Helst så billig som möjligt
Helst så billig som möjligt
Men vänta lite... Flexitap? Pratar du 5-liters partyfat?
Om priset (inköp) är viktigt, varför inte en partystar?
Om priset (inköp) är viktigt, varför inte en partystar?
Ja precis det är 5 liters fat jag tänkte använda mig av.
Saken är den att jag hade tänkt att bygga mig en bardisk här hemma.
Och tänkte bygga in en tappkran i bardisken,Utan att behöva spendera en allt för stor summa pengar.
Har från början tänkt mig en flexi tap med tillhörande kolsyrematning och en "riktig" tappkran som jag tänkte fästa i bardisken.
Men om jag behöver spendera nästan 800kr på en regulator, när kranen,flexi tapen och kolsyran kostar lika mycket tillsammans.
Kanske man ska satsa på kolsyrepatroner istället, en sådan kan man väl inte behöva en regulator till?
Jag ursäktar för mina eventuella felaktiga meningsuppbyggnader och stavning.
Läs och skrivsvårigheter gör detta lite krångligt.
Saken är den att jag hade tänkt att bygga mig en bardisk här hemma.
Och tänkte bygga in en tappkran i bardisken,Utan att behöva spendera en allt för stor summa pengar.
Har från början tänkt mig en flexi tap med tillhörande kolsyrematning och en "riktig" tappkran som jag tänkte fästa i bardisken.
Men om jag behöver spendera nästan 800kr på en regulator, när kranen,flexi tapen och kolsyran kostar lika mycket tillsammans.
Kanske man ska satsa på kolsyrepatroner istället, en sådan kan man väl inte behöva en regulator till?
Jag ursäktar för mina eventuella felaktiga meningsuppbyggnader och stavning.
Läs och skrivsvårigheter gör detta lite krångligt.
Lundteknik.dk har tappanläggning till partyfat som du kan koppla både kolsyretub och 16g kolsyrepatroner till lite billigare än de vanliga svenska återförsäljarna. Går att koppla till valfri tappkran med JG-koppling. Nackdelen med kolsyrepatroner är att du inte kan se vilket tryck det är i fatet och att det är lite svårare att ställa in rätt tryck. Du behöver inte regulator om du bara använder kolsyrepatroner.