Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Fjell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inlägg av Fjell »

Pilsnerkokaren skrev:Ja varför inte? Blev lite sugen på 40 liters varianten med 5kw värmare. Tror att det är enklare att köra på camurris lösning med omrörare än med en pump, iallafall för min del.
Nackdelen med ggmgastro är att man måste vara ett företag för att få handla. Ibland har man tur :)
Jag har just en sån vattenkokare, fast 26 liters varianten , komplett med insatssil och en omrörare byggd av en torkarmotor. Fungerar hur bra som helst att brygga i, och inga som helst problem att koka vörten i heller! :D
Det positiva är att precis som grainfathers bryggverk så finns det två element inbyggda, ett på 2700w och ett på 300w, så om man är lite händig kan man montera en brytare så man kan välja vilket av elementen man vill använda!
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Fjell skrev:
Pilsnerkokaren skrev:Ja varför inte? Blev lite sugen på 40 liters varianten med 5kw värmare. Tror att det är enklare att köra på camurris lösning med omrörare än med en pump, iallafall för min del.
Nackdelen med ggmgastro är att man måste vara ett företag för att få handla. Ibland har man tur :)
Jag har just en sån vattenkokare, fast 26 liters varianten , komplett med insatssil och en omrörare byggd av en torkarmotor. Fungerar hur bra som helst att brygga i, och inga som helst problem att koka vörten i heller! :D
Det positiva är att precis som grainfathers bryggverk så finns det två element inbyggda, ett på 2700w och ett på 300w, så om man är lite händig kan man montera en brytare så man kan välja vilket av elementen man vill använda!
Bilder?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Ja då vart det genast intressant och se hur det bygget ser ut :-)
// Jonas
martin_smartin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av martin_smartin »

Jag har hela tiden ställt mig ytterst negativ och tveksam till Grainfathern och känt att jag istället ska spara mina sura slantar till en BM20. Men efter att jag kollade på den länkade videon måste jag säga att jag har börjat svänga över mot Grainfather. Jag inser att den aldrig kommer slå BM i kvalitet eller med dess automatiska mäskschema, men för pengen verkar den vara riktigt bra och det som fick mig att tippa över mest är motströmskylaren på slutet där han bara skickar ner vörten i jäskärlet direkt efter kylning.

Jag kommer dock avvakta lite tills några svenska recensioner kommit ut på marknaden så man får se hur den står sig i ett par bryggningar. Men har ni en halvtimme över tycker jag ni ska kolla på denna videon.

https://www.youtube.com/watch?v=zY29_865C8o
mingdie
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av mingdie »

Här nere i NZ finns det ett ölbryggningsforum som har en grupp med Grainfather bryggare. Ni kan nog få dom flesta svaren från det gänget. Jag har en kompis som kör med den och tycker det funkar bra. Här är länken http://www.forum.realbeer.co.nz/group/grainfather?
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Jag reklamerade min Brewster för några månader sedan och har väntat på att Brewolution ska skicka mig den nya, uppgraderade, modellen som de snart ska släppa. Efter att ha gjort lite mer research har jag nu dock bestämt mig för att istället be om pengarna tillbaka och köpa en Grainfather när de släpps här. De allra flesta omdömen som jag sett har varit positiva, tillskillnad från med Brewster, där väldigt många har haft anmärkningar på kvalitén. Företaget som tillverkar dem verkar dessutom vara väldigt proaktivt och serviceinriktat. Eftersom det har varit så mycket strul med min Brewster ger jag gärna Grainfather en chans då de ligger i ungefär samma prisklass. Ser fram emot att testa något nytt!
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Fjell skrev: Jag har just en sån vattenkokare, fast 26 liters varianten , komplett med insatssil och en omrörare byggd av en torkarmotor. Fungerar hur bra som helst att brygga i, och inga som helst problem att koka vörten i heller! :D
Finns det någon chans, Fjell, att du kan dela med dig av lite bilder och byggtips? Eller har du kanske några bilder där ute nånstans? Troligen då i en annan tråd så denna inte blir allt för förstörd? [emoji4]
Jag är jättenyfiken på hur du byggt och monterat omrörare. Cirkulerar du vörten under mäskning?, osv...
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag kollade lite på down-under forums och det var en detalj gjorde mig lite skeptisk/observant. Det var "slukhålet" (overflow pipe) i mitten. Det är en bypass för vörten möjligen tänkt som en säkerhet ifall det blir stopp i maltbädden. Det kan ses som en finess men skulle också kunna leda till ett misslyckande. Lämnat obevakat kan det vara helstopp hela tiden men det strömmar på obehindrat men inte genom malten. Kanaler i maltbädden är något man brukar se till att förhindra men här finns en färdig "kanal" man får ha koll på att det inte börjar strömma i.
Björn Petersson
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Betydligt värre skulle det bli om man lämnade det utan uppsyn och maltbädden blev kompakterad men trasigt element och pump som följd. Optimalt hade väll varit BM lösningen med inflöde underifrån men det hade nog kostat en hel del extra. Kan tänka mig att man behöver köra lit ris eller havreskal i grainfather och jag gillar idén med säkerhetsröret
Fjell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Fjell »

Glugg skrev:Finns det någon chans, Fjell, att du kan dela med dig av lite bilder och byggtips? Eller har du kanske några bilder där ute nånstans? Troligen då i en annan tråd så denna inte blir allt för förstörd? [emoji4]
Jag är jättenyfiken på hur du byggt och monterat omrörare. Cirkulerar du vörten under mäskning?, osv...
Jag tog och la upp lite bilder i en ny tråd, så slipper vi massa inlägg i denna tråden: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=10317
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Någon som vet nåt om Grainfathern är på väg att släppas i Sverige snart? Tycker den verkar klockren.
Annars får det bli beställning i England....
BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

Såg en GrainFather på MOW i lördags. Dessvärre fanns det ingen som kunde demonstrera den, utan man fick kika själv. Den såg klart trevlig ut, och verkar få ett hyfsat pris också, runt 8kkr. Det är Humle som kommer att sälja den i Sverige. Finns en bra user group på Facebook, med en hel del info.

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

MaltMagnus kommer också ta in den vet jag.
BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inlägg av BrewJack »

Bra!
Då kan man ju hoppas på lite priskonkurrens (eller inte ...) :-)

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Ok får kolla med dem. Borde sätta press på tex BM som ju bygger på samma princip men kostar mer än dubbelt.
Skriv svar