Hitta jord
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hitta jord
Hej!
Håller på att sätta ihop en magnetomrörare och klippte upp en gammal 12v ac-adapter. Hade förväntat mig att det skulle finnas någon slags färgkodning för att hitta vilken som är jorden men icke. Hur gör jag nu?:)
Sent from my iPad using Tapatalk
Håller på att sätta ihop en magnetomrörare och klippte upp en gammal 12v ac-adapter. Hade förväntat mig att det skulle finnas någon slags färgkodning för att hitta vilken som är jorden men icke. Hur gör jag nu?:)
Re: Hitta jord
ingen jord på likström, du har bara + och -
Så hur i hela friden kopplar jag ihop den med min pc-fläkt?
Till fläkten har du antagligen 3 färger, det är för att en pc-fläkt går att köra på 12v resp 5v. De du ska använda är svart och röd, den gula kan du strunta i.
Japp, det stämmer. Men kan jag koppla de två kablarna från ac-adaptern till röd och svart bara och det spelar ingen roll hur jag vänder dom?
Bara testa. Antingen snurrar den inte eller så snurrar den år fel håll.
Aha. Ingen risk för elektrifiering då? 
Friskt kopplat hälften brunnit som man brukar säga 
Funkade fint! Förutom att 9v var för klent. Nu hittade jag ett 12v istället men där är faktiskt en kabeln vitmarkerad. Är det inte likström då?
Kör på den. Färgerna kan vara märkta med vad som. Med ett mätinstrument kan man ta reda på vad som är plus och minus. Röd brukar vara plus
.
Tack. Kopplade in och allt snurrar så då antar jag att det är rätt?:)
Tecknet ~ mellan 12V och 1200mA innebär att du har växelström ut från adaptern, om jag inte är helt fel på det.
Helt korrekt betyder ~ växelström..BrewJack skrev:Tecknet ~ mellan 12V och 1200mA innebär att du har växelström ut från adaptern, om jag inte är helt fel på det.
Ok. Men jag kopplade ihop kablarna från ac-adaptern med en gul och en svart. Menar du att något är fel?
Är det växelström så borde inte fläkten snurra...