Inhemsk humle och alfasyra

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inhemsk humle och alfasyra

Inlägg av woelj »

Jag har en kraftig humle hemma på torpet av okänt ursprung, kan förmodligen vara rejält gammal. I år kommer jag att brygga en ale single hop bara för att testa den. När jag mosar några kottar i handen och fördelar lupulinet doftar det som en mix av alla humlesorter jag köpt, alla finsmakare kanske inte håller med :) Rejält med gult pulver i alla fall. När jag smakar så blir det rejält bittert i munnen och det sitter i länge så det borde inte bli så tokigt!
Nu till det svåra! Att skjuta från höften när det gäller bittergivan. Har sökt forum och googlat angående alfasyran i "hemmahumle". Mauritzhumlen sägs ligga på 2-4%? Kan det vara nåt att sikta på även här i norrland?
Bilagor
SEA_9660.JPG
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Inhemsk humle och alfasyra

Inlägg av Bee »

Kul att du har kottar redan!
Mina plantor har haft så mycket bladlöss att dom tappat blad och inte bildat kottar ännu, men dom kommer snart. Förra året kom dom i slutet på augusti.

När kottarna är mogna kan du ta och göra ett humle-te på några för att kolla hur mycket beska som blir. Du kan ju göra ett jämförande test med en köpt humle. våt humle väger 3-4 gånger mer än den torkade, så ta hänsyn till det.
Efter att ha bryggt en del med egen humle i år så utgår jag från att min egen humle har en femtedel alfasyra av vad den kommersiella motsvarigheten har, men jag använder den mer till arom än bittergiva.

Om du inte vet när humlen är mogen så gjorde jag en liten film om hur man ser det förra året. https://www.youtube.com/watch?v=Jku_CFoHBZ4
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Tackar för tipsen. Jag tror faktiskt att det är dags att skörda nu eller inom några dagar. Mina magnum, northern brewer och perle är alla förstaårsplantor och har inte en tillstymmelse till kottar. Den extrema sommaren har nog hjälpt "gammelhumlen".
Användarens profilbild
MikaelMattsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelMattsson »

Ska man torka egen humle innan man använder den eller kan man bara slänga i den färsk?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Om du använder den färsk kallas det för att våthumla. Men då behöver du 3-4 ggr så mycket som torkad. En viss gräsighet kan uppstå pga växtmassan.
Ska du frysa in så behöver du torka det först, annars blir det bara gegga när det tinar.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Då var det skördat och 824 g färsk humle ligger på torkning i garaget. Lite förbryllad över hur det kan vara så tidigt här uppe i Jämtland men det var verkligen dags, vissa kottar hade torkat helt. Kör nog på en 10-liters sats om jag ska känna nån smak.
En sak jag märkt med min gamla "gårdshumle" är att bladen i kottarna är lite spetsigare än de bilder jag sett på tex cascade och andra. Om nån hittat något läsvärt om gamla humlesorter i Sverige, vildhumle och de sorter som använts till bryggning får ni gärna länka!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

All humle ser olika ut. Cascade är långa korvar i jämförelse med NB t ex.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Bee skrev:Kul att du har kottar redan!
Mina plantor har haft så mycket bladlöss att dom tappat blad och inte bildat kottar ännu, men dom kommer snart. Förra året kom dom i slutet på augusti.

När kottarna är mogna kan du ta och göra ett humle-te på några för att kolla hur mycket beska som blir. Du kan ju göra ett jämförande test med en köpt humle. våt humle väger 3-4 gånger mer än den torkade, så ta hänsyn till det.
Efter att ha bryggt en del med egen humle i år så utgår jag från att min egen humle har en femtedel alfasyra av vad den kommersiella motsvarigheten har, men jag använder den mer till arom än bittergiva.

Om du inte vet när humlen är mogen så gjorde jag en liten film om hur man ser det förra året. https://www.youtube.com/watch?v=Jku_CFoHBZ4

Har inte heller fått kottar än. Väntar otåligt! Andra året för mina plantor.

Så om alfasyran ligger på 12% i kommersiella varianter så får man ca 2,4%?

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Du får provasmaka dig fram. Min första öl med Tettnanger fick jag koka ett separat humlete, ( i en timme på kommersiell humle), och tillsätta för att få rätt på beskan. Då hade jag antagit 2.5%aa men det var mer 1-1.5%aa. Men det blev riktigt bra ändå.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

En tanke som slog mig var att jag torkade min humle på stora nätramar och det låg en del gult damm, (lupulin troligen), under. Jag använde en fläkt för att blåsa på så det torkade snabbare men troligtvis blir humlen kraftigare i smaken om jag låter bli fläkten. Mindre lupulin förlust.
Ska köpa en frukt/svamptork på jula i år, det kanske funkar bättre.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Bee skrev:En tanke som slog mig var att jag torkade min humle på stora nätramar och det låg en del gult damm, (lupulin troligen), under. Jag använde en fläkt för att blåsa på så det torkade snabbare men troligtvis blir humlen kraftigare i smaken om jag låter bli fläkten. Mindre lupulin förlust.
Ska köpa en frukt/svamptork på jula i år, det kanske funkar bättre.

Ok, intressant. Det låter väldigt lite nämligen. Hörde ett program om humle och där pratades det om 7-8% alfasyra i visa sorter (som växte i Sverige alltså).

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ja, det har nog mest med hantering, väder när kottarna är mogna och hur bra plantan mår. Fick plocka kottar från en bekants NB förra året, dom gav rejält med beska i humleteet när vi provade.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Provade att göra ett humlete på färska kottar nu på morgonen. Fyllde en kopp till hälften med kottar, slog på hetvatten och lät dra i fem minuter. Vilken beska! Har aldrig kännt nåt i närheten ens i den vassaste ipan jag druckit. Verkar ju lovande. Får nog justera upp receptet för den här humlen, skissade på 2% i beersmith men nu blev jag lite osäker. Tror inte jag har nån högalfa men duger gör den nog :)

Angående "lupulinförlust" vid torkning. Det är ju första gången jag provar detta men jag spände upp ett lakan med en kupévärmare som blåser från sidan under. Alltså det fläktar knappt på kottarna, bara varm luft som stiger uppåt genom lakan och kottar. Borde inte vara helt tokigt?
Arvidsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Arvidsson »

Så här kan man kanske oxå göra, jag tänkte prova så iaf.
http://bosarve.blogspot.se/2012/10/dags ... humle.html
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ett bra sätt för mindre mängder. Själv torkade jag 7kg humle förra året, det går inte in i min ugn. Man skulle ha ett torkskåp.
Skriv svar