Sorry grabbar,,,ny fråga

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Sorry grabbar,,,ny fråga

Inlägg av Flackovic »

Ber om ursäkt om jag mer eller mindre kapat detta forum, men jag vet ärligt inte vart annars jag ska vända sig med mina frågor och funderingar om bryggning. Det är ju inte direkt så att alla ens kompisar sysslar med bryggning....
Vill bara ni ska veta att jag verkligen uppskattar den feedback och hjälp jag fått!

har haft lite problem med köldgrumling av min IPA, men testade att låta den återgå till rumstemp för att se om det åter klarnar ölen till den fina brygd den var innan kylning. Bara genom att titta på flaskan kunde jag konstatera att efter ett dygn i rumstemp var den åter jättefin igen!
SÅ...jag kylde den åter en smula, bara ca 30 min i kylen för att få ner den några grader och när jag tog ut den var den fortfarande lika fin. Öppnar då flaskan och det pyser till sådär mysigt som man vill att det ska göra, men nu sker också något mindre önskvärt.
Det bubblar först lite försiktigt i flaskan, sådär som det alltid gör när man öppnar en kolsyrad dryck. Men det brukar ju sluta efter ett par sekunder.
I min flaska TILLTOG bubblandet succesivt vilket resulterade i att ölen började bubbla över och ur flaskan! Jag kunde också se att bubblorna kom från botten av flaskan vilket gjorde att kolsyran(?) rev upp bottensatsen och därmed grumlade ölen riktigt rejält, snabbt och effektivt. Kat-a-strof med tanke på hur supernöjd jag varit med mitt första riktiga öl fram tills nu! :(
Kan tillägga att jag var oerhört försiktig vid hanteringen av flaskan innan öppning då jag inte ville riskera att röra upp bottensatsen (vilket alltså hjälpte föga).

Vad kan jag ha gjort fel? Haft för mycket bryggsocker? Använde 5,4g/L enligt receptet.
Inte låtit det jäst ut innan buteljering? Sabbat det på något annat sätt? Är denna bryggning förlorad? Visst den går fortfarande dricka, men det är inge kul när den beter sig som den gör...
Är grymt vetgirig när det gäller sånt här eftersom jag lägger ner min själ i mina bryggningar och inte vill upprepa mina misstag!

Tacksam för hjälp och synpunkter!
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sorry grabbar,,,ny fråga

Inlägg av rothman »

säker på att den jäst ut helt när du primade och buteljerade?
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

rothman skrev:säker på att den jäst ut helt när du primade och buteljerade?
Jag trodde det då, men är osäker nu. Den skulle nå fg1014 men nådde bara 1020 innan jag tappade på flaska. Skulle ut o resa och ville tappa innan jag åkte eftersom det var långt mellan bubblingarna i jäsröret och jag därför trodde den jäst klart.
Detta var innan jag visste att den lätt kan stå kvar i jäskärlet en vecka till utan problem och jag hade nog lite bråttom med facit i hand. Men den har som sagt flera minuter mellan bubblen.
Gjorde för övrigt 3/4 sats av receptet men använde 1/1 mängd jäst, om det kan påverka?
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

När jag nu smakar på den tycker jag inte alls den är så god som när jag smakade den efter en vecka på flaska. Det kanske är psykologiskt, dessutom är jag ingen expert, men jag tycker den smakar och doftar mer jäst nu! :/
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kan vara infektion. Smakar den mer utjäst/tunn och grumlar sig lätt är det troligen en gusher.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Weinkeller skrev:Kan vara infektion. Smakar den mer utjäst/tunn och grumlar sig lätt är det troligen en gusher
Var sjukligt noga med hygien och rengöring. Körde t.o.m. kapsyleringstången i starsan innan.
Men det kanske smög sig i något ändå under resans gång...
Det ser dock inte ut som en klassisk gusher när jag öppnar, ingen fontän utan det kommer mer smygande men det kanske bara beror på att infektionen inte hunnit utvecklats så långt ännu.
Fan vad surt hur som helst!!! :(
Nästa helg blir det ny alebryggning och jag får väl bada allt i starsan i några timmar innan jag sätter igång! :/
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Hur smakar ölen som du har hållit kall hela tiden? Det kan ju vara så att jästen kom igång igen eftersom du hade den vid rumstemperatur ett tag. Vilken jäst?

Användarens profilbild
benghan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av benghan »

Det är ju så att kolsyra löses lättare i ölen vid låga temperaturer, alltså frigörs den också lättare vid höga temperaturer. Med mer kolsyra som frigörs så blir det också lättare att jäst förs med upp i ölen och att det skummar över.

Jag tycker du ska släppa det här med köldgrumling och kyla din öl ordentligt och dricka den grumlig. Köldgrumling är inget som påverkar smaken och dessutom något som många, inklusive mig själv, tycker tillhör en ordentligt torrhumlad IPA.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Tack för svaren!

Jästen jag använt är WLP060. Kan som sagt ha haft onödigt bråttom med att buteljera då jag trodde att en vecka extra i jäskärlet kunde förstöra ölet (när det i själva verket kanske är tvärt om).
Hämtade en ny flaska nu som stått kall, och den var jätteflar och fin när jag tittade på den men så snart jag öppnar den börjar kolsyran riva upp bottensatsen i små och stora flagor och partiklar.
Innan ölen hann börja bubbla över hällde jag upp en deciliter i ett glas och iochmed att nivån i flaskan därmed sjunkit lite bubblar det inte över löngre (som vid en klassisk gusher där det bubblar tills det är tomt?). Istället blir det en skumkrona i flaskan som är ca 2 cm hög och i ölen under är det full aktivitet där allt cirkulerar runt i en enda röra några minuter innan det ser ut att avstanna.

Ölen tycker jag tappat både i smak och doft från när jag testade den en vecka efter buteljering.
Efter buteljering stod flaskorna i rumstemperatur en vecka och därefter fick den stå i mitt uthus där temperaturen skiftade över dygnet mellan 5 och 15 grader. Den stod så i ca en vecka varfeter den fick flytta in i en jäskyl med kontrollerad temperatur.

Tusen tack igen för hjälpen!!!!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det låter som att kolsyra gör att jästen släpper från botten och därmed bildar nya platser för koldioxid att bildas vilket gör att mer jäst lossnar... Osv.. Vilket gör att det accelererar till en gusher.
Det kan vara så att du fick med för mycket jäst när du tappade på flaska. Det ska bara vara som om någon penslat ett tunt lager färg på botten när kolsyran är färdigjäst.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Weinkeller skrev:Kan vara infektion. Smakar den mer utjäst/tunn och grumlar sig lätt är det troligen en gusher.

Winkeller, jag tror du har rätt! Dels smakar den precis som du säger, mer utjäst och tunn och dels grumlar den sig blixtsnabbt.

Min första bryggning jag gjorde var en Munton-sats och den blev misslyckad. Hade några flaskor sparade därirån och öppnade dem nu för att göra en jämförelse.
Gusher -Ingen tvekan! Det stod som en fontän ut flaskorna och small rejält när jag öppnade dem.
Hade som av en slump även ett par flaskor från samma batch som stod i kylen och de beter sig EXAKT som min IPA nu gör. Försiktig start men sedan virvlar allt upp och det börjar bubbla över.

Alltså: En infektion i båda ölen!!! (?)

Detta föranleder frågan, vad i h*vete gör jag för fel? Rengort med PBW (som för övrigt blekt och förstört delar av köket till fruns stora glädje) och sedan använt StarSan som en besatt.
Finns det någon nybörjarfälla som är lätt att trilla dit i och som jag missat?
Använder gummihandskar och är noga med allt jag tar i och allt som ska i kontakt med vörten. Kylningen har jag gjort med kylslinga utomhus och den har gått supersnabbt på bara en kvart eller så.

Har en buteljerad lager på kolsyrejäsning nu och nu talar väl det mesta för att även den är körd....! Knäckande!!!
Läser ju om många som brygger ett halvt liv utan en enda infektion....!!!
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Bee skrev:Det låter som att kolsyra gör att jästen släpper från botten och därmed bildar nya platser för koldioxid att bildas vilket gör att mer jäst lossnar... Osv.. Vilket gör att det accelererar till en gusher.
Det kan vara så att du fick med för mycket jäst när du tappade på flaska. Det ska bara vara som om någon penslat ett tunt lager färg på botten när kolsyran är färdigjäst.
Tack för svar Bee!
Kan absolut fått med för mycket jäst, pumphäverten jag använde för att tappa till sekundärt kärl var rena mardrömmen i jämförelse med lösningen jag har nu med kran och slang.
kanske fick jag med för mycket jäst som dessutom inte var färdig.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Testa att byta ut hävert, jäshink och buteljeringsutrustning till nästa sats öl. Problemet ligger troligen där då hela satsen är infekterad. Själv får jag det här problemet ibland när jag missat att få en del flaskor helt rena. Är det en hel sats som drabbats ligger troligen problemet i jäs/flaskningsutrustningen. Det kan gå att lägga allt i ett klorin- eller jodoforbad för att få det helt rent.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Weinkeller skrev:Testa att byta ut hävert, jäshink och buteljeringsutrustning till nästa sats öl. Problemet ligger troligen där då hela satsen är infekterad. Själv får jag det här problemet ibland när jag missat att få en del flaskor helt rena. Är det en hel sats som drabbats ligger troligen problemet i jäs/flaskningsutrustningen. Det kan gå att lägga allt i ett klorin- eller jodoforbad för att få det helt rent.
Tack för hjälpen Weinkeller! Ska lägga allt i ett klorin-bad och koka det som kokas kan (kranar och silikonslangar) inför nästa bryggning och hoppas det hjälper!
Tusen tack för hjälpen!
rossen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av rossen »

Om du kan så flytta kylningen inomhus eller där det blåser så lite som möjligt. Luft i rörelse kan dra med sig allt möjligt otrevligt och ljummen vört är mumma får bakterier.
Skriv svar