Vill bara ni ska veta att jag verkligen uppskattar den feedback och hjälp jag fått!
har haft lite problem med köldgrumling av min IPA, men testade att låta den återgå till rumstemp för att se om det åter klarnar ölen till den fina brygd den var innan kylning. Bara genom att titta på flaskan kunde jag konstatera att efter ett dygn i rumstemp var den åter jättefin igen!
SÅ...jag kylde den åter en smula, bara ca 30 min i kylen för att få ner den några grader och när jag tog ut den var den fortfarande lika fin. Öppnar då flaskan och det pyser till sådär mysigt som man vill att det ska göra, men nu sker också något mindre önskvärt.
Det bubblar först lite försiktigt i flaskan, sådär som det alltid gör när man öppnar en kolsyrad dryck. Men det brukar ju sluta efter ett par sekunder.
I min flaska TILLTOG bubblandet succesivt vilket resulterade i att ölen började bubbla över och ur flaskan! Jag kunde också se att bubblorna kom från botten av flaskan vilket gjorde att kolsyran(?) rev upp bottensatsen och därmed grumlade ölen riktigt rejält, snabbt och effektivt. Kat-a-strof med tanke på hur supernöjd jag varit med mitt första riktiga öl fram tills nu!
Kan tillägga att jag var oerhört försiktig vid hanteringen av flaskan innan öppning då jag inte ville riskera att röra upp bottensatsen (vilket alltså hjälpte föga).
Vad kan jag ha gjort fel? Haft för mycket bryggsocker? Använde 5,4g/L enligt receptet.
Inte låtit det jäst ut innan buteljering? Sabbat det på något annat sätt? Är denna bryggning förlorad? Visst den går fortfarande dricka, men det är inge kul när den beter sig som den gör...
Är grymt vetgirig när det gäller sånt här eftersom jag lägger ner min själ i mina bryggningar och inte vill upprepa mina misstag!
Tacksam för hjälp och synpunkter!