Ett inlägg om cider, men jag tänker att kunskapen kanske finns här ändå. Jag har en cider som inte vill börja jäsa. Det finns potentiellt många saker som kan ha gått fel.
4,5 liter äppelmust som pressats ur butiksköpta äpplen. Jag tillsatte potassium metabisulfit (campden pulver) enligt instruktionerna. Väntade i 48 timmar med jäsröret på. Tillsatte jästen. Hände inget på 48 timmar. Tillsatte jästnäring och syresatte. Ingen aktivitet efter 48 timmar.
Kan det bero på besprutade äpplen? Jag sköljde dem. Borde jag inte ha jäsröret på när jag tillsatt potassium metabisulfit (läste det någonstans). Kan det bero på att jag inte syresatte direkt när jag tillsatt jästen? Eller har potassium metabisulfiten dödat min jäst trots att jag väntade 48 timmar? Jag gjorde ingen förkultur och jästen jag köpte hade gått ut med en vecka. Den hade 26% levande celler. Jag tillsatte å andra sidan hela röret till endast 4.5 liter, OG 1.050. Den var aktiv, det var champagene-effekt när jag öppnade röret.
Går det att rädda?
Cider börjar inte jäsa
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Cider börjar inte jäsa
Hur vet du att det inte har jäst? Det kan ju vara så att hinken inte är helt tät och att du inte kan se någon aktivitet i jäsröret pågrund av det. Har du mätt OG och SG?
-
Saltakatten
- Torrhumlare

Jag har inte mätt för det är besvärligt då det ligger i en damejeanne.
Vätskan är alldeles klar och genomskinlig. Så det verkar inte pågå någon aktivitet där inne. Det är äppelsediment som ligger på botten.
Vätskan är alldeles klar och genomskinlig. Så det verkar inte pågå någon aktivitet där inne. Det är äppelsediment som ligger på botten.
Okej, det ser ut som att jästen har dött på något sätt. Jag har dock ingen erfarenhet av cider eller potassium metabisulfit, så vad det beror på har jag svårt att svara på.
Jag skulle testat att tillsätta en ny och pigg jäst.
Jag skulle testat att tillsätta en ny och pigg jäst.