Vad kan man göra med överbliven humle?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Vad kan man göra med överbliven humle?

Inlägg av Saltakatten »

Jag gjorde mig lite humlesaft.
Bild

Humlesaft

2 l vatten
2 kg socker
4 st skivade citroner
50 g citronsyra
35 g Nelson Sauvin (pellets)
35 g Summer (pellets)
35 g Citra (kottar)
2 krm natriumbensoat (valfritt om du vill ha extra hållbar saft som håller länge i kylen och rätt länge i rumsvärme)

Koka upp. Lös upp sockret. Tillsätt allt. Låt vila i tre dagar. Sila. Häll på flaska.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Vad kan man göra med överbliven humle?

Inlägg av hejseb »

Spännande! Hur smakar det?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Det smakar precis som man kan förvänta sig. Humlig smak och doft, citron och sött såklart. Det är helt klart lyckat!

Det blir nog ett gäng julklappar av detta.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Väldigt tjusigt! Man blir lite sugen...
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Kul grej! Låter som ett perfekt projekt under julledigheten. Men citronsyra och natriumbensonat, hittar jag det i vanliga matbutiker?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av blueninja »

Olsvamlarn skrev:Kul grej! Låter som ett perfekt projekt under julledigheten. Men citronsyra och natriumbensonat, hittar jag det i vanliga matbutiker?
Japp. Bägge delarna brukar finnas i påsar bland kryddorna.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Intressant... Kan man göra lite humlecider av det också kanske...
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Skall jag tolka det som att receptet ger oblandad saft? Alltså något som skall spädas 1+4?

Nu har jag ingen av de nämnda humlesorterna hemma och inga kottar.. Vad tror ni kan lämpa sig i stället? Som pellets har jag följande:

- Cascade
- Centennial
- Northern Brewer
- East Kent Golding
- Fuggle

EKG + Cascade + Centennial?

Behövs verkligen de mängder humle som du beskriver? Det blir väldigt dyr saft om man vill göra några liter till. Hur många liter ger receptet? Eller bättre formulerat, hur stor volymökning ger ett kilo socker i en liter vatten?
Retsticka men ingen taskvört
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Radhusgrillen skrev:Skall jag tolka det som att receptet ger oblandad saft? Alltså något som skall spädas 1+4?

Nu har jag ingen av de nämnda humlesorterna hemma och inga kottar.. Vad tror ni kan lämpa sig i stället? Som pellets har jag följande:

- Cascade
- Centennial
- Northern Brewer
- East Kent Golding
- Fuggle

EKG + Cascade + Centennial?

Behövs verkligen de mängder humle som du beskriver? Det blir väldigt dyr saft om man vill göra några liter till. Hur många liter ger receptet? Eller bättre formulerat, hur stor volymökning ger ett kilo socker i en liter vatten?
Det ger ca 2,5 liter oblandad saft. Jag späder kanske 1+6, men det beror på hur stark man vill ha sin saft. Humlesorterna kan klart varieras. Jag tog vad jag hade som jag tänkte passar i en saft helt enkelt.

Jag tyckte det blev lagom med denna mängd humle. Jag gillar något svagare saft som ändå doftar mycket humle. Men jag tror bara man ska se receptet som en utgångspunkt och variera mängder och sorter. Man kan säkert med gott resultat torrhumla längre och få ut mer smak per mängd humle.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Saltakatten skrev: Det ger ca 2,5 liter oblandad saft. Jag späder kanske 1+6, men det beror på hur stark man vill ha sin saft. Humlesorterna kan klart varieras. Jag tog vad jag hade som jag tänkte passar i en saft helt enkelt.

Jag tyckte det blev lagom med denna mängd humle. Jag gillar något svagare saft som ändå doftar mycket humle. Men jag tror bara man ska se receptet som en utgångspunkt och variera mängder och sorter. Man kan säkert med gott resultat torrhumla längre och få ut mer smak per mängd humle.
Tack för tipset. Då bådsa mina femliters dammejeanner blir lediga till helgen skall jag ge mig på ett försök i en av dem. Har skickat en beställning på socker, citronsyra och natriumbensoat med frugan som är påväg till affären. :)
Kanske tar mindre humle procentuellt men låter det så någon dag extra.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Jag lät bara mitt stå svalt i grytan som jag kokade upp i. Inte nödvändigt med damejeanne om man inte vill. Hoppas det blir bra!
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Saltakatten skrev:Jag lät bara mitt stå svalt i grytan som jag kokade upp i. Inte nödvändigt med damejeanne om man inte vill. Hoppas det blir bra!
Tack för tipset! Nu är det silat och upphällt på flaska. Kan säga att det kommer bli en given sommarfavorit för min del. En perfekt vuxenversion av måltidsdryck som lär göra sig perfekt de gånger man väljer bort ölen till lunchen. Skall se till att alltid ha en flaska i båten i sommar så man kan äta en sillunch utan att sakna ölen för mycket om man bara är ute över dagen...

Denna gång blev det drygt tre liter.
Körde
3L vatten
3kg socker
120g humlepellets (lika delar EKG, Cascade och Centennial)
4 stora citroner.

Fick ut ca 3.4L saft.
Hade hoppats på lite till men det försvann mer än jag räknat med när jag började sila bort humlen och citronerna.
3st litersflaskor med patentkork lär bli julklappar och de sista decilitrarna behåller jag själv.
Skriv svar