Jästklumpar i färdigjäst öl???????
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jästklumpar i färdigjäst öl???????
Hej!
Min första öl bryggning(APA) jäste ut bra och som beräknat efter en vecka(20°C) med US-05. OG1057-FG1015. Det var då 7-8min mellan varje bubbel i jäsrör.
MEN när jag tog öl för att mäta FG så upptäckte jag att det förutom lite öar av skum på ytan även låg mängder av små "jästklumpar" på ytan och i öl. Dessa vill jag ju inte ha ner i flaskorna när det är dags att buteljera? Känns fel att sila ölet ner i flaskorna(förstöra kolsyra??) . Tips för hur jag blir av med klumparna på ett sätt som ej förstör ölet mottages gärna.
Mvh Lerniz
Min första öl bryggning(APA) jäste ut bra och som beräknat efter en vecka(20°C) med US-05. OG1057-FG1015. Det var då 7-8min mellan varje bubbel i jäsrör.
MEN när jag tog öl för att mäta FG så upptäckte jag att det förutom lite öar av skum på ytan även låg mängder av små "jästklumpar" på ytan och i öl. Dessa vill jag ju inte ha ner i flaskorna när det är dags att buteljera? Känns fel att sila ölet ner i flaskorna(förstöra kolsyra??) . Tips för hur jag blir av med klumparna på ett sätt som ej förstör ölet mottages gärna.
Mvh Lerniz
Re: Jästklumpar i färdigjäst öl???????
Du ska inte sila! Jag antar att du skulle kunna försiktigt lyfta bort öarna med en desinficerad hålslev för flytt till flaskningshinken....
Detta fenomen uppkommer emellanåt och kan ibland försvinna om du väntar någon vecka, men om du flyttar över till nya hinken för att kunna blanda i sockerlag så kommer "öarna" försvinna då, förmodligen redan vid hävertflytten. Tänk på att det är kvarvarande jäst som gör att du får kolsyra överhuvudtaget så en del ska ner i flaskorna. Den kolsyra som ölet eventuellt har innan det åker på flaska är ganska irrelevant, det är det som bildas under tryck du är ute efter. Det du förstör med en eventuell silning är att du syresätter ölet som oxiderar och tappar först humlearom för att sedan få en smak av blöt kartong (oxidering).
Detta fenomen uppkommer emellanåt och kan ibland försvinna om du väntar någon vecka, men om du flyttar över till nya hinken för att kunna blanda i sockerlag så kommer "öarna" försvinna då, förmodligen redan vid hävertflytten. Tänk på att det är kvarvarande jäst som gör att du får kolsyra överhuvudtaget så en del ska ner i flaskorna. Den kolsyra som ölet eventuellt har innan det åker på flaska är ganska irrelevant, det är det som bildas under tryck du är ute efter. Det du förstör med en eventuell silning är att du syresätter ölet som oxiderar och tappar först humlearom för att sedan få en smak av blöt kartong (oxidering).
Hur leder silningen till extra oxidering? Jag har haft silduken längst ut på häverten de senaste två gångerna nu. Brukar med häverten föra över från jästanken till en kastrull där jag blandar i sockerlagen, rör om försiktigt och sedan så därifrån (med hävert) ner i flaskor. Förstår att det blir oxidering om man har silduken i silställning så man får en rejäl fallhöjd, men är det illa även om man bara har den längst ut på häverten och nån centimeter till ölen? Egentligen borde jag väl ha mynningen under ytan, men det har jag nog inte tänkt på...Lindh skrev:Du ska inte sila! Jag antar att du skulle kunna försiktigt lyfta bort öarna med en desinficerad hålslev för flytt till flaskningshinken....
Hellre torrhumlare än torr humlare.
All kontakt ölen har med syre bidrar till oxidering o desto mer det skvätter o dyl blir det mer oxidering. Jag brukar fylla upp alla hinkar o dyl med kolsyra innan jag flyttar över öl o dyl.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Anser inte att du behöver sila den på något sätt (och som folk nämner så kan detta leda till ökad oxidation) utan gör du överflyttning till buteljeringshink (för blandning av sockerlag) så får du nog inte med så mycket av detta. Men samtidigt behöver du ju jäst för att få kolsyra på flaska (precis som Lindh säger). Så jag tycker du skippar silningen, introducering av massa extra steg i processen känns onödigt. Särskilt om detta är din första öl.
Tack för svaren!
Oxidering skall jag akta mig för och jag vill ju att det skall finnas lite jäst kvar till kolsyrebildning.........men jäst i små klumpar(0,5-1mm stora) som åker omkring i flaskorna känns inte så smakfullt............jag tror(gissning) att klumparna var "rester" som suttit fast(intorkat skum m.m) runt ytkanterna inne i jäskärlet. Då jag flyttade ölet efter primärjäsning så lät jag ölet komma i gungning inne i kärlet och då tror jag som sagt att rester åkte ned.
En följdfråga?
Måste jästpartiklarna som skall bilda kolsyra vara så pass stora att man kan se dem med blotta ögat för att det skall lyckas? Jag som läst lite mikrobiologi tänker att jästen finns där trots att den ej syns med blotta ögat?
Oxidering skall jag akta mig för och jag vill ju att det skall finnas lite jäst kvar till kolsyrebildning.........men jäst i små klumpar(0,5-1mm stora) som åker omkring i flaskorna känns inte så smakfullt............jag tror(gissning) att klumparna var "rester" som suttit fast(intorkat skum m.m) runt ytkanterna inne i jäskärlet. Då jag flyttade ölet efter primärjäsning så lät jag ölet komma i gungning inne i kärlet och då tror jag som sagt att rester åkte ned.
En följdfråga?
Måste jästpartiklarna som skall bilda kolsyra vara så pass stora att man kan se dem med blotta ögat för att det skall lyckas? Jag som läst lite mikrobiologi tänker att jästen finns där trots att den ej syns med blotta ögat?
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Nä jästen behöver inte "synas". Så förhoppningsvis så slipper du få med klumparna vid hävertöverföring. Men precis som övrig jäst så bör den hamna i botten av flaskan och bilda ett bottensediment som du undviker att få med om du häller upp försiktigt.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Min första tanke var att ölen helt enkelt inte jäst klart. Du beskriver ju själv att det bubblar i jäsröret och att jästen inte sjunkit till botten än. En vecka låter dessutom som kort tid, även om primärjäsningen troligtvis är klar då. Väntar du några veckor så kommer den ha sedimenterat mer och du slipper de flytande klumparna. Jag brukar inte sätta en tid för jäsning i förväg utan låter ölen visa mig när den är klar, sen blir det oftast så att jag låter den stå i jäskärlet några veckor efter det ändå.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn skrev:Min första tanke var att ölen helt enkelt inte jäst klart. Du beskriver ju själv att det bubblar i jäsröret och att jästen inte sjunkit till botten än. En vecka låter dessutom som kort tid, även om primärjäsningen troligtvis är klar då. Väntar du några veckor så kommer den ha sedimenterat mer och du slipper de flytande klumparna. Jag brukar inte sätta en tid för jäsning i förväg utan låter ölen visa mig när den är klar, sen blir det oftast så att jag låter den stå i jäskärlet några veckor efter det ändå.
Hej!
Tack för tips. Jag har inte bråttom utan vill ge ölen de bästa förutsättningarna. Ölen primärjäste snabbt(4-5dygn) med US-05 och har nu sekundärjäst(5dygn) i samma kärl. De första 4-5 dygnen så bubblade det i jäsröret med 4-60sek mellanrum. Idag bubblar det med 10-15min mellanrum.
Jag är lite orolig för autolys och obehaglig jästsmak av att vänta för länge med ölet innan jag tappar upp på flaska. Men det är kanske inte är någon fara på många veckor eller vad tror ni??
Mvh Lerniz
Autolys sker framförallt i större jästankar (1000liter) där trycket blir stort på jästen. Fyra veckor skulle jag inte oroa mig för. Det är mer vid långlagring man ska avskilja jästen/flytta till nytt kärl för att minska risken för plastiga jästsmaker. Med us05 och öl upp till 8-9 % tycker jag 14 dagar i jäshinken är lagom. Då vet man att det är klart med stor säkerhet.
Jag brukar jäsa min öl med Safale-05 i 7-10 dagar. Sen torrhumlar jag oftast 2-3 dagar. Därefter kallkrasch i 4-5 dagar till vid -1. Kallkraschningen innebär att du ställer ölen så kallt som möjligt (utan att frysa) och det gör att alla tyngre partiklar faller ner i jästkakan. Ibland ligger det ändå lite grums kvar men det brukar ändå inte följa med när jag tappar över till primning (sockerlag i nytt jäskärl) med min hävert. Auto-siphon häverten har ett litet skydd i botten som hindrar klägg från att följa med när man suger över grönölen till ett nytt kärl. Vill man vara riktigt säker på att slippa skräp kan man trä en humlepåse över botten på häverten men det har jag aldrig behövt göra.
Enda gången man vill ha syre i sin öl är innan man ska ha i jästen då det är bra att ha mycket syre i vörten så att jästen kan föröka sig så mycket som möjligt.

Enda gången man vill ha syre i sin öl är innan man ska ha i jästen då det är bra att ha mycket syre i vörten så att jästen kan föröka sig så mycket som möjligt.
Ok. Mkt bra info. Då lutar det åt att det blir upptappning med en "vanlig" hävert med humlepåse runtom samt en kallkrash i kylen.
Mvh Lerniz
Mvh Lerniz