http://beersmith.com/
Är detta något att ha eller är det bara för kul... om ni förstår man läser ju om saker som kanske inte riktar sig till "privatpersonen" eller "hemmabryggaren" med det kanske detta gör så, är det något för hemma pularen?
Bra, beersmith är ju framtaget för hemmabryggare. Det kan vara lite svårt att förstå alla fält och funktioner i programmet som nybryggare, men det fungerar ypperligt när man lärt sig.
Alla inställningar kan lätt ta knäcken på en i början. Det säger jag med ett jobb som IT-konsult sedan 18 år.
Det kan vara en bra idé att köra parallellt med andra gratisprogram i början för att dubbelkolla att man gör rätt.
Jag personligen använder brewtarget då jag tycker beersmith är komplicerat och opedagogiskt. Beersmith har fler funktioner dock. Men varenda gång jag använder det så slår jag mig för pannan o undrar hur dom tänkte när dom designade gränssnittet.
Jag tycker helt klart att ett bryggprogram är bra att ha som hembryggare. Vilket man använder tror jag spelar mindre roll. En fördel är om man använder samma program som sina bryggarkamrater så att man enkelt kan skicka recept mellan varandra. Jag kör med Beer Tools men det beror främst på att den som lärde mig brygga använde det programmet. Nu för tiden är vi ett 20-tal bryggare i föreningen som använder programmet så jag har inte brytt mig om att kolla efter något annat.
Beersmith har som sagt fult gränssnitt men när man lärt sig det är det riktigt bra tycker jag. Finns många hjälpmedel i och sen är det skönt att köra samma som många andra så man kan få hjälp. SHBFs typdeffar går ju få in också vilket är nice. Nu skulle man bara ha hela humlegårdens ingredienslista som xml också så vore det guld.
Lindh skrev:Beersmith har som sagt fult gränssnitt men när man lärt sig det är det riktigt bra tycker jag. Finns många hjälpmedel i och sen är det skönt att köra samma som många andra så man kan få hjälp. SHBFs typdeffar går ju få in också vilket är nice. Nu skulle man bara ha hela humlegårdens ingredienslista som xml också så vore det guld.
Nu har jag inte detta... än! Men har någon skickat förslaget till dem?
För att skapa en XML är väl egentligen inte så komplicerat. Jag vet inte vad programmet kräver i XML:en men det kanske någon annan vet och så kanske man kan skicka det förslaget till dem för att se om det är möjligt för dem att skapa en sådan lista
Man behöver inte jaga runt på internet för att hitta dessa filer. Om man tittar runt lite bland add-ons i beersmith så finns det malt- och jäst-leverantörer att lägga till i BS. Samt en del andra saker, som "can you brew it" recept bl a.