För låg OG.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
eahlund
Satsbryggare
Satsbryggare

För låg OG.

Inlägg av eahlund »

Hej,

Jag är ny till detta med bryggning och gjorde igår min 3e sats. Det blev min första hel malts bryggning.

Jag följde receptet till punkt och prick, hade 7l mäskvatten till ungefär 3kg malt totalt (använde Pale malt istället för pilsner). lakade ut ungefär 12 liter totalt. men mitt OG efter brygget slutade på 1.040 när receptet säger 1.063 och Beersmith säger även 1.063. (recept Belgisk ale & saison ur boken Brygg Öl av Henok Fentie & Karl Grandin). Nu min fråga. Kan detta bero på att jag inte rörde om mäsken så mycket förutom i början i 20 sekunder? Jag var mer orolig över temperaturen än tiden jag rörde om. jag rörde heller inte om så mycket efteråt då jag hällde över det till ett lakkärl. Receptet säger mäska i 75 minuter i 66 grader, så jag låt det ligga i kylboxen i 75 minuter. Tack för råd!

//Erik
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: För låg OG.

Inlägg av Bee »

Förutsatt att det inte bildades "degbollar" och att mäsken höll en temperatur mellan 60-70°C så är nog krossningen av malten och lakningshastighet är den troligaste boven.
Själv kör jag BIAB så jag har sällan problem med dom sakerna, så en erfaren flödeslakare kanske kan svara.
eahlund
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av eahlund »

Vilken takt skall man laka i? Jag hade väl ett flöde på ungefär en liter per minut... Kan det vara problemet?
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

1-2 liter per minut är lagom i dom flesta fall enligt min personliga erfarenhet. Krossningen kan ju vara en annan sak eller ojämn temperatur i mäsken. Kan vara andra saker med men det är svårt att säga. Prova att röra runt i mäsken ordentligt och gör det några ggr under tiden med och se om du får samma resultat nästa gång.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Som ovan nämns, det kan vara allt från krossningen till mäsktemperaturen, och även lakningstemperaturen. Laka alltid med vatten mellan 75 och 78 grader.
1 liter per minut låter lite väl högt, sikta på uppåt 2 minuter per liter nästa gång och se vad skillnaden blir.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Håller med Martin, en liter per minut är på tok för snabbt, i synnerhet för en så liten sats. Jag skulle inte laka snabbare än 2 minuter per liter för en tioliterssats.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Tänkte inte på det, vi kör ju 45-liter i stöten i 60-liters hinkar så det blir ju en viss skillnad.
eahlund
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av eahlund »

Tack för det snabba svaren! Skall koka en sats på fredag igen och ser hur det blir.. Malten var krossad av maltmagnus den 4 Sept så jag antar att den är bra .

mvh
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det är inte antalet liter per minut som är viktigt eftersom det beror på hur mycket man brygger. Bättre och enklare att ange hur lång tid det tar. Jag har för mig att 45 min till 1 timme brukar anses lagom.
Skriv svar