Vi tappade upp ca 150l öl på flaska och fat och samtidigt bryggde vi ytterligare 150l, vi hade läst om att återanvända jästkakan så det gjorde vi. Tappade rakt ner på jästkakorna och det började jäsa väldigt snabbt och mycket, efter 2 dagar så slutade det bubbla i jäsröret och vi tänkte att detta gick ju snabbt men när jag kollade med hydrometern idag(4dagar efter bryggningen) så visar den 1,020 . Kollade runt lite mer på forum och då visar det sig att andra har haft detta problem också att det stannar på 1,020, vi vill ju inte ha en öl på 4,3% .
Vad ska vi göra
Slänga i strösocker för att få upp %:en? men hur mycket då per liter för att komma upp till 5,3%, eller finns det någon annan lösning på problemet.
Det blir på tok för mkt jäst så sånt här kan hända. Att tillsätta socker kommer inte göra ölet bättre på något sätt. Personligen skulle jag aldrig rekommendera någon o återanvända en jäskaka på det sättet men det är jag.
Nä vi kommer inte göra på det sättet mer kan jag säga, vi kommer tvätta den i fortsättningen och använda lagom mängd men nu har vi provat detta så nu vet vi
Får väl vänta och se om jästen vill äta upp några pinnar till.
Så här skrev du i en annan tråd ScrotzaN om att hälla direkt på jästkakan
Får prova det på lördag när jag kan få hjälp med att skaka 60 liters hinkarna igen, vi provade skaka idag men jag har inte sett något resultat av det ännu.
I normala fall så har man lagom mycket stark jäst.
För att jästen ska orka jäsa ner ordentligt så syresätter man så att jästcellerna kan byggas upp.
I ditt fall tog du trött jäst som just avslutat sitt jobb.
Behovet av syre för att bygga upp de trötta jästcellerna är då betydligt större.
Om du nu har tillsatt kanske 10ggr mer jäst än normalt så måste du syresätta 10ggr mer för att varje jästcell ska få samma mängd syre, som den behöver.
Min gissning är att du syresatt för dåligt och att jästen inte orkat ända fram.
Att skaka in syre kanske gör att jäsningen tar fart igen.
Men samtidigt så kommer alkoholen att oxideras och ge dålig smak.
Jag hade tillsatt torrjäst.
Torrjästen har betydligt mindre behov av syresättning än flytande jäst.
Alternativt tar du upp lite av jästen matar o syresätter, kanske lite jästnärsalt, låter det jäsa en stund så att syret förbrukats och tillsätter.
Stopp nu - vi talar inte om att skaka in syre, det är nog inte en bra ide. Om man skakar en hink mitt under en jäsning så finns det ingen syre att skaka in.
Poängen är att ge jästen lite bättre förutsättningar att jobba, dvs höja temperaturen några grader och sedan skaka upp den i lösning igen för att aktivera den genom att ge den kontakt med mer jäsbar substans och mindre trötta jästkompisar.
Men - ruskningen är sekundär. Temperaturhöjningen är det primära. Nu vet vi inte riktigt vad det är för jäst och så vidare men jag tycker inte att 25 grader är för lite. Tänk också på att om tunnorna står på ett betonggolv så är det kanske en ganska låg temperatur där.
Om jag inte är felunderrättad så behöver jästen bara syre för att föröka sig effektivt. Den aeroba metabolismen ger ingen alkohol men ger mycket energi för att föröka sig. Den anaeroba ger mycket mindre energi och ger alkohol och koldioxid som restprodukt.
Om man har en massa jäst borde man väl inte behöva syresätta för att pigga upp den?
Ni som läst jästboken kanske kan ge ett svar?
Anledningen till att torrjäst inte behöver lika mycket syre är för att den enligt instruktionerna ska tillsättas i sån mängd att den inte behöver föröka sig.
Höja temperaturen och få upp jästen i suspension igen låter bra.
Hinkarna står inte direkt på betong golvet, tempen på hinkarna visar 19C och vi har använt US-05 och S-04 jäst.
Kommer öka tempen i garaget idag när jag kommer hem.