Storköksgryta, tips och idéer!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Zwonka
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Storköksgryta, tips och idéer!

Inlägg av Zwonka »

Hej kära hembryggare!

Jag har lyckats få tag på en rejäl gryta till min ölbryggning! Känner en kille som äger ett företag som tillverkar storköksgrytor och som jag bad höra av sig till mig nästa gång dem plockar ut en gammal gryta. Idag ringde han och hade en gryta på 100L som var fullt fungerande. 100L var större än jag hade föreställt mig, men den har allt som behövs. 3-fas anslutning och ett element på 17,5kW möjlighet att ställa värmen och även möjlighet att tippa den. Nu undrar jag bara hur jag enklast gör för att göra den optimal för ölbryggning. Som det är nu så har jag två funderingar. Första är att göra någon sorts brewe in bag variant där jag sänker ner någon sorts behållare med malt och sedan en med humle osv. När vörten sedan ska ut och ner i jäskaret så får jag använda mig av en hävert eller pump. Andra är att jag med hjälp av den nuvarande ägaren, som har en hel verkstad anpassad för rostfritt försöker svetsa i en sorts genomgång så att man kan lägga en filterslinga på insidan och mäska som vanligt. När man sedan är klar med mäskning och lakning så tiltar man bara behållaren och tömmer den på draven för att sedan slå i vörten för kokning.

Tacksam för all sorts idéer och tips på vad som skulle vara lämpligast! Det finns säkert möjlighet att få loss fler liknande grytor om någon skulle vara intresserad! :)

Bild

Bild

Bild
Black Pheasant Brewery - Brewmaster! ;)

http://inkognito.blogg.se
Användarens profilbild
jazzclaes
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Storköksgryta, tips och idéer!

Inlägg av jazzclaes »

Intressant, har tittat lite på denna lösning för utbyggnad av det vanliga grytkoket med. Har du funderat på om du ska någon mer kontrollerad styrning av elementen, antar att reglagen inte är så finkänsliga för varmhållning/stegmäskning? Hur ser effekten ut per element, är det tre olika storlekar? Känns som det blir för mycket för mina 16A-säkringar som jag har till 3-fasen. Men det kanske går att strypa effekten lite granna.
Skulle akta mig för att göra hål i inre kärlet om jag inte hade stenkoll på insidan, om det är en värmematta innanför vill man ju inte penetrera den precis. Men dina svetspolare kanske vet exakt hur det ser ut och kan ordna en fin tappkran/genomföring.
Inte mycket till hjälp från mig angående bryggmetoder, kommer mer följa dina steg framåt mot en grym anläggning! Hoppas på en bra uppföljning här på forumet.
Zwonka
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Zwonka »

Jag har också funderat på känsligheten på reglagen och hur man kan ordna med det, jag har dock ganska gott om tid innan det är dags :) Man lär ju inte behöva köra alla 17,5kW för att klara av att koka den mängd vätska som vörten kommer vara på. Jag kommer ju inte köra en 100 liters sats direkt ;) Vi kommer undersöka den närmare efter nyår, men han som har den bygger ju likadana grytor på daglig basis och det kommer inte bli några problem att sätta en kran i den. Det viktiga är att svetsarna klarar 1bar vilket är trycket vid 120 grader.

// Alex

Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lbfmalte »

hejsan, som gammal kock har jag använt sådana steamkokare mycket, och jag tror inte att det är några problem att styra mäsktemperaturen med de termostater som är befintliga. Jag skulle försöka ta upp ett hål med kulventil i botten och försöka få tag på en silplåt som passar i botten, med ett mellanrum på ca 1dm till botten kan man då cirkulera vörten med en pump vid mäskning.. En likadan står högt på min önskelista... Var dock försiktiga eftersom den är dubbelmantlad med ånga.. ånga under tryck är varmt..

Lycka till..

Mattias
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Zwonka
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Zwonka »

Det låter ju bra om jag kan använda termostaten som finns redan. Jag kan höra av mig om det kommer fler. Vet att dem ska riva ett kök i januari där det står en 100litare också!
Det där med silplåt. Är RIMS ett bra system? För nu när man ska till och bygga så vore det ju inte dumt att bygga ett rejält bryggeri med en gång! Slangar och kopplingar m.m kan jag säkert ordna genom svärfar som är kyltekniker. Det fina är med att där jag tänkt slänga upp bryggeriet sitter det en värmepump som har 3,52kW kyleffekt och 3,87kW värmeffekt så det går ju utmärkt att ställa temperatur för både ale jäsning och lagerjäsning :)

// Alex

lasse
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lasse »

Hej jag brygger i en 50 liters o en100 liters steam kittel brygger ca 40liter i den lilla steam kitteln o ca 80 liter i den stora använder mig av lösa lakkärl då kan jag värma lakvattnet i steamkitteln det går fort . Tänk på strömförbrukningen har kopplat ur 3 element i min stora gryta som nu är på ca14 kw orginal ca 20 kw . Har även en 200 liters med omrörare som jag kan tänka mig att sälja pga utrymmes brist.
Skriv svar