Stora bryggverk från Storbritanien

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Stora bryggverk från Storbritanien

Inlägg av lbfmalte »

Hejsan, jag satt och slösurfade och dök in på den här hemsidan vad tror ni om dom här bryggverken? jag mailade och fick en prislista och det var inte så fruktansvärt dyrt:
100 litarn kostade runt 30.000, 800 litrarn kostade i runda slängar 100.000, 1600 liters 175000:- 32000litern 475000:-...... +moms...

Vad tror ni om verken??

http://www.mossbrew.pwp.blueyonder.co.uk/

//Matte
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Jo jag tittade också på dom en gång i tiden när jag undersökte om det var möjligt att bygga ett 1000l bryggeri för rimliga pengar.
Transportkostnaden från england ska du inte glömma.

Det är inga avancerade prylar precis, och jag tror inte du kommer kunna göra dekoktionsmäskning i ett sånt system i standardutförande.
Ska du bygga ett så "litet" bryggeri som 100 liter är det svårt att få tag i bra kärl.
Om du går upp till 1000 litersklassen eller åtminstonde några 100 liter så finns det massor av begagnade mjölktankar att använda istället som inte kostar mycket.

Men visst, jag tyckte också dom verkade bra mycket billigare än dom andra systemen jag tittade på, dom riktar sig nog till den lite mer händige och kunnige bryggaren som kan pula lite och inte kräver att det ska räcka med en knapptryckning för att brygga öl och räknar timlön på allt.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Läste om en jänkare som drog igång ett microbryggeri med i princip bara mjölktankar.
För att koka och meska så körde de ånga genom mjölktankarnas kylsystem.

Och för att hålla nere jästemp och kallagra/klarna så användes mjölktankarna som vanligt. Kylvatten/Glycol genom kylsystemet.

Vet att de är billiga och enkla att få tag i med. En av mina morbröder byggde en jacuzzi av en mjölktank och en vedpanna. Han gjorde precis som åvan, ånga/varmvatten genom kylslingorna. Bubblor fixades med en slang en gammal damsugare och ett gammalt billarm fick tjänstgöra som fjärrkontroll. :D
Skriv svar