Tappkran på jäshink

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Tappkran på jäshink

Inlägg av Fredrik Nivert »

Hej!

Jag har skaffat en tappkran i plast från humlegården som jag tänkte sätta längst ner på en av mina jäshinkar, för att smidigt kunna tappa upp ölet efter jäsningen antingen direkt på flaska (med en slang och flasktappventil i ändan) eller direkt ner i ölfatet.

Nu funderar jag på hur högt från botten jag skall sätta kranen, för att minska spillet som blir kvar i hinken, men ändå inte få med jästen. Jag har en fundering på att sätta den så långt ner som bara möjligt, och sedan placera en liten rörvinkel eller likande på insidan, som förhindrar att jäst sugs nerifrån. Det är kanske onödigt? Vad tror ni?

Vad har ni för erfarenheter av liknande ventiler. Är det bara en källa till infektion? Tar ni prov genom kranen under jäsningen, och i så fall, hur gör ni den rent inuti efter varje gång?

Fredrik Nivert, Göteborg
Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lbfmalte »

hallå fredrik, jag har gjort på två sätt.På tre av mina jäshinkar har jag satt tappkranen så pass högt upp att jag får in ett litet glas under för provsmakning:), på min sista hink har jag satt kranen på sniskan så långt ner det bara går för att få med det sista i hinken när jag buteljerar. det är ganska bra har jag märkt att ha kranen på jäskärlen en bit upp för att slippa få med allt för mycket slurry när man antingen ska lägga i sekundär eller racka för buteljering. På mina 68liters dunkar sitter kranen ca 15cm från botten.

För övrigt har jag hittat perfekta jäsdunkar från witre.se dom är i plast och godkända för livsmedel..
http://www.witre.se/tunnor-med-stor-opp ... M112M.html

Jag gör rent med alkohol på utsidan samt häller alltid ut den första skvätten (eller smakar / mäter).

//Mvh Mattias
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

lbfmalte skrev: För övrigt har jag hittat perfekta jäsdunkar från witre.se dom är i plast och godkända för livsmedel..
http://www.witre.se/tunnor-med-stor-opp ... M112M.html
De där ser ut att vara bra kärl. Hur ser de ut inuti? Är de helt släta eller är det kanter och/eller plastsvetsar där det är svårt att göra rent, så det kan samlas smuts? Hur ser tätningen vid locket ut? Svårrengjord tätning?
Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lbfmalte »

hejsan, det finns inga kanter på dom nedre delarna, det enda är infästningarna på insidan av handtagen, men jag brukar fylla upp med vatten och "jodofora" hela dunken. Det blir ju kanter på insidan av tappkranen men jag har inte haft några problem med rengöringen...än...

Jag har satt jäsröret på kanten lite lätt diaginalt så att det går att stapla dunkarna med vört inuti.

Dom sluter helt tätt, för man snurrar på locket ca 2 hela varv, och det går tydligen att köpa förseglings-plomber så att man inte råkar ut för några öltjuvar.....

Jag har tom rengjort med scotch-svampar där det har varit som värst jästkanter men det verkar hålla.

//Mattias
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Jag har kranar i alla i mina tre jäshinkar och jag kommer aldrig att använda ett jäskärl utan avtappningsmöjlighet igen.

Den första satte jag ca 3cm upp men i de två andra sitter de 2cm från botten. Det är inget problem att ha en högre nivå för när ytan börjar närma sig så är det lätt att luta hinken lite försiktigt.
Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Oskar »

Jag hatar sughävertar. Hur man än hanterar de så blir det slabbigt. Så jag har tappar i alla mina jäskärl sedan lång tid tillbaka.

Jag har satt mina tappar så långt ner jag har kunnat ca 1-2 cm från botten. Jag brukar behöva tippa på kärlet strax efter att det är 5 liter kvar för att det inte ska börja dra in luft. I de sista flaskorna brukar det hamna en del jäst, speciellt om man har jäst med en lågflockulerande jäst.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Jag har satt min kran i botten på hinken.

Tyvärr så går det inte att ställa hinken på golvet utan man nåste ställa hinken i en ölback eller liknande.

Jag har dragit på en distans på kanske 1-2 cm på gängan på insidan av hinken som fungerar som mutter.
Denna hamnar då precis ovanför bottnen på jästkakan. Sedan drar man en tunn pvcslang från kranen till corneliusfatet.

Har ölen dessutom fått stå länge i kylen nära noll grader så kommer det i princip inte med någon synlig jäst öht.
Vissa jäststammar tar ju månader att klarna, framförallt westmalle tror jag det är, då fär man antingen dricka dom grumliga eller tappa om ytterligare en gång.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Skriv svar