Jäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
P-Väsby
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jäsning

Inlägg av P-Väsby »

En fråga om lukten på vörten efter jäsning. Först känns det nästan en stickande lukt som försvinner hyffsat fort. Vad är det? Är det ok?
:? Har använt torrjäst och ölen har jäst 14-16 dagar i rumstemperatur och allt verkar ok.
OK 49 FG 10 som i receptet.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Jag tror det är humleresterna som sitter längs kanten på hinken som luktar så. Alla mina öl har luktat så och varit bara bra.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Det är svavelföreningar som bildas vid jäsningen, de försvinner och ölet blir supergott.

/Kjell
Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lasseg »

Eller koldioxid..
Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Oskar »

Koldioxid är luktlös så det är det inte.
Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lasseg »

Nästa gång du flyttar en öl till sekundär eller buteljerar så ta och stoppa ner huvudet i hinken... sug in ordentligt genom näsan och känn efter om det inte sticks.

Eller ta en nyligen tömd PET-flaska med läsk, kläm till och sniffa som Björn Borg så känner du vad jag menar.. Nej det är inte en lukt i sig, men koldioxiden löser sig i dina slemhinnor i näsan, bildar vätekarbonat.. och det sticks.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Håller med om stickigheten i petflaskan eller det tomma fatet man ska göra rent och precis släppt trycket på. Men inte om jäshinken. Det bildas massor av konstiga ämnen av jästen och många av dem har stickande och rätt trist doft, speciellt de som lättar med koldioxiden under jäsningen. Det är säkert dessa som doftar även i jäshinken... Och visst bidrar väl även humlen med svavelföreningar? Om jag minns Tejbrandts genomgång rätt när han gick igenom humlets kemi i Hembryggaren...
malt är gott
Skriv svar