Hej
Hur vet jag att jämvikt har uppnåtts vid kolsyrning på fat?
Vill ha ca 0,9 bar i en strong scotch
Kolsyra
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Kolsyra
0,9 bar vid olika temperaturer ger olika mycke kolsyra i ölen. Det finns kolsyretabeller på nätet för det. Vad jämvikten beträffar så brukar en vecka räcka för att nå jämvikt. DVS påkopplat önskat tryck i en vecka.
Re: Kolsyra
Tack andpee
Tror det är läge att testa då. Har tryckt vid 4 grader i drygt en vecka
Goa grejer. Scotch på 7,9% som har legat på whiskyfat från Box i en vecka.
Tror det är läge att testa då. Har tryckt vid 4 grader i drygt en vecka
Goa grejer. Scotch på 7,9% som har legat på whiskyfat från Box i en vecka.
Re: Kolsyra
Min känsla är att det beror lite på.. Ibland har det gått jättelångsamt med kolsyran i fat tycker jag, lätt mer än en vecka om man bara sätter den på ”rätt” kolsyretryck direkt och väntar. Boostar man med högre tryck första dygnet så går det fortare.
Vet inte ifall tiden till jämvikt beror på hur mycket man har fyllt sitt fat eller så? Eller kanske också hur mycket restsocker/alkohol som finns i ölet?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vet inte ifall tiden till jämvikt beror på hur mycket man har fyllt sitt fat eller så? Eller kanske också hur mycket restsocker/alkohol som finns i ölet?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
