Gryta/Kittel 30+ liter

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Nybryggis
Nybryggare
Nybryggare

Gryta/Kittel 30+ liter

Inlägg av Nybryggis »

Hej, börjar med att be om ursäkt om det redan finns en fråga likande denna men..

Dags att uppgradera grytan så jag kan köra 10l biab med allt vatten med ifrån början och framtidsäkra för att kunna köra 20l biab.

Fråga 1: hur stor gryta (ungefär) behövs för 20l biab och allt vatten (utom några liter lak-vatten? Jag höftar på närmare 40?

Fråga 2: någon med åsikter om https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/j ... meter.html?
Den är förmodligen några liter för liten för att ha med allt vatten ifrån början men tänker mig att man kan laka tills man har tillräckligt för 20l+bortkok eller sikta på typ 15l

Eller finns det några bättre alternativ? Både tappkran o termometer verkar ju smidigt och priset är bra.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Gryta/Kittel 30+ liter

Inlägg av SGP »

Jag brukar laga 20-literssatser (i Grainfather) och då går det åt ca 28,5 liter totalt. Alla dessa liter hamnar dock inte i grytan samtidigt utan en del följer med malten och i mindre omfattning humlen. Koket hamnar på runt 25 liter, det är så mycket grytan måste rymma plus lite marginal så det inte bubblar över. Jag skulle tro att en 32 liters gryta borde fungera.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Gryta/Kittel 30+ liter

Inlägg av Djonk »

Det beror på hur stark öl du vill brygga. Nöjer du dig med ~5% för fullstora satser klarar du dig med en ganska liten gryta. Jag använde en på 27L för BIAB förut för att brygga uppåt 20L men större är definitivt trevligt - inte minst för att det inte är lika stor risk att koka över. Vill du brygga dubbel-IPA, dubbelbock och liknande och få ut 20L borde du satsa på 40L+ eller fundera över andra alternativ som kylbox.

Tycker inte att termometer är särskilt viktigt eftersom den inte kommer visa rätt värde när du väl mäskat in.
Skriv svar