Kalkylark för mängden vatten
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kalkylark för mängden vatten
Hej forumet!
Tänke kolla med er som kan det här om jag har tänkt/gjort rätt när jag skrivit ihop ett kalkylark för att underlätta beräkningen av antalet liter vatten som behövs vid en bryggning.
Länk till Google kalkylarket,
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Det jag har tagit med i beräkningarna är:
- Antalet liter per kg malt (3liter/kg)
- Vatten som malten binder vid mäskningen (1liter/kg)
- Vatten som humlen binder upp (15ml/g, pellets)
- Volymminskningen vid kylning (4%)
Vi kommer mäska i en 40 liter Igloo och koka i en 24 liter Patina (här kommer vi få koka i en mindre separat också och sedan tillsätta när det börjar koka bort i den stora kastrullen).
Vad tror ni?
Tänke kolla med er som kan det här om jag har tänkt/gjort rätt när jag skrivit ihop ett kalkylark för att underlätta beräkningen av antalet liter vatten som behövs vid en bryggning.
Länk till Google kalkylarket,
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Det jag har tagit med i beräkningarna är:
- Antalet liter per kg malt (3liter/kg)
- Vatten som malten binder vid mäskningen (1liter/kg)
- Vatten som humlen binder upp (15ml/g, pellets)
- Volymminskningen vid kylning (4%)
Vi kommer mäska i en 40 liter Igloo och koka i en 24 liter Patina (här kommer vi få koka i en mindre separat också och sedan tillsätta när det börjar koka bort i den stora kastrullen).
Vad tror ni?
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

Re: Kalkylark för mängden vatten
Det brukar alltid bli nån förlust vid deadspace i samband med mäskning/lakning. Möjligen att det behöver läggas till, har ju inte detaljkoll på er setup. I övrigt ser det heltäckt ut. Ni kommer ändå inte veta förrän ni kört ett par ggr hur beräkningarna håller, så tipset är att vara supernoga de första gångerna med att mäta/kolla allt, så ni kan finjustera de olika parametrarna i excelarket för att hamna på "rätt" mäsk-/lakvolymer utifrån den faktiska processen allt eftersom.
Sen går det ju alltid att finjustera genom att späda lite innan/efter kok, som diskuteras i en annan tråd fn.
Sen går det ju alltid att finjustera genom att späda lite innan/efter kok, som diskuteras i en annan tråd fn.
Du kommer ha druv efter koket och där lär någon litet försvinna. Sen får du förvänta dig en volymförlust av jäst och proteiner även efter jäsningen.
But why? Fyll på vatten, fyll på malt. Brygg öl
Topp och Tack!Skogstorpsbryggarn skrev:Det brukar alltid bli nån förlust vid deadspace i samband med mäskning/lakning. Möjligen att det behöver läggas till, har ju inte detaljkoll på er setup. I övrigt ser det heltäckt ut. Ni kommer ändå inte veta förrän ni kört ett par ggr hur beräkningarna håller, så tipset är att vara supernoga de första gångerna med att mäta/kolla allt, så ni kan finjustera de olika parametrarna i excelarket för att hamna på "rätt" mäsk-/lakvolymer utifrån den faktiska processen allt eftersom.
Vi har kört fyra gånger med BIAB, men nu kommer vi prova på att använda ett mäskkärl. Så det vi redan har lite koll på är hur många liter som försvinner i koket med den kastrull vi har nu.
Vi har ingen jätte utrustning så därför vill jag ha lite koll på hur mycket lakvatten som vi behöver värma upp samtidigt som mäskningen för att ha det vattnet redo när vi ska göra utmäskning och lakningen.
Är det fel att gå in med typ inställningen att låta tiden utvisa hur mycket som försvinner under själva jäsningen? För att se på ett ungefär hur mycket som försvinner. Säg att vi alltid får ut 20 liter efter kylningen ned i jäskkärlet. Sedan när det är färdigt jäst så ligger vi oftas på 19 liter. Kanske då kan man sikta på att efter kylningen få ned 21 liter i jäskärlet (vet känns löjligt att gaffa om en liter hit eller dit, men vill ändå få kunskapen)?Hövdingen skrev:Du kommer ha druv efter koket och där lär någon litet försvinna. Sen får du förvänta dig en volymförlust av jäst och proteiner även efter jäsningen.
Nej, det är inte fel. Men du har gjort ett kalkylark och radade upp ett par viktiga faktorer som påverkar slutvolymen och jag kompletterade med några ytterligare. Har varken sagt bu eller bä om hur du ska tänka/brygga.iwe241 skrev:Är det fel att gå in med typ inställningen att låta tiden utvisa hur mycket som försvinner under själva jäsningen? För att se på ett ungefär hur mycket som försvinner. Säg att vi alltid får ut 20 liter efter kylningen ned i jäskkärlet. Sedan när det är färdigt jäst så ligger vi oftas på 19 liter. Kanske då kan man sikta på att efter kylningen få ned 21 liter i jäskärlet (vet känns löjligt att gaffa om en liter hit eller dit, men vill ändå få kunskapen)?Hövdingen skrev:Du kommer ha druv efter koket och där lär någon litet försvinna. Sen får du förvänta dig en volymförlust av jäst och proteiner även efter jäsningen.
Nej det var jättebra inputs!
Det hade jag inte koll på.
Hur mycket som försvinner vid jäsningen, är det lite beroende på vilken sorts öl man brygger/jäser?
Hur mycket som försvinner vid jäsningen, är det lite beroende på vilken sorts öl man brygger/jäser?
Ja, torrhumlar du t.ex. eller har i frukt kommer det bli mindre färdig öl. Jag tycker att man gör bra i att utgå både från att man får lite lägre utbyte av mäskningen än vad man tror/önskar och satsar på att fylla jäskärlet lite extra om det är viktigt att t.ex. fylla ett helt fat. Man kan alltid flaska slatten som eventuellt blir över.
Hur mycket bottensats du får kommer variera en del, men i min erfarenhet kanske mest beroende på ingredienser, malning process osv. Starkare öl kan såklart leda till mer bös.
Det här med att koka ner är ett elände tycker jag själv, använder hellre mer malt i längden om det inte är koket i sig som är poängen.
Hur mycket bottensats du får kommer variera en del, men i min erfarenhet kanske mest beroende på ingredienser, malning process osv. Starkare öl kan såklart leda till mer bös.
Det här med att koka ner är ett elände tycker jag själv, använder hellre mer malt i längden om det inte är koket i sig som är poängen.
Ja precis, känna som detta är en bra grund att börja ifrån.
Sen kommer allt handla om att vi kommer lära oss hur denna setup beter sig och vad vi får ut av den.
Sen kommer allt handla om att vi kommer lära oss hur denna setup beter sig och vad vi får ut av den.