Nu är det ombyggda bryggverket nästan klart.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nu är det ombyggda bryggverket nästan klart.

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Då är premiären avklarad med det ombyggda bryggverket.

Av någon outgrundlig anledning köpte jag ett bryggverk i somras hos Klarstein. Enklast är att säga att det är ett Coobra CB5, då vet de flesta vad jag pratar om.
Om det är fördomar eller det är verkligheten vet jag inte men dessa verk är billiga men inte de bästa, man får vad man betalar för.
Tyvärr så verkar inte de dyrare verken vara speciellt mycket bättre, jo kvalitén på grejerna är bättre men om dom fungerar bättre ska nog vara osagt.

Brygger 34 liter batcher pga att det är hur stora faten är. Har hitintills bryggt med 36lliters gryta men är lite trött på att ligga på gränsen, ett 50liter bryggverk borde kunna lösa problemet.

För att få en rimligt problemfri bryggning måste man krossa malten grovt och inte förvänta sig någon högre effektivitet. Den medföljande pumpen kommer att storkna, har man tur händer det bara en gång men det verkar vara vanligt med fler ggr under en bryggning. Samma med strumpan som sitter på avtappningen (bazooka screen eller lauterhelix tror jag den kallas) Det funkar om man suger med pumpen, om man inte har för mycket humle eller för mycket bös i botten på verket, för då funkar det inte alls.

Började därför att bygga om verket med en gång, kände inte att det ens var lönt att prova innan det var gjort.
Först blev det en chuggerpump, den borde inte storkna i första taget.

Nästa steg var att bygga en ny maltpipa, (tack assistredo för tipset om att pumpa från pinnen i mitten) Nu blev det inte så men tipset gav inspiration till min lösning.
Plan plåt i botten och hålad plåt i svepet, precis likadan som maltpipan som ingår fast tvärtom.
För att kunna pumpa ner vörten i maltpipan svetsade jag ihop en kon inuti ett plåtsvep med ett rör som passar i maltpipan och tätar mot utsida och har öppning inåt mot centrum.

Bild
Maltpipa med kon sett uppifrån.
Bild
Konen sedd omonterad
Bild
Närbild på konen monterad stående i botten på maltpipan.
Bild
Konen sedd underifrån.

Finessen med denna lösning är att röret ligger ut med kanten på maltpipan och man kan om man så önskar röra runt med en paddel utan att ha röret är i vägen. Nu verkat det inte behövas för när pumpen är igång ser det mest ut som att det kokar och malten flyter runt som man rörde med en slev.

Bild

För att kunna lägga på locket fick jag valsa en ring med ett urtag för röret, blev rätt bra tycker jag.

Bild

När det är dags för lakning lyfter jag antingen av konen helt eller så lyfter jag den en bit så att maltbädden kan dräneras genom spalten som bildas i botten på maltpipan.

Nästa steg var att bygga något bättre i botten, en kopparböj med en fläns runtom borde filtrera bort det mesta när det är dags för avtappning. Efter test med vatten har det visat sig att det bara blir kvar 3 dl i botten på verket.
Rörböjen till höger förväntar jag mig ska kunna prestera en rimlig wirhlpool.

Bild

Placeringen av panelen är inte optimal om man ska kunna lyfta maltpipan utan att behöva stå på en stol, vinklade därför ut den lite.

Bild

Det ska kokas med locket på glänt eller helt utan lock. För att begränsa avkoket lite men ändå låta vattenångan flöda rimligt fritt blev det en ring till fast nu med hål, runda hål är inte lika roligt som text. Varför? För jag har möjlighet :D

Bild

Originalpumpen plockade jag bort helt och satte ett urtag där istället, elementen är på 3,3kw så jag är ändå tvungen att använda en 16 amp säkring och då finns det utrymme för chuggerpumpen också.

Bild

Slutligen isolerade jag sidan med ett liggunderlag från Biltema, bytte kranen till en kulventil så uttaget blev horisontellt istället för vertikalt (då måste inte verket stå ute på kanten) och bockade ett kopparör till wirhlpoolen så att jag kan flytta slangen från pumpen från maltpipan till wirhlpoolen utan att behöva tömma slangen.

Bild

Hur det gick med provbryggningen?

Jo det fungerade bra på det stora hela, det yttre plåtsvepet på konen är för högt och ska kortas ner till strax över konen för att få större yta på den hålade plåten.
Sen behöver jag tillverka en ny humlefälla, den jag har är inte optimerad för bryggverket.

Ett av målen med ombyggnaden var att se om jag kunde bibehålla min vanliga effektivitet, det fungerade över förväntan.

Vill ni se bilderna i bättre upplösning är det bara att klicka på dom, då länkas ni till bildtagg.se där dom ligger.
Det här ska nog kunna fungera.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nu är det ombyggda bryggverket nästan klart.

Inlägg av Bönan »

Coolt, väntar också på maltkorg till min 100L kokare,
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Snyggt som alltid när du är på slöjdhumör , är dock inte riktigt med på funktionen.

Några frågor från en jultrött Snögubbe :P
Pumpar du från utrymmet under maltpipan och in i en sluten(hålad) maltpipa?

Dränerar du genom att lyfta hela maltpipan som är hålad "all over" om man säger?

Om det är som jag tror så är tänket väldigt likt mitt, jag övergav dock det pga för stort tryck i maltpipan så det
sprutade åt alla jefla håll och på olika ställe vart efter jag modifierade.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bönan skrev:Coolt, väntar också på maltkorg till min 100L kokare,
Kul!
Har du tänkt dig att pumpa runt vörten eller röra med en mäskpaddel?
Snow skrev:Snyggt som alltid när du är på slöjdhumör , är dock inte riktigt med på funktionen.

Några frågor från en jultrött Snögubbe :P
Pumpar du från utrymmet under maltpipan och in i en sluten(hålad) maltpipa?

Dränerar du genom att lyfta hela maltpipan som är hålad "all over" om man säger?

Om det är som jag tror så är tänket väldigt likt mitt, jag övergav dock det pga för stort tryck i maltpipan så det
sprutade åt alla jefla håll och på olika ställe vart efter jag modifierade.
Lite svårt att förklara men principen är att jag pumpar vörten ner i botten på maltpipan och med flödet rör runt malten motsvarande som om jag hade rört med en mäskpaddel. Maltbädden ska virvla rejält när pumpen går för att den inte ska sätta sig.

Jo, jag pumpar från botten under maltpipan ner till botten inuti maltpipan som har tät botten och med hålad plåt i svepet. För att inte vörten bara ska flöda fritt tvingar jag in vörten mot mitten på maltpipan med en kon som är tät utåt. Malten cirkulerar bra men det täta svepet på konen var för hög när jag testbryggde, det blev för lite hålad yta mellan konens yttre svep och vätskeytan. Konsvepet är nu kapad och är inte mycket högre än själva konen (konen är ca 60 mm högt) Maltpipan är 450mm så det borde vara tillräckligt med hål för att inte sätta igen. Funkar inte detta får jag valsa ett nytt svep med plåt som har större hål. Chugger pumpen lär klara det ändå.

När mäskningen är klar lyfter jag ur konen och dränerar malten som vanligt med att lyfta maltpipan.
Var det vid dräneringen det sprutade åt alla håll för dig?

Bygget är baserat på hur jag vanligtvis brygger, dvs pumpen går bara när jag häller i malten och när det är dags för tempstegring. Samma som när jag normalt rör med mäskpaddeln. Pumpen går alltså inte speciellt mycket. Det blev en rätt dyr mäskpaddel :oops:

Ett av kriterierna var också att jag inte skulle behöva ändra hur jag krossar malten, som det är nu krossar jag malten fint och får rätt mycket mjöl. Detta fungerar inte när man använder bryggverk har jag läst mig till. Ska man inte få en maltbädd som sätter sig får man vackert krossa malten grövre och ta effektiviteten för vad den blir.

Om det är jag som inte kan räkna eller om det verkligen är så vet jag inte men jag har sällan en mäskeffektivitet som är under 92-93%, när jag nu testbryggde hamnade jag på 97%.
4,8kg basmalt, 150gr karamellmalt och 250gr invert socker resulterade i 33 liter öl i jäsfatet med OG 1.045
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Oki, då är det som jag trodde, och ganska likt mitt tänk. viewtopic.php?f=6&t=13397

Problemet jag fick var att det blev för högt tryck i mäskröret pga just att det.
satte igen hålen iallafall. (Fattar inte att det funkar så bra i en BM).
Köpte även ett jäskärl från Spiedel med tätt lock som jag borrade måååånga hål i, funkade inte heller

Har gått ifrån cirkulationen ochmäskar in med omrörning, sedan får det stå för sig självt.
Tappar sedan av med en lauterhelix med en ventil så jag kan lyfta upp tappa av några liter och hälla tillbaka på toppen för att få blankare vört.

Just den biten kan du få göra avkall på med hålade väggar, dvs att du inte får "filtreringen" genom maltbädden.
Men jag undrar om det verkligen påverkar blankheten i slutändan.

Snyggt bygge hur som helst, skulle oxå vilja ha en kraftigare pump, men det är
mest för att få säkrare/snabbare transport av lakvatten vört etc, kanske blir att komplettera med det.

Får du det att funka bra så kanske det är en uppgradering som du kan kan tillverka och sälja, som ett uppgraderingskit 8)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

På det stora hela så ser det rätt likt ut men om jag fattar det rätt så filtrerade du vörten genom en lauterhelix innan pumpen och sen använde en spridare för att fördela vörten över maltbädden.
Att inte filtrera vörten är en av mina önskemål, pumpen suger med helt öppet rör från botten av verket och lyfter sen upp malten från botten i maltpipan med flödet från ett Ø16 mm rör utan någon spridning mer än spalten som konen har mot botten av pipan. Den enda risken jag har är att maltpipan blir tät av maltskrot och återrinningen mot botten av verket från pipan uteblir. Nu bör detta inte hända då jag virvlar malten rejält, men om det händer får jag byta plåt i pipan.
Min krossade malt består i princip av hela skal och stora delar mjöl, mjölet slipper igenom hålen och skalen virvlar förhoppningsvis bara runt inuti pipan.

Det jag försöker efterlikna är motsvarande att röra med en mäskpaddel, vilket verkar fungera. Oroar man inte maltbädden kommer den att sätta sig och inte släppa igenom någon vört, att den däremot ligger orörd under mäskningen tror jag inte har någon betydelse.

Eftersom jag kör med NoChill är det rätt enkelt att skapa en whirlpool och få blank vört ner i jäsfatet. Valsade också en bösfälla som gränslar böskonen i botten på verket innan jag öppnar kranen.
http://bryggaren.shbf.se/viewtopic.php?f=6&t=10384
Det som skiljer är att numera sitter plåtringen på en pinne så att jag kan ställa den på plats och inte släppa den fritt ner i ölen.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av peterg »

Lite svårt att hänga med hur det funkar. Det vore intressant att se en skiss med funktioner och flöden. Är det möjligt få en sådan beskrivning?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Fullt förståligt, här är en principskiss på hur maltpipan med kon ser ut. Den svävar fritt i bryggverket men jag tror att ni fattar hur det är tänkt ändå. :wink:
Pumpen suger från botten av bryggverket och vörten trycks ner till botten av maltpipan som har en slät plåt som botten.
Konen som är i botten på maltpipan har en yttervägg av slät plåt för att vörten inte ska smita ut på sidorna innan den passerat malten. När vörten trycks in mot centrum på maltpipans botten virvlar malten upp och vörten passerar genom malten, vörten rinner sen tillbaka till botten av bryggverket genom sidorna på maltpipan som är av hålad plåt.
När mäskningen är klar går det att ta bort konen eftersom den bara står på botten och är inte fäst i maltpipan.
Principskiss.jpg
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Imorgon är det dags för tredje bryggningen i bryggverket.
Förra bryggningen funkade väl sådär men nu är humlefällan också ombyggd och ska provas. Testade förra gången med att använda originalmaltpipan som humlefälla men det funkade inte speciellt bra att ha den i när det kokade.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Imponerande :shock:
Men det känns ju som du kunde byggt hela bryggverket själv. :D
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

jag bugar och bockar och visst hade det nog gått att bygga något från grunden, men att få elen färdig med rimligt bra styrning var inte ointressant.
Har en kaffebryggare på 35l jag köpte för några år sedan som skulle byggas om, men det blev aldrig av, denna lösningen var både bättre och enklare.
Det blev tyvärr inte bryggt något förra helgen men idag ska det bryggas en välhumlad folköl till sambon.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Pilsnerkokaren skrev:jag bugar och bockar och visst hade det nog gått att bygga något från grunden, men att få elen färdig med rimligt bra styrning var inte ointressant.
Har en kaffebryggare på 35l jag köpte för några år sedan som skulle byggas om, men det blev aldrig av, denna lösningen var både bättre och enklare.
Det blev tyvärr inte bryggt något förra helgen men idag ska det bryggas en välhumlad folköl till sambon.
Gick det bra?
Olika temperaturraster, eller bara en med mashout?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det gick bra överlag.
En temprast på 68° och efterföljande mashout på 78° och därefter kok i 1 timme.

Börjar nu lära mig egenheterna med att använda bryggverk.
Ett exempel är att kunna sätta en lämplig mäsktemp och 1 timmes hålltid inför värmningen av mäskvattnet gör att man kan pyssla med annat utan att behöva hålla koll på vilken temp mäskvattnet har. När det är dags att mäska in nollställde jag styrningen och började om efter att malten blivit ihälld.

Är för snål för att bara lyfta ur maltpipan efter mäskningen men orkar inte hålla på med att laka med stril eller liknande. Värmer därför upp 15l till 80° i en annan gryta som jag ställer den urlyfta maltpipan i. Gissar att det blir som en variant på maxibiab, fick 15 l med SG 1.012 ur lakgrytan som jag toppade upp vörten med i bryggverket och hade därför rätt volym för bortkoket innan koket. Skönt med tillräckligt stort bryggverk, har harvat med 36liters grytor länge nog.

En sak som ska göras är att höja dravfällan (eller är det druv?) till det dubbla, den jag har nu är för låg och whirlpoolkonen rinner över kanten på fällan innan ytan på vörten kommit under densamma.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Pilsnerkokaren skrev:Det gick bra överlag.
En temprast på 68° och efterföljande mashout på 78° och därefter kok i 1 timme.

En sak som ska göras är att höja dravfällan (eller är det druv?) till det dubbla, den jag har nu är för låg och whirlpoolkonen rinner över kanten på fällan innan ytan på vörten kommit under densamma.
Tror det är onödigt att höja den, jag har mitt utlopp i botten, när allt har sedimenterat, så tappar jag ur de första ca 0,5l som är grumligt, sen ligger
resten av böset kvar tills dess att man tappat av så mycket att böset åker med igen.

Eller det kanske blir annorlunda iofs iom att du har en högre nivå på böset i konen....
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Pilsnerkokaren skrev: En sak som ska göras är att höja dravfällan (eller är det druv?)
Det mesta av draven har du förhoppningsvis i maltkorgen :)

En variant på lakning är ju är bara hälla kranvatten över, om du vill hålla det enkelt.
Skriv svar