Av någon outgrundlig anledning köpte jag ett bryggverk i somras hos Klarstein. Enklast är att säga att det är ett Coobra CB5, då vet de flesta vad jag pratar om.
Om det är fördomar eller det är verkligheten vet jag inte men dessa verk är billiga men inte de bästa, man får vad man betalar för.
Tyvärr så verkar inte de dyrare verken vara speciellt mycket bättre, jo kvalitén på grejerna är bättre men om dom fungerar bättre ska nog vara osagt.
Brygger 34 liter batcher pga att det är hur stora faten är. Har hitintills bryggt med 36lliters gryta men är lite trött på att ligga på gränsen, ett 50liter bryggverk borde kunna lösa problemet.
För att få en rimligt problemfri bryggning måste man krossa malten grovt och inte förvänta sig någon högre effektivitet. Den medföljande pumpen kommer att storkna, har man tur händer det bara en gång men det verkar vara vanligt med fler ggr under en bryggning. Samma med strumpan som sitter på avtappningen (bazooka screen eller lauterhelix tror jag den kallas) Det funkar om man suger med pumpen, om man inte har för mycket humle eller för mycket bös i botten på verket, för då funkar det inte alls.
Började därför att bygga om verket med en gång, kände inte att det ens var lönt att prova innan det var gjort.
Först blev det en chuggerpump, den borde inte storkna i första taget.
Nästa steg var att bygga en ny maltpipa, (tack assistredo för tipset om att pumpa från pinnen i mitten) Nu blev det inte så men tipset gav inspiration till min lösning.
Plan plåt i botten och hålad plåt i svepet, precis likadan som maltpipan som ingår fast tvärtom.
För att kunna pumpa ner vörten i maltpipan svetsade jag ihop en kon inuti ett plåtsvep med ett rör som passar i maltpipan och tätar mot utsida och har öppning inåt mot centrum.
Maltpipa med kon sett uppifrån.
Konen sedd omonterad
Närbild på konen monterad stående i botten på maltpipan.
Konen sedd underifrån.
Finessen med denna lösning är att röret ligger ut med kanten på maltpipan och man kan om man så önskar röra runt med en paddel utan att ha röret är i vägen. Nu verkat det inte behövas för när pumpen är igång ser det mest ut som att det kokar och malten flyter runt som man rörde med en slev.
För att kunna lägga på locket fick jag valsa en ring med ett urtag för röret, blev rätt bra tycker jag.
När det är dags för lakning lyfter jag antingen av konen helt eller så lyfter jag den en bit så att maltbädden kan dräneras genom spalten som bildas i botten på maltpipan.
Nästa steg var att bygga något bättre i botten, en kopparböj med en fläns runtom borde filtrera bort det mesta när det är dags för avtappning. Efter test med vatten har det visat sig att det bara blir kvar 3 dl i botten på verket.
Rörböjen till höger förväntar jag mig ska kunna prestera en rimlig wirhlpool.
Placeringen av panelen är inte optimal om man ska kunna lyfta maltpipan utan att behöva stå på en stol, vinklade därför ut den lite.
Det ska kokas med locket på glänt eller helt utan lock. För att begränsa avkoket lite men ändå låta vattenångan flöda rimligt fritt blev det en ring till fast nu med hål, runda hål är inte lika roligt som text. Varför? För jag har möjlighet
Originalpumpen plockade jag bort helt och satte ett urtag där istället, elementen är på 3,3kw så jag är ändå tvungen att använda en 16 amp säkring och då finns det utrymme för chuggerpumpen också.
Slutligen isolerade jag sidan med ett liggunderlag från Biltema, bytte kranen till en kulventil så uttaget blev horisontellt istället för vertikalt (då måste inte verket stå ute på kanten) och bockade ett kopparör till wirhlpoolen så att jag kan flytta slangen från pumpen från maltpipan till wirhlpoolen utan att behöva tömma slangen.
Hur det gick med provbryggningen?
Jo det fungerade bra på det stora hela, det yttre plåtsvepet på konen är för högt och ska kortas ner till strax över konen för att få större yta på den hålade plåten.
Sen behöver jag tillverka en ny humlefälla, den jag har är inte optimerad för bryggverket.
Ett av målen med ombyggnaden var att se om jag kunde bibehålla min vanliga effektivitet, det fungerade över förväntan.
Vill ni se bilderna i bättre upplösning är det bara att klicka på dom, då länkas ni till bildtagg.se där dom ligger.
Det här ska nog kunna fungera.