Sökningen fann 16 träffar

av Bacon
lördag 2017-06-03 07:16
Kategori: Kultivering
Tråd: Vanligaste humlesorten i sverige?
Svar: 4
Visningar: 13733

Re: Vanligaste humlesorten i sverige?

Om de inte har hämtat humlen från naturen utan köpt den så är det med största säkerhet Nordbrau/Northern Brewer, som är den i särklass vanligaste trädgårdshumlen i Sverige.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
av Bacon
onsdag 2016-08-17 10:24
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Ser min humle bra ut?
Svar: 2
Visningar: 4385

Re: Ser min humle bra ut?

Trodde att det kanske snarare var brist på sol som kunde vara orsaken. Har inte haft mycket av den varan i Göteborg den här så kallade sommaren :-\

Mycket instruktiv video. Tackar!

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
av Bacon
måndag 2016-08-15 13:17
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Ser min humle bra ut?
Svar: 2
Visningar: 4385

Ser min humle bra ut?

Köpte lite humleplantor av gamla svenska sorter i våras som redan första säsongen ger rätt mycket humle. Dock undrar jag hur kottarna utvecklas. Alla info jag har hittat säger att de ska gå från mörkare grön till ljusgrön och få lite brunt på flikspetsarna, men min humle ser ut så här:
http ...
av Bacon
onsdag 2016-08-10 12:22
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?
Svar: 3
Visningar: 4636

Re: Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?

Tack för svaren. Jag tror jag håller mig till glasflaskor.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
av Bacon
tisdag 2016-08-09 13:33
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?
Svar: 3
Visningar: 4636

Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?

En del öl säljs numera på 33 cl plastflaskor med vanlig kronkapsyl. Nån som vet om det funkar att återanvända dem för hembrygd öl?

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
av Bacon
måndag 2015-11-30 11:11
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Svar: 6
Visningar: 8057

Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?

Efter två veckors kolsyrejäsning på flaska var ölen färdig för provsmakning i går. Till min glädje smakade den ganska precis som jag hade tänkt mig. Versionen med fryst färsk humle från kolonistugan smakar väldigt likt en klassisk svensk julöl (fyllig med en aning rostad ton) men med mindre sötma ...
av Bacon
fredag 2015-11-06 17:07
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
Svar: 12
Visningar: 10069

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Tack för hjälpen allihop! Tror nog att jag ska kunna få ihop en hyfsad lager med hjälp av era tips.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
av Bacon
torsdag 2015-11-05 14:39
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
Svar: 12
Visningar: 10069

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Jag har jäst med W-34/70 utan såväl diacetylrast som diacetyl.

Det är bara att testa, lite diacetyl är inte hela världen tycker jag, Urquell är ju gott. Du verkar ha bra förutsättningar där i stugan i övrigt.
Om det är diacetyl som ger Urquell dess speciella smak så är det verkligen inget att ...
av Bacon
torsdag 2015-11-05 10:46
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
Svar: 12
Visningar: 10069

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Här är en PDF från White Labs om det hela: http://www.whitelabs.com/sites/default/files/Diacetyl_Time_Line.pdf

Fritt tolkat från den så sker diacetylreduktion långsammare vid kalla temperaturer, men har du en "aktiv" jäst under en lång period så kan det ske viss reduktion.
Varför inte åka ut till ...
av Bacon
torsdag 2015-11-05 10:39
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
Svar: 12
Visningar: 10069

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Ja, det kan jag ju förstås göra men det blir ju ett hiskeligt släpande fram och tillbaka som jag gärna ...
av Bacon
torsdag 2015-11-05 10:37
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
Svar: 12
Visningar: 10069

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Jag var kanske lite otydlig där och använde tilde (~) istället för att skriva cirka. Det är alltså 10 ...
av Bacon
torsdag 2015-11-05 09:30
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
Svar: 12
Visningar: 10069

Brygga lager utan diacetylrast

Jag funderar på att försöka mig på att brygga min första lager i vinter med de här förutsättningarna:
Vörtkok i lägenheten, tappning på damejeanne, sedan transport till kolonistuga som håller en jämn temperatur på ~10°C under vintern (har inget vatten där på vintern så vörtkok där funkar inte ...
av Bacon
onsdag 2015-09-16 10:00
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Svar: 6
Visningar: 8057

Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?

S-04 ja. För tidigt på morgonen för att hålla reda på siffror och bokstäver ;-)

Tack för hjälpen! Jag testar att göra som du föreslår så får jag se vad det blir av det hela.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
av Bacon
onsdag 2015-09-16 08:45
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Svar: 6
Visningar: 8057

Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?

U-04 menar jag såklart.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
av Bacon
onsdag 2015-09-16 08:15
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Svar: 6
Visningar: 8057

Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?

OK. Jag har en paket U-05 som jag kan använda. Det är nog ingen dum idé för att få fram lite fruktigare smaker och famhäva malten mer.

Jag frågade killen i bryggeributiken om råd när jag skulle göra receptet och han tyckte att jag skulle börja med Special B och lägga till den andra karamellmalten ...