Om de inte har hämtat humlen från naturen utan köpt den så är det med största säkerhet Nordbrau/Northern Brewer, som är den i särklass vanligaste trädgårdshumlen i Sverige.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Sökningen fann 16 träffar
- lördag 2017-06-03 07:16
- Kategori: Kultivering
- Tråd: Vanligaste humlesorten i sverige?
- Svar: 4
- Visningar: 13733
- onsdag 2016-08-17 10:24
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Ser min humle bra ut?
- Svar: 2
- Visningar: 4385
Re: Ser min humle bra ut?
Trodde att det kanske snarare var brist på sol som kunde vara orsaken. Har inte haft mycket av den varan i Göteborg den här så kallade sommaren :-\
Mycket instruktiv video. Tackar!
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Mycket instruktiv video. Tackar!
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
- måndag 2016-08-15 13:17
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Ser min humle bra ut?
- Svar: 2
- Visningar: 4385
Ser min humle bra ut?
Köpte lite humleplantor av gamla svenska sorter i våras som redan första säsongen ger rätt mycket humle. Dock undrar jag hur kottarna utvecklas. Alla info jag har hittat säger att de ska gå från mörkare grön till ljusgrön och få lite brunt på flikspetsarna, men min humle ser ut så här:
http ...
http ...
- onsdag 2016-08-10 12:22
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?
- Svar: 3
- Visningar: 4636
Re: Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?
Tack för svaren. Jag tror jag håller mig till glasflaskor.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
- tisdag 2016-08-09 13:33
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?
- Svar: 3
- Visningar: 4636
Använda plastflaskor från tex Bomble Bee 17?
En del öl säljs numera på 33 cl plastflaskor med vanlig kronkapsyl. Nån som vet om det funkar att återanvända dem för hembrygd öl?
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
- måndag 2015-11-30 11:11
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
- Svar: 6
- Visningar: 8057
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Efter två veckors kolsyrejäsning på flaska var ölen färdig för provsmakning i går. Till min glädje smakade den ganska precis som jag hade tänkt mig. Versionen med fryst färsk humle från kolonistugan smakar väldigt likt en klassisk svensk julöl (fyllig med en aning rostad ton) men med mindre sötma ...
- fredag 2015-11-06 17:07
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
- Svar: 12
- Visningar: 10069
Re: Brygga lager utan diacetylrast
Tack för hjälpen allihop! Tror nog att jag ska kunna få ihop en hyfsad lager med hjälp av era tips.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
- torsdag 2015-11-05 14:39
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
- Svar: 12
- Visningar: 10069
Re: Brygga lager utan diacetylrast
Jag har jäst med W-34/70 utan såväl diacetylrast som diacetyl.
Det är bara att testa, lite diacetyl är inte hela världen tycker jag, Urquell är ju gott. Du verkar ha bra förutsättningar där i stugan i övrigt.
Om det är diacetyl som ger Urquell dess speciella smak så är det verkligen inget att ...
Det är bara att testa, lite diacetyl är inte hela världen tycker jag, Urquell är ju gott. Du verkar ha bra förutsättningar där i stugan i övrigt.
Om det är diacetyl som ger Urquell dess speciella smak så är det verkligen inget att ...
- torsdag 2015-11-05 10:46
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
- Svar: 12
- Visningar: 10069
Re: Brygga lager utan diacetylrast
Här är en PDF från White Labs om det hela: http://www.whitelabs.com/sites/default/files/Diacetyl_Time_Line.pdf
Fritt tolkat från den så sker diacetylreduktion långsammare vid kalla temperaturer, men har du en "aktiv" jäst under en lång period så kan det ske viss reduktion.
Varför inte åka ut till ...
Fritt tolkat från den så sker diacetylreduktion långsammare vid kalla temperaturer, men har du en "aktiv" jäst under en lång period så kan det ske viss reduktion.
Varför inte åka ut till ...
- torsdag 2015-11-05 10:39
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
- Svar: 12
- Visningar: 10069
Re: Brygga lager utan diacetylrast
Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Ja, det kan jag ju förstås göra men det blir ju ett hiskeligt släpande fram och tillbaka som jag gärna ...
Ja, det kan jag ju förstås göra men det blir ju ett hiskeligt släpande fram och tillbaka som jag gärna ...
- torsdag 2015-11-05 10:37
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
- Svar: 12
- Visningar: 10069
Re: Brygga lager utan diacetylrast
Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Jag var kanske lite otydlig där och använde tilde (~) istället för att skriva cirka. Det är alltså 10 ...
Jag var kanske lite otydlig där och använde tilde (~) istället för att skriva cirka. Det är alltså 10 ...
- torsdag 2015-11-05 09:30
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Brygga lager utan diacetylrast
- Svar: 12
- Visningar: 10069
Brygga lager utan diacetylrast
Jag funderar på att försöka mig på att brygga min första lager i vinter med de här förutsättningarna:
Vörtkok i lägenheten, tappning på damejeanne, sedan transport till kolonistuga som håller en jämn temperatur på ~10°C under vintern (har inget vatten där på vintern så vörtkok där funkar inte ...
Vörtkok i lägenheten, tappning på damejeanne, sedan transport till kolonistuga som håller en jämn temperatur på ~10°C under vintern (har inget vatten där på vintern så vörtkok där funkar inte ...
- onsdag 2015-09-16 10:00
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
- Svar: 6
- Visningar: 8057
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
S-04 ja. För tidigt på morgonen för att hålla reda på siffror och bokstäver 
Tack för hjälpen! Jag testar att göra som du föreslår så får jag se vad det blir av det hela.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Tack för hjälpen! Jag testar att göra som du föreslår så får jag se vad det blir av det hela.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
- onsdag 2015-09-16 08:45
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
- Svar: 6
- Visningar: 8057
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
U-04 menar jag såklart.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
- onsdag 2015-09-16 08:15
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
- Svar: 6
- Visningar: 8057
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
OK. Jag har en paket U-05 som jag kan använda. Det är nog ingen dum idé för att få fram lite fruktigare smaker och famhäva malten mer.
Jag frågade killen i bryggeributiken om råd när jag skulle göra receptet och han tyckte att jag skulle börja med Special B och lägga till den andra karamellmalten ...
Jag frågade killen i bryggeributiken om råd när jag skulle göra receptet och han tyckte att jag skulle börja med Special B och lägga till den andra karamellmalten ...