Hej!
Det här är min första post på forumet. Jag har bryggt i ca ett halvår och har hunnit med 5 bryggningar hittills.
Tänkte göra en julöl med fyllig, maltig smak med lite rostade toner.
Vad tror ni om det här?
15 l färdig öl
Malt:
3,45 kg (91,8%) Pale Ale
0,15 kg (4,0%) Special B
0,09 kg (2,4%) Caramel/Crystal 120L
0,07 kg (1,9%) Black (Patent)
Humle:
16 g Target (~30 IBU) vid början av koket som bitterhumle.
Halva satsen får ca 30 g färsk humle av okänd sort som växer i vårt koloniområde (har gjort te på den för att testa - smakar gott, lite kryddig, örtig, en aning citrus) vid kokslut. Halva satsen får någon annan humle som jag har hemma (amarillo, citra, simcoe eller cascade).
Mäskas 60 min vid 69° C för att få en fyllig, maltig smak.
60 min kok.
Jäses med US-05.
Enligt Beersmith bör jag hamna på OG 1,052 och FG 1,014 med en styrka på ca 5% ABV.
Jag kör BIAB.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Verkar la bra, men det känns lite onödigt med två olika nästan lika mörka karamellmalter. Bättre att komplettera med en lite ljusare i så fall, eller bara köra med en sort.
Överväg en engelsk jäst också.
Överväg en engelsk jäst också.
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
OK. Jag har en paket U-05 som jag kan använda. Det är nog ingen dum idé för att få fram lite fruktigare smaker och famhäva malten mer.
Jag frågade killen i bryggeributiken om råd när jag skulle göra receptet och han tyckte att jag skulle börja med Special B och lägga till den andra karamellmalten för att justera färg och smak, det var därför jag gjorde så. Vilken är vettigast att ta bort?
Patentmalten lade jag till för att få lite rostad smak.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Jag frågade killen i bryggeributiken om råd när jag skulle göra receptet och han tyckte att jag skulle börja med Special B och lägga till den andra karamellmalten för att justera färg och smak, det var därför jag gjorde så. Vilken är vettigast att ta bort?
Patentmalten lade jag till för att få lite rostad smak.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
U-04 menar jag såklart.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
I brist på bättre argument jag hade skippat special B eftersom den typiskt används i mörka belgare.
Det är väl f.ö. S-04 du tänker på?
Det är väl f.ö. S-04 du tänker på?
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
S-04 ja. För tidigt på morgonen för att hålla reda på siffror och bokstäver 
Tack för hjälpen! Jag testar att göra som du föreslår så får jag se vad det blir av det hela.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Tack för hjälpen! Jag testar att göra som du föreslår så får jag se vad det blir av det hela.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Re: Julöl - ser det här receptet vettigt ut?
Efter två veckors kolsyrejäsning på flaska var ölen färdig för provsmakning i går. Till min glädje smakade den ganska precis som jag hade tänkt mig. Versionen med fryst färsk humle från kolonistugan smakar väldigt likt en klassisk svensk julöl (fyllig med en aning rostad ton) men med mindre sötma, medan den med citra har en frisk ton av citrus som dock inte tar överhanden.
Lyckat över förväntan!
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Lyckat över förväntan!
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
