Hej,
Jag fick en 30-liters ektunna av en kompis för ett par år sedan. Den har inte använts på 4-5 år, och har inte "tagits hand om på korrekt sätt".
Går det ändå att använda den till att lagra/jäsa öl? Eller är det för sent?
Hur bär jag mig i så fall åt för att fixa till tunnan? Till att börja med så håller den inte tätt, men det misstänker jag att man enklast löser genom att fylla den med varmt vatten.
Men hur rengör jag den?
Min tanke är att jäsa någon form av suröl eller saison på den.
Rengöra ektunna som inte använts på 4-5 år?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Rengöra ektunna som inte använts på 4-5 år?
Titta på hur Gordon Strong gjorde och sen gör inte så 
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Fritt ur minner, men rengöring av fat görs medelst spolning av hett vatten under högt tryck. Luktar det okej är det okej är en bra tumregel. Sedan kan en ytlig invändig desinficering med antingen vattenånga eller svavelljus vara på sin plats. Fyll sedan med vatten och täta eventuella luckor som upptäcks. Det står mer om detta i böcker som "American Sour Beers" eller "Wild brews".
Jag skulle avråda från att brygga suröl på så små fat, det blir för stort syreinsläpp per volymsenhet vätska vilket kommer ge för mycket ättiksyra. Saison som jäser ett par månader kan vara ett vettigare alternativ.
Jag skulle avråda från att brygga suröl på så små fat, det blir för stort syreinsläpp per volymsenhet vätska vilket kommer ge för mycket ättiksyra. Saison som jäser ett par månader kan vara ett vettigare alternativ.
Börja med kokande vatten, sen finns det nån blandning av citronsyra och nåt mer man ska ha i. Tror de går igenom det på the Brewing Network (the Sour Hour), finns bara två avsnitt att lyssna igenom.
I "american sour beers" avhandlar författaren fat och hur man hanterar dem. Ett helt kapitel handlar om det.
Tack för alla bra svar. American Sour Beers har jag hemma, men har inte läst så långt ännu uppenbarligen. =)