SG problem, tips sökes..

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

SG problem, tips sökes..

Inlägg av Judgecc »

Bifogar receptet, problemet är som sagt mitt SG us05 använt.. Varför har det inte jäst ut tillräckligt..
Hade räknat med 4% i vilket fall..


Type: All Grain
Batch Size: 25.00 l
Boil Size: 31.16 l
Boil Time: 75 min
End of Boil Vol: 27.04 l
Final Bottling Vol: 22.00 l Fermentation: Ale, Single Stage
Taste Notes:
Date: 25 Aug 2014
Brewer: Martin
Asst Brewer:
Equipment: Biab 36L Efficiency: 75.00 %
Est Mash Efficiency: 78.0 % Taste Rating: 30.0
Ingredients


3.10 kg
Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
Grain
1
74.7 %

0.53 kg
Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC)
Grain
2
12.8 %

0.30 kg
Munich (20.0 EBC)
Grain
3
7.2 %

0.22 kg
Cara Pale (10.0 EBC)
Grain
4
5.3 %


0.50 tsp
Yeast Nutrient (Boil 15.0 mins)
Other
11
-

1

1.0 pkg
Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50.28 ml]
Yeast
14
-
Est Original Gravity: 1.038 SG Est Final Gravity: 1.008 SG Estimated Alcohol by Vol: 3.9 % Bitterness: 36.0 IBUs
Est Color: 8.4 EBC
Mash Name: BIAB, Medium Body,Maxibiab Sparge Water: 0.00 l
Sparge Temperature: 75.6 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE
Gravity, Alcohol Content and Color
Measured Original Gravity: 1.038 SG Measured Final Gravity: 1.012 SG Actual Alcohol by Vol: 3.4 % Calories: 354.3 kcal/l
Mash Profile
Total Grain Weight: 4.15 kg Grain Temperature: 21.0 C Tun Temperature: 22.2 C Mash PH: 5.20
Mash Steps

Name
Description
Sparge: If steeping, remove grains, and prepare to boil wort
Mash Notes: Brew in a bag method where the full boil volume is mashed within the boil vessel and then the grains are
withdrawn at the end of the mash. No active sparging is required. This is a medium body beer profile.
Step Temperature
Step Time

Saccharification
Add 30.50 l of water at 69.1 C
66.7 C
80 min

Mash Out
Heat to 75.6 C over 7 min
75.6 C
10 min

Jäst i 18c 48h / 12h ramp till 22c / 22c i 72h / 24h ramp till 19c/ 72h 19c/ Torrhumlad 5dgr vid 19c / Ner till noll 4dgr med gelatin..
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av niklas_n »

SG på 1012 är väl inte så högt med 12% karamellmalt? SG i BS ska man inte lita så mycket på, vad jag har läst mig till.
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 2013-09-27 14:01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av aekstrom »

Ditt program verkar räkna med en ganska hög utjäsning dvs. låg FG. Jag brukar hamna på 1010-1016 på de flesta ölen. Det finns många faktorer som styr utjäsningen. Om du söker ett väldigt torrt öl är mängden jäst, hög temperatur, låg mäsktemperatur, tillsätta socker mm. Det finns säkert många som kan ge bra utläggning enligt ovan. Men att du hamnar 0.5 ifrån målet är väl inte så farligt ändå. Brygg igen med lite mer malt nästa gång. :)
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av Judgecc »

Nä det är inte så farligt, i vanliga fall.. Men när man brygger en så här svag öl så tycker jag det svider lite att inte hamna på 3.9% åtminstone.. Ja jag har ju egentligen inga som helst problem med mer eller mindre malt, men nu ville jag ha det exakt såhär och det förbannade SG gjorde mig lite ledsen.. Jaja så är det, alltid något som inte stämmer.. Detta är väl okej.
Så karamellmalten är såklart boven, min idiot.. Jag tackar..
Annan konstig grej som hände med US05 denna gången är att den klumpade ihop sig rejält och la sig på toppen.. Aldrig hänt mig förut, dock sett det hos andra.. Riktigt sur på det, sista gången med den jästen på ett tag nu alltså..
Looki here..
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av Judgecc »

Bild
gedman
Hembryggarens redaktion
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av gedman »

Dessutom är ju Cara Pale också en karamellmalt, så du har runt 18% totalt - vilket är extremt mycket. Jag tycker 1012 snarare låter som en ganska bra utjäsning med de förutsättningarna...

När man brygger svaga öl med mycket karamellmalt (jag har testat en hel del 1-2%iga öl) så börjar jästen bete sig lite knepigt. Kanske är det därför din US-05 beter sig annorlunda?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av Judgecc »

Jag tycker nog att det är väldigt bra utjäsning med dom förutsättningar med. Får ta mig i kragen och kolla vad som går som karamellmalt framöver. Räkna med sämre utjäsning. Brukar ju ha i bakhuvudet 5% karamell. Men men allt ska testas och mycket skall läras.
Ja det kan vara så, förstår inte vad d kan vara annars. Gelatin och jäst som klumpat sig och flutit upp?? Märkligt. Kraschad 4dgr och sen en dag tempstig innan flaskning..
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 111
Blev medlem: fredag 2012-03-23 13:26
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av Brandis »

Har aldrig lyckats komma ner under 1.012 när jag mäskat i den temperaturen heller, brukar hamna där med betydligt mycket mindre karamellmalter (även helt utan) när jag mäskar 66,7-67 grader. Men då har jag ju inte räknat med det heller ;)
Tror din öl kommer bli god oavsett, bra med lite extra fyllighet på alkoholsvag öl imo
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Sv: SG problem, tips sökes..

Inlägg av Judgecc »

Brandis skrev:Har aldrig lyckats komma ner under 1.012 när jag mäskat i den temperaturen heller, brukar hamna där med betydligt mycket mindre karamellmalter (även helt utan) när jag mäskar 66,7-67 grader. Men då har jag ju inte räknat med det heller ;)
Tror din öl kommer bli god oavsett, bra med lite extra fyllighet på alkoholsvag öl imo
Ja exakt. Fyllighet behövs..
Ölet luktar underbart av 50g mosaic o 50g galaxy. Torrhumlat. Även lite godiston. Beskan är lagom. Och klarheten är mycket fin. Ej färdigt än. Ska kolsyrejäsa minst en till vecka. Dock är den lite blaskig.. Tråkigt. Hoppas ordentligt med kolsyra bättrar på den lite..
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: SG problem, tips sökes..

Inlägg av Judgecc »

Ölen blev verkligen skit bra. Bara köra lite högre mäsktemp nästa gång så är vi hemma. Tack för hjälpen..

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skriv svar