HERMS
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
HERMS
Hej,
Med risk att få skämmas så måste jag reda ut om jag tänkt rätt. Jag har kollat på mängder av youtube-klipp och läst en massa men jag är inte helt hundra på hur det funkar. Jag tänker att, precis som min skiss, att man cirkulerar vörten genom slingan i HLT och kopplar sedan om och lakar ur med en del av vattnet som finns i HLT. Är det rätt tänkt?
https://www.dropbox.com/s/ooyl8ktaofxv6 ... p.pdf?dl=0
Med risk att få skämmas så måste jag reda ut om jag tänkt rätt. Jag har kollat på mängder av youtube-klipp och läst en massa men jag är inte helt hundra på hur det funkar. Jag tänker att, precis som min skiss, att man cirkulerar vörten genom slingan i HLT och kopplar sedan om och lakar ur med en del av vattnet som finns i HLT. Är det rätt tänkt?
https://www.dropbox.com/s/ooyl8ktaofxv6 ... p.pdf?dl=0
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: HERMS
Jo det är helt rätt tänkt, med ett undantag. Iom att du styr HLTn på recirkulationstempen så kan du inte först värma vattnet och sedan starta recirkulationen om du inte övervakar HLT tempen manuellt.
Här har du en beskrivning på mitt system om du vill ha ytterligare ett att titta på:
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=60057#p60057
Sent from my iPhone using Tapatalk
Här har du en beskrivning på mitt system om du vill ha ytterligare ett att titta på:
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=60057#p60057
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
HERMS
Du har skrivit något i stil med temp ställs in, vattnet värms till mäsktemp och sedan startar recirkulationen. Du kan ju inte styra HLT på en tempen i recirkulationslingan om du inte samtidigt recirkulerar.
Ska jag vara uppriktig så är bästa stället att mäta på i HLTn. Minst risk för instabilitet och man behöver bara ta lite höjd för tempdiffen mellan HLT och mäskkärlet. Men det är ju superenkelt för dig att testa olika varianter.
Ska jag vara uppriktig så är bästa stället att mäta på i HLTn. Minst risk för instabilitet och man behöver bara ta lite höjd för tempdiffen mellan HLT och mäskkärlet. Men det är ju superenkelt för dig att testa olika varianter.
Ok, jag skulle kanske skrivit att just texten är för de andra i ölgänget som inte är så insatta. Just hur vi skall styra tempen får vi som sagt prova oss fram till. Att det måste cirkulera för att mäta förstår jag 
Det var just om man skulle laka ur med vattnet som är i HLT'n, vilket man alltså kunde.
Det var just om man skulle laka ur med vattnet som är i HLT'n, vilket man alltså kunde.
Nu har vi gjort slag i hågen och inhandlat en 200l rostfi VVB och en 70l gryta från Storagrytor. Har även beställt lite kopplingar och en rejäl kokpall på 7kW från Tüskland.

Här är den rostfria VVB'n, som snart skall få sig en omgång av tigern.

Efter itusågning, notera den sönderbrända elpatronen i botten, som ser ut att legat på havsbottnen sen medeltiden.

Andra halvan av beredaren, även den lite ful innuti kan man säga.

Elpatronen fick bada lite i kokande citronsyra, det verkade den gilla.

Beredaren fick också smaka lite på citronsyran, på med handskar och fram med tvättsvampen.

Här är den rostfria VVB'n, som snart skall få sig en omgång av tigern.

Efter itusågning, notera den sönderbrända elpatronen i botten, som ser ut att legat på havsbottnen sen medeltiden.

Andra halvan av beredaren, även den lite ful innuti kan man säga.

Elpatronen fick bada lite i kokande citronsyra, det verkade den gilla.

Beredaren fick också smaka lite på citronsyran, på med handskar och fram med tvättsvampen.
Har missat denna tråd, skumt då jag älskar bygg-trådar
hoppas på mycket byggbilder även framöver!!
hoppas på mycket byggbilder även framöver!!
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag tycker det går långsamt med bygget.
Var är bilderna?