Brett öl, klar efter 3 veckor?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Brett öl, klar efter 3 veckor?
Hej!
Efter mitt första försök på en 100% brett öl (WLP 644 Brettanomyces bruxellensis trios) har damejeannen nu stått i 3 veckor.
Jäsningen började kraftigt ungefär 24h efter jag pitchat och stannade av ungefär 3-4 dagar efter bryggdagen.
27 aug OG:1,054 (Bryggdag)
5 sep Sg:1,010
18 sep Sg:1,008
Ska jag vänta på att 'pelliclet' sjunker eller tycker ni att ölen är redo att flaskas?
Tack på förhand!
Efter mitt första försök på en 100% brett öl (WLP 644 Brettanomyces bruxellensis trios) har damejeannen nu stått i 3 veckor.
Jäsningen började kraftigt ungefär 24h efter jag pitchat och stannade av ungefär 3-4 dagar efter bryggdagen.
27 aug OG:1,054 (Bryggdag)
5 sep Sg:1,010
18 sep Sg:1,008
Ska jag vänta på att 'pelliclet' sjunker eller tycker ni att ölen är redo att flaskas?
Tack på förhand!
Re: Brett öl, klar efter 3 veckor?
Att Bretthinnan ska lägga sig ska du inte vänta på, då blir ingen flaskning någonsin.
Förmodligen är den klar att flaska, men jag skulle vänta 1-2 veckor till.
Förmodligen är den klar att flaska, men jag skulle vänta 1-2 veckor till.
Smaka på den.
De öl jag jäst med WLP644 har smakat vedervärdigt fram tills vecka 5-6 eller något, när de städat upp sig och blivit ok. Jag skulle inte buteljera förrän ölet smakar acceptabelt (och såklart har nått en stabil densitet).
De öl jag jäst med WLP644 har smakat vedervärdigt fram tills vecka 5-6 eller något, när de städat upp sig och blivit ok. Jag skulle inte buteljera förrän ölet smakar acceptabelt (och såklart har nått en stabil densitet).
Den luktar och smakar faktiskt riktigt bra nu, men det är väl bäst att låta den tugga på minst en vecka till då.
Tack för hjälpen ni båda!
Tack för hjälpen ni båda!
Enligt Tonsmeier så kan en 100% brett öl mycket väl jäsa ut på bara 2 veckor. Men se till att jäsningen verkligen avstannat innan flaskning.
Och då pratar han just om trois bretten.
Tack för tipsen:) Öler har kolsyrejäst (det gick på en vecka!) och stått kall-lagrad i en vecka nu och den smakar underbart!
Malt notan består av 50% pils 25 vete o 25 råg, den både doftar och smakar som om den är bryggd med en saison jäst?! Hoppas på att bretten kommer fram lite efter lite lagring:)
Malt notan består av 50% pils 25 vete o 25 råg, den både doftar och smakar som om den är bryggd med en saison jäst?! Hoppas på att bretten kommer fram lite efter lite lagring:)
Vad menar du med "bretten kommer fram"? Om du tänker dig stalltoner á lá Orval och liknande så måste jag göra dig besviken, dessa får du inte med 100 % brett-jäsning, åtminstone inte med Brett Trois. Det är lite det som är själva poängen med dessa öl, de ger en helt annan profil än när Brett måste konkurrera med andra mikroorganismer.rosen1991 skrev:Tack för tipsen:) Öler har kolsyrejäst (det gick på en vecka!) och stått kall-lagrad i en vecka nu och den smakar underbart!