Nybörjar recept, DIPA?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Nybörjar recept, DIPA?
Tjena
Jag är ganska ny när det kommer till bryggning. Jag och 2 polare haar bryggt 2st brygder från Lilla köksbryggeriet och 2 egna.
Dock har vi haft lite problem med recepten vi gjort själv. Det smakar helt enkelt inte som förväntat. Vi är riktiga humle suckers men ingen av recepten vi gjort själva smakar speciellt mycket humle.
Nu tänkte vi försöka igen och denna gång har jag gjort vad som känns som ett riktigt basic recept. Vilken typ, IPA eller DIPA spelar ingen roll bara den får fram humlesmaken som vi vill åt.
Så innan vi brygger denna gång tänkte vi helt enkelt ta hjälp av experter.
Kom gärna med tips och trix, tankar och ideer.
Har heller inte riktigt lärt mig Beersmith riktigt när det kommer till hur man ställer vilken utrustning man använder, vet inte om det påverkar så mycket.
Brewer: Bonus
Batch Size: 10.00 l Style: American IPA (14B)
Boil Size: 12.29 l Style Guide: BJCP 2008
Color: 15.5 EBC Equipment: Hink 15l
Bitterness: 115.2 IBUs Boil Time: 60 min
Est OG: 1.082 (19.6° P) Mash Profile: 15 l hink
Est FG: 1.020 SG (5.0° P) Fermentation: Ale, Two Stage
ABV: 8.2% Taste Rating: 30.0
Ingredients
Amount Name Type #
3.50 kg Pale Malt (2 Row) UK (5.9 EBC) Grain
300.0 g Caramel/Crystal Malt - 10L (19.7 EBC) Grain
25.0 g Citra [12.0%] - Boil 60 min Hops
25.0 g Citra [12.0%] - Boil 10 min Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 10 min Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 5 min Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 0 min Hops
25.0 g Citra [12.0%] - Boil 0 min Hops 8
1 pkgs Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast
25.0 g Citra [12.0%] - Dry Hop 7 days Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Dry Hop 7 days Hops
Jag är ganska ny när det kommer till bryggning. Jag och 2 polare haar bryggt 2st brygder från Lilla köksbryggeriet och 2 egna.
Dock har vi haft lite problem med recepten vi gjort själv. Det smakar helt enkelt inte som förväntat. Vi är riktiga humle suckers men ingen av recepten vi gjort själva smakar speciellt mycket humle.
Nu tänkte vi försöka igen och denna gång har jag gjort vad som känns som ett riktigt basic recept. Vilken typ, IPA eller DIPA spelar ingen roll bara den får fram humlesmaken som vi vill åt.
Så innan vi brygger denna gång tänkte vi helt enkelt ta hjälp av experter.
Kom gärna med tips och trix, tankar och ideer.
Har heller inte riktigt lärt mig Beersmith riktigt när det kommer till hur man ställer vilken utrustning man använder, vet inte om det påverkar så mycket.
Brewer: Bonus
Batch Size: 10.00 l Style: American IPA (14B)
Boil Size: 12.29 l Style Guide: BJCP 2008
Color: 15.5 EBC Equipment: Hink 15l
Bitterness: 115.2 IBUs Boil Time: 60 min
Est OG: 1.082 (19.6° P) Mash Profile: 15 l hink
Est FG: 1.020 SG (5.0° P) Fermentation: Ale, Two Stage
ABV: 8.2% Taste Rating: 30.0
Ingredients
Amount Name Type #
3.50 kg Pale Malt (2 Row) UK (5.9 EBC) Grain
300.0 g Caramel/Crystal Malt - 10L (19.7 EBC) Grain
25.0 g Citra [12.0%] - Boil 60 min Hops
25.0 g Citra [12.0%] - Boil 10 min Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 10 min Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 5 min Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Boil 0 min Hops
25.0 g Citra [12.0%] - Boil 0 min Hops 8
1 pkgs Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast
25.0 g Citra [12.0%] - Dry Hop 7 days Hops
25.0 g Amarillo Gold [8.5%] - Dry Hop 7 days Hops
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Nybörjar recept, DIPA?
Ser bra ut tycker jag. Vill du låta humlen skina ersätter du crystal med socker och jäser svalt. Typ 17-18 med den jästen för att sedan höja till 20 under torrhumling.
Du vill ner mot FG 1010. Så mäska runt 65C om du skippar crystal. Annars 62C och kanske lite mindre malt.
Du vill ner mot FG 1010. Så mäska runt 65C om du skippar crystal. Annars 62C och kanske lite mindre malt.
Tack för svaret. Några följdfrågor bara.
Ska jag skippa crystal helt? Hur mycket socker ska jag ersätta med då?
Har nog inte möjlighet att jäsa svalare än 22 grader just nu tror jag.
Ska jag skippa crystal helt? Hur mycket socker ska jag ersätta med då?
Har nog inte möjlighet att jäsa svalare än 22 grader just nu tror jag.
- Weinkeller
- Maltrostare

Japp, ca 200g. Försök att få ner tempen, öppna fönster, blöta handdukar, jäs i badkar, köp en kyl. Ölen blir så mycket bättre. 22c omgivande temp ger minst 24c i ölen.
Okej
Frågar heller en gång för mycket än en för lite, när tillsätter jag sockret?
- Weinkeller
- Maltrostare

Sista 15min av koket.
Kanon, tack för hjälpen.
Skall brygga ikväll så får vi se hur det går. Blir även första gången jag skall testa mitt eget bryggeri hemma i lägenheten.
Kör hinkar å värmeelement, den billiga varianten av bryggeri.
Hittar dock inte var eller hur man lägger till socker i receptet i beersmith. Kör på Ipad, ifall någon kan och orkar förklara.
Skall brygga ikväll så får vi se hur det går. Blir även första gången jag skall testa mitt eget bryggeri hemma i lägenheten.
Kör hinkar å värmeelement, den billiga varianten av bryggeri.
Hittar dock inte var eller hur man lägger till socker i receptet i beersmith. Kör på Ipad, ifall någon kan och orkar förklara.
Kör beersmith på Android, men visst hittar man socker i samma lista som malten?
Jag tycker bättre om att tillsätta sockret i form av sockerlag efter 4-5 dagar in i jäsningen. Ger optimalt ytterligare några pinnar lägre fg (lägre sötma, mer humlesmak).Bonus skrev:Okej
Hittade sockret i Beersmith, fanns mycket riktigt vid malten.
Har kommit fram till att nu när det e lite kallare ute så kan jag mäska vid 18-19 grader i förrådet. Mätte max och min temp över två dygn.
Gjorde om lite i receptet efter era tips, tog bort crystal helt och la till socker. Ska testa det så får vi se.
Kommer dock nu vid första försöket pröva att lägga i det vid sista 15 min.
Ikväll smäller det.
Har kommit fram till att nu när det e lite kallare ute så kan jag mäska vid 18-19 grader i förrådet. Mätte max och min temp över två dygn.
Gjorde om lite i receptet efter era tips, tog bort crystal helt och la till socker. Ska testa det så får vi se.
Kommer dock nu vid första försöket pröva att lägga i det vid sista 15 min.
Ikväll smäller det.
För övrigt, ska jag använda vanligt strösocker?
- Weinkeller
- Maltrostare

Jajjebrajje!
Tjena
Bryggningen igår gick väl relativt bra. Första gången jag bryggde sjä'lv och första gången på grejerna hemma i lägenheten. Har tidigare bryggt hos farsgubben då han har lite större.
Ett problem av större storlek som upptäcktes med bryggeriet igår är först och främst silen. Efter kylning så skall jag föra över från kokkärl till jäskärl. Jag gör då detta med en vanlig finmaskig kökssil.
Typ en sådan http://www.lyckasmedmat.se/sylta-safta/ ... 20-cm.html
Den sätter igen väldigt fort eftersom jag använder pellets och fungerar således helt katastrofalt dålig.. Har nån någon ide om alternativ till denna?
Jag brygger med ett värmeelement i hink. Använder likadana hinkar till jäsning, mäsk och kok. Jag har även en falskbotten hink.
Det är 15 liters hinkar från Jula.
Allt skall gå att stapla i varandra så att det tar så lite plats som möjligt. Därför är det inte ett alternativ att sätta in tappkran och bazooka eller så.
Bryggningen igår gick väl relativt bra. Första gången jag bryggde sjä'lv och första gången på grejerna hemma i lägenheten. Har tidigare bryggt hos farsgubben då han har lite större.
Ett problem av större storlek som upptäcktes med bryggeriet igår är först och främst silen. Efter kylning så skall jag föra över från kokkärl till jäskärl. Jag gör då detta med en vanlig finmaskig kökssil.
Den sätter igen väldigt fort eftersom jag använder pellets och fungerar således helt katastrofalt dålig.. Har nån någon ide om alternativ till denna?
Jag brygger med ett värmeelement i hink. Använder likadana hinkar till jäsning, mäsk och kok. Jag har även en falskbotten hink.
Det är 15 liters hinkar från Jula.
Allt skall gå att stapla i varandra så att det tar så lite plats som möjligt. Därför är det inte ett alternativ att sätta in tappkran och bazooka eller så.
Bonus skrev:Efter kylning så skall jag föra över från kokkärl till jäskärl. Jag gör då detta med en vanlig finmaskig kökssil.
Jag håller fortfarande på med samma problem men har redogjort för alla mina tester här; http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/hu ... efter-kok/
Hoppas det är till någon hjälp. Batchstorlek o mängd humle gör stor skillnad på dessa olika metoder...
Mycket bra information där.
Vi använder saftsilen när vi kör 25 liters batcher. Det sätter inte igen lika fort upplever jag så jag kanske får pröva den hemma med när jag har mindre batch.
Funderade annars på om man helt enkelt skaffar en mer grovmaskig sil. Antingen kör man igenom bara den och får ta det som blir eller så kör man ytterligare en gång i den lite mer finmaskiga silen. Då lär det väl rinna igenom någorlunda bra.
Men det blir mer spill och kanske inte heller är bra att hålla på för mycket med ölet?
Vi använder saftsilen när vi kör 25 liters batcher. Det sätter inte igen lika fort upplever jag så jag kanske får pröva den hemma med när jag har mindre batch.
Funderade annars på om man helt enkelt skaffar en mer grovmaskig sil. Antingen kör man igenom bara den och får ta det som blir eller så kör man ytterligare en gång i den lite mer finmaskiga silen. Då lär det väl rinna igenom någorlunda bra.
Men det blir mer spill och kanske inte heller är bra att hålla på för mycket med ölet?