Hej!
Eftersom mina bryggmöjligheter just nu begränsas till sasion-jäst på grund utav värmen, medans mina smaklökar är sugen på lite mer välhumlade öl slog tanken mig att jag borde testa att göra en välhumlad Sasion.
Så målet är en frisk sommaröl, därav vete-inslaget med mycket citra-smak.
Efter lite pillande i BeerAlchemy får jag följande(Jag ser mig fortfarande som en extrem nybörjare så kan finnas fundamentala saker jag missar):
Batch: 10 L
900 g Pale Ale malt
1200 g Vetemalt
600 g Munchenermalt
Detta ger ett OG på 1.055 och FG på 1.012
Humlingsschema:
18 g Cascade vid 60 min kvar av kok. (Start)
10 g Cascade vid 20 min kvar
28 g Citra vid "turn off".
Jäst:
WLP565 SAISON ALE
Vad tror ni om detta? Är jag ute och cyklar receptmässigt? Eller är det några justeringar ni skulle ha gjort?
Välhumlad vete-sasion?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
danielsaaf
- Helmaltsbryggare

- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Välhumlad vete-sasion?
Inte annat än att du kommer få ett lägre FG med Saisonjäst, för att inte få den så stark kan det vara värt att sänka OG till 50 eller under. Av den anledningen kan du även hålla nere beskan 25-30 IBU kan vara lagom, vet inte vad du ligger på nu.
-
danielsaaf
- Helmaltsbryggare

Tack för tipset!
Ja, då sänker jag OG lite.
Glömde skriva IBU, men enligt BeerAlchemy bör det hamna på 23.6.
Vad tror ni om det? Vill ju verkligen inte ha för mycket beska, men känns som det finns risk att ölen upplevs fattiga om det är för lite..
Ja, då sänker jag OG lite.
Glömde skriva IBU, men enligt BeerAlchemy bör det hamna på 23.6.
Vad tror ni om det? Vill ju verkligen inte ha för mycket beska, men känns som det finns risk att ölen upplevs fattiga om det är för lite..
Jag tror 23 IBU blir i klenaste laget, jag skulle sikta på 30 IBU, vill minnas att det är där exempelvis Dupont Saison ligger.