Dags för uppgradering

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MatsS
Satsbryggare
Satsbryggare

Dags för uppgradering

Inlägg av MatsS »

Har börjat fundera på att uppgradera lite utrustning nu.
Kör idag med en 24l Biltema gryta, mäskar i en 30l jäshink med falskbotten. Vilket fungerar bra, dock så är min spis lite trög och jag har inget emot att få ut lite mer färdig öl (om den blir bra [GRINNING FACE WITH SMILING EYES])
Så nu funderar jag på att göra en bryggstation (ungefär som ett brutus ten)
Min tanke är att ta Biltema grytan och göra varmvattenberedare av den med en 3kw elpatron.
Och sedan köpa mig en större gryta som jag tänkt sätta en eller 2st elpatroner i.
Funderar på antingen en 33l gryta eller en 50l gryta (båda finns hos www.storagrytor.se)
Största funderingen är om jag verkligen behöver en 50l men samtidigt vill jag inte växa ur 33l grytan för snabbt (man behöver ju inte fylla grytan fullt [WHITE SMILING FACE])
Så vad tycker ni? Ska jag köra på 50l?
Ni som kan räkna osv. Skulle det ta år och dagar att få kok på 40liter 72gradig nylakad mäsk med en 3kw elpatron? Funderar på att sätta i 2st. Alt. Så kommer jag sätta i ett större 3fas element.
Massa saker att fundera kring och det känns lite som man helst vill ha både hängslen och livrem.
Jag tar tacksamt emot tankar och idéer, så jag får lite hjälp med tankeverksamheten.
/Mats
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Dags för uppgradering

Inlägg av tio Pepe »

Ska du göra något ordentligt så använd inte biltemagrytan. Har själv en sån och den gör mig nervös för att den är så klen.
När jag uppgraderar så blir det en Braumeister.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Dags för uppgradering

Inlägg av Lindh »

Jag gick från 20l till 40l färdigt öl, Biltema till Patina 50l, och tycker att bryggdagen blir i princip lika lång. Kör man i 5-6 timmar är 30 min ingen större skillnad utan det som spelar roll är hur mycket jag måste passa utrustningen i de olika momenten. För snabbt uppkok efter lakning kör jag med 2kw induktionsplatta och 3.2kw doppvärmare. Det tar kanske en halvtimme som mest. För själva koket av ca 48l vört räcker det med endast 3.2kw doppvärmare. Jag skulle dock rekommendera en storlek större kastrull för att göra två Corneliusfat per gång då jag är precis på gränsen till överkok varje gång (även om jag bara varit med om det en gång och då när jag skulle göra 20l i den stora kastrullen). Tänk på hur du kommer jäsa, om du ska ha en 33l gryta så kommer du ha max 25l i en jäshink (27 om du har kontrollerad jäsning som inte svämmar över) eller två jäshinkar med 12-15l i varje. Jag skulle satsat på en större kastrull direkt och jag ångrar att jag inte tog en storlek större än vad jag gjorde, dimensionerna är inte så mycket större ändå. 50l=40x40cm och 100l=50x50cm.
MEN, om du ska jäsa ca 40l öl per gång kommer du väldigt snabbt tröttna på att flaska då det är 6-7 backar öl per gång som ska diskas, flaskas, bäras etc. Du kommer snabbt snegla på Corneliusfat som tar en bråkdel av tiden att hantera, ca 20 min för 38 liter.
Så, nu har jag kanske petat i getingboet och gjort dig mindre klok än innan du skrev =)
MatsS
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Sv: Dags för uppgradering

Inlägg av MatsS »

Nu har jag påbörjat projektet lite smått.
Det blev en 50liters gryta från hemmakocken.se (fri frakt)
Sedan har det blivit en "styrlåda" med brytare för elpatronerna och brytare för pumpar och skälvklart en jordfelsbrytare
Bild
Bild
Bild

Sedan bild på brytornas kopplingslådor. Har bara monterat elkontakterna på dom än så länge (dom är kanske inte det optimalaste kapslingsmessigt men det får gå så länge vill iaf ha drenage i botten ifall man skulle få ett läckage)
Bild
Jordkabeln ska lödas fast i grytorna, sedan i den lilla biltema grytan blir det en termostat (så man kan värma upp lakvatten oc strikewater till önskad temperatur.)

För kok på 50l patinan så blir det ett 3kw element i grytan och en 2kw induktionshäll under, borde gå hyfsat fort att få kok med det.
I bilteman blir det ett 3kw element.
Patronerna går på varsin fas och induktionshällen och pumparna (12v) på en fas allt 16A

Så ser läget ut just nu, återkommer med mer när jag har mer :-)
Skriv svar