enkel fråga
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
enkel fråga
Halloj!
Jag har ett par jäshinkar från humlegården som jag har monterat på deras svarta tapkranar på. Nu vill jag montera på en slang på kranen och ha deras mindre version av flaskfyllare i andra änden. Finns det någon lösning på den kopplingen? Innerdiametern på slang som ska kopplas på tapkranen är betydligt större än den som ska kopplas på flaskfyllaren..
Jag har ett par jäshinkar från humlegården som jag har monterat på deras svarta tapkranar på. Nu vill jag montera på en slang på kranen och ha deras mindre version av flaskfyllare i andra änden. Finns det någon lösning på den kopplingen? Innerdiametern på slang som ska kopplas på tapkranen är betydligt större än den som ska kopplas på flaskfyllaren..
Re: enkel fråga
Det var ett bra tag sen jag fyllde flaskor från jäshinken men det var inga problem att fästa flaskfyllaren. Min slang är inte "betydligt" större, vet inte inner ø, men flaskfyllaren är fäst med slangklämma.
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Köper du kran från maltmagnus kan du koppla flaskfyllaren direkt på kranen (med adaptern som medföljer flaskfyllaren). Humles kran har tjockare kran (bara själva kranen, diametern på hålet till hinken är samma), vilket gör att du behöver tjockare slang och därför gissar jag att det komplicerar koppling till flaskfyllare.
Ärlans hembryggeri
Den stora flaskfyllaren passar på silikonslang 12/16 som passar svarta kranen.
Den lilla fyllaren passar till auto-siphonslangen.
Den lilla fyllaren passar till auto-siphonslangen.
Själv tycker jag det är helt meningslöst med flaskfyllare på en tappkran, tycker det är smidigare att reglera flödet med kranen.
Jag vet inte om jag förstår här. Jag ser inte att detta skulle vara bättre än en flaskfyllare på kranen i fråga. Att vrida av och på vid varje flaska känns ju ganska krångligt till skillnad mot en monterad flaskfyllare.Getingen skrev:Själv tycker jag det är helt meningslöst med flaskfyllare på en tappkran, tycker det är smidigare att reglera flödet med kranen.
http://otterbo.wordpress.com/utrustning ... ringshink/
// Jonas
Jag fixar också flödet med kranen, tycker flaskfyllarens lilla tapp har en tendens att fastna vilket kan bli rätt slabbigt. Smidigare att köra ner slangen direkt från kranen i botten på flaskan och fylla tills skummet tittar upp.Falkens skrev: Jag vet inte om jag förstår här. Jag ser inte att detta skulle vara bättre än en flaskfyllare på kranen i fråga. Att vrida av och på vid varje flaska känns ju ganska krångligt till skillnad mot en monterad flaskfyllare.
http://otterbo.wordpress.com/utrustning ... ringshink/
+1 för flaskfyllare
Jag har tidigare kört med flaskfyllare kopplad på autosiphon. Både till att tappa om ölet från jäskärlet ner i en ny tunna med sockerlag, och sedan därifrån ner i fkaskorna. Då flaskfyllaren gick sönder sist jag flaskade fick jag för mig att sätta en flaskfyllare på tappkranen. Egentligen mest för att slippa ha den monterad på autohäverten vid det första momentet när jag flyttar över ölen. Med slangen jag använt innan nyper den rejält på flaskfyllaren och det har inte varit aktuellt att plocka loss den och sendan sätta dit den först vid flaskfyllningen..